کد خبر: 43470
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 اسفند 1399 - 20:50

داخلی

»

گزارش

بیست‌ودومین برنامه آموزشی «قطب‌نمای آموزش(۲۲ )» برگزار شد

منبع : لیزنا
بیست‌ودومین برنامه زنده آموزشی «قطب‌نمای آموزش(۲۲)» انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با عنوان «پژوهش‌های مولد و آینده‌دار» برگزار شد.
بیست‌ودومین برنامه آموزشی «قطب‌نمای آموزش(۲۲ )» برگزار شد

بیست‌ودومین برنامه زنده آموزشی«قطب‌نمای آموزش» انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در روز سه‌شنبه مورخ ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰ الی ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن @ilisa1345 با عنوان «پژوهش‌های مولد و آینده‌دار» با تدریس دکتر مریم نظری ، دانش‌آموخته دکترای سواد اطلاعاتی از دانشگاه شفیلد انگلستان ،عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ، موسس آکادمی کیمیاگران پژوهش و مولف کتاب پژوهش مولد و ماندگار برگزار شد.

این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است.

مجری این نشست دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیأت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به معرفی فعالیت‌های علمی و خلاقانه میهمان برنامه پرداخت و گفت:  یکی از دغدغه‌ها و علائق سرکار خانم دکتر نظری، پژوهش و ترویج سواد اطلاعاتی بافتی، تولید و تجاری‌سازی پژوهش‌های تأثیرگذار و ترویج خودتوانمندسازی است. ایشان از تخصص خود برای ایجاد توانمندی پرسشگری، تفکر خلاق، خودتوانمندسازی و توان‌افزایی آموزشی و پژوهشی در بافت‌های گوناگون ـ فردی و سازمانی ـ‌ استفاده می‌کنند.

 دکتر نظری به پژوهش چارچوب‌بندی شده اشاره کرد و گفت: پژوهش چارچوب‌بندی شده پژوهشی است که حول محور یک پرسش بکر و باارزش طراحی شده است و همین پرسش است که شابلونی برای تعیین اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی زیادی و بی‌ربط است استفاده می‌شود و سپر علمی بسیار قوی برای دفاع پیروزمندانه و پذیرش سریع از نشریات می‌شود. سپس به توصیف مدل مفهومی جامع و معتبر پژوهش پرداختند. چیزی که بین یک پژوهش عادی و یک پژوهش فوقِ عالی تمایز ایجاد می‌کند مدل مفهومی پژوهش و کیفیت آن است. ما در هر پژوهش یک پرسش اصلی داریم که بناست با گردآوری و تحلیل داده به آن پرسش پاسخ دهیم. تنها و تنها زمانی می‌توانید داده دست اول و به‌دردبخور برای پاسخِ به پرسشِ پژوهش به دست آورید و از اعتبار و باارزش بودن داده دفاع کنید که بتوانید همه ابعاد پرسش را خیلی عمیق از جامعه پژوهش یا منبع داده بپرسید و نشان دهید که این ابعاد پرسش را از طریق مطالعه متون و منابع مرتبط و برتر به دست آورده‌اید. راز یک درصد برتر این است که به جای مطالعه صدها پژوهش دم‌دستی و چند ده مدل و نظریه کم ربط، یک راست می‌روند سراغ برترین و مرتبط‌ترین پژوهش‌هایی که با موضوع و مسئله پژوهششان هم‌خوانی دارند. در واقع با کنکاش پژوهش‌های برتر خیلی سریع ابعاد و مولفه‌های پرسش دستتان می‌آید.

وی افزود: حالا هر قدر این منابع معتبرتر و باکیفیت‌تر باشند (یعنی در ژورنال‌های برتر و توسط محققان برتر نوشته شده باشند)، به همان میزان پژوهش،‌ داده نوِ معتبر و بیشتری تولید می‌کند و راحت‌تر می‌توانید از نوآوری پژوهشتان دفاع کنید و به خاطر زدن حرفی نو برند و مرجع شوید. در واقع با مدل مفهومی پرسش‌هایی می‌پرسید که پنهانی‌ترین لایه از دانش و تجربه فرد هدف را شخم می‌زنند و او را به حرف می‌آورند و اگر منبع داده شما غیرانسان است، با این پرسش‌ها، داده ناب در آن منبع می‌یابید. به عبارتی، مدل مفهومی در پژوهش، مثل یک عینک ذره‌بینی عمل می‌کند که با آن چیزهایی را در منبع داده می‌بینید و پیدا می‌کنید که بدون آن غیرممکن است. و این دقیقا از المان‌های فوق کلیدی است که بین یک پژوهش عادی و یک پژوهش extraordinary تمایز زمین تا آسمان ایجاد می‌کند.

در این برنامه حاضرین پرسش‌های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و دکتر نظری به سوالات حاضرین پاسخ داد.

علاقه مندان برای دسترسی به برنامه کامل این  برنامه زنده آموزشی به فایل ضبط شده آن در صفحه اینستا گرام انجمن با ادرس @ilisa 1345 و نیز متن پیاده سازی شده آن در نشریه الکترونیکی شناسه مراجعه کنند.