کد خبر: 43557
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 فروردين 1400 - 10:44

داخلی

»

گزارش

پنجمین گفتگوی مربوط به کتابخانه‌های آموزشگاهی در ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
پنجمین گفتگوی مربوط به کتابخانه‌های آموزشگاهی در ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.
پنجمین گفتگوی مربوط به کتابخانه‌های آموزشگاهی در ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا،  پنجمین گفتگوی مربوط به نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی با حضور  دکتر نسترن پورصالحی،‌دبیر نشست و معصومه سعادت، معلم و کتابدار روز یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ تا ۲۰ در صفحه اینستاگرام انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد. در این گفتگوهای زنده که تا موعد کنگره هر دو هفته یکبار در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود، به نگرش‌ها و تجربه‌های کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی پرداخته می شود. تبادل تجربیات بین فعالان این حیطه، با توجه به تحولات فضای آموزشی متأثر از دوران کرونا اهمیت بیش‌تری یافته است. همانطور که در بسیاری از مدارس شاهد هستیم، فعالیت‌های کتابخانه و کتاب‌خوانی به صورت رسمی پیگیری نشده و بسیار رو به ضعف نهاده است. در این گفتگو ضمن بیان برخی فعالیت‌ها، به چالش‌های کتابداران در این دوران نیز پرداخته می‌شود.

در ابتدای گفتگو به فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه مدرسه توسط معصومه سعادت پرداخته شد. فعالیت‌های جذاب کتابخانه که در روزهای حضوری مدارس اجرا شده بودند؛ بیان شد.

معصومه سعادت  گفت: ایده‌هایی همچون استفاده از بازی‌ها و سؤالات برای دریافت امتیاز جهت انعکاس در کارنامه: پیشنهاد حفظ شعر(به ویژه تک بیتی‌های مشهور )، سودوکو، حل جدول و ... که دانش‌آموزان نیاز به معلومات زیادی برای انجام آن ندارند اما باعث می‌شود به کتابخانه رفت‌و‌آمد کنند و تعامل بین کتابدار و دانش‌آموزان به نحو مطلوب‌تری پیش برود، به کار گرفته شد.

وی گفت: طراحی معماهای محیطی و تغییر در فضاسازی کتابخانه جهت معرفی کتاب با ایده گرفتن از کتاب «کتاب باز» و «کتابخانه آقای لمونچلو». برگزاری شیوه جدیدی جهت معرفی کتاب با ساختار دادگاه و شکل‌دهی به گفتگوهای در قالب دادگاه برای تقابل بین فیلم و کتاب یا رمان‌های کلاسیک و رمان‌های مدرن. در واقع از دانش آموزان خواسته شده کسانی که تمایل به رمان‌های کلاسیک دارند و آن‌ها که تمایل به رمان‌های مدرن دارند ثبت نام کرده و در نقش‌های وکیل مدافع، شاکی و هیئت‌منصفه و ... از آن‌ها خواسته شد در یک فضای رسمی و جدی که توسط رئیس دادگاه(معلم ادبیات) هدایت می‌شد به بیان چالش‌ها و دفاعیه‌های خود بپردازند که فضای بسیار اثربخش و مطلوبی آفریده شد که در سال بعد این کار در تقابل علاقمندان به کتاب و فیلم صورت گرفت.

وی افزود: متأسفانه در دوران کرونا به دلیل مشکلات سرور مدرسه و نداشتن پشتیبانی فنی از شرکت نرم‌افزاری، داده‌های فهرست کتابخانه از دست رفت و این امر مشکلات زیادی را برای این کتابخانه ایجاد نمود. در صورتی که اگر آموزش و پرورش بتواند بستر امنی را برای تولید فهرست‌ها و تبادل اطلاعات کتابشناختی برای کتابخانه‌ها فراهم آورد بسیار اثربخش خواهد بود.

در ادامه معصومه سعادت  به چالش‌های دیگری اشاره کرد و گفت:  کاهش ساعت کاری و محدود نمودن روش‌های تعامل با دانش‌آموزان بود. در واقع مدرسه اجازه استفاده از شبکه‌های مجازی در تعامل مستقیم با دانش‌آموزان را فراهم نکرد و عملاً امکان فعالیت کتابخانه در این دوران از دست رفت. از این دست مشکلات در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار دیده می‌شود و امید است مسئولان بتواند سیاست‌گزاری مطلوب‌تری برای توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در مدارس داشته باشند.

انجمن علمی کتابداري و اطلاع‌رسانی ایران، ششمين کنگرۀ ملي متخصصان علوم اطلاعات را با مجموعه‌اي از نشست‌های موضوعی در بهار ١۴٠٠ برگزار خواهد کرد. در اين كنگره ارتباط و تأثیرگذاری تحول ديجيتال بر علوم اطلاعات از منظرهاي مختلف، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.