کد خبر: 43604
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 ارديبهشت 1400 - 09:54

داخلی

»

گزارش

کارگاه web of science برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان با همکاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «web of science» برگزار کرد.
کارگاه web of science برگزار شد

به گزارش لیزنا، انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان با همکاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «web of science» در روز دوشنبه ۳۰ فروردین 1400 ساعت 13:30 الی 15 با تدریس دکتر حسین مرادی مقدم، عضو هیأت علمی گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، در بستر ادوب‌کانکت واحد پژوهش دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار کرد.

در این کارگاه مدرس به سرفصل های: تاریخچه وب آف ساینس،معرفی isi،معرفی نمایه های استنادی  و نمایه های مجموعه مقالات کنفرانس ،محصولات وب آف ساینس،جستجو ساده و پیشرفته در پایگاه وب آف ساینس،جستجو h ایندکس نویسنده و موسسه،ایجاد گزارش استنادی نتایج جستجو برای یک نویسنده یا یک موضوع یا یک موسسه پرداخت.

در ابتدای کارگاه دکتر مرادی مقدم ضمن ارائه توضیحات مقدماتی درباره وب آف ساینس  و تاریخچه آن گفت: قدیمی ترین نمایه نامه استنادی وب آف ساینس است. این پایگاه در ابتدا یک نمایه نامه استنادی ساده بوده است که توسط یوجین گارفیلد تاسیس شده است و استفاده از این کارگاه مستلزم پرداخت هزینه اشتراک است.

مدرس کارگاه با تاکید بر اهمیت استناد گفت: با استناد است که بسیاری از پژوهشگران یک دیگر را می شناسند و با هم تعامل می کنند.

وی در توضیح استناد گفت: استناد یعنی ارجاع های یک نویسنده به آثار پیشین مرتبط با موضوع نوشته اش. نمایه استنادی را نمایه نظام یافته ای از کلیه استنادها یا مراجعی که در یک مجموعه اثر امده است معرفی می کنند.

دکتر مرادی مقدم در ادامه به کارکرد های استناد که شامل : ایجاد پیوند میان اثر مورد نظر با آثار مرتبط پیشین ،اعتبار بخشی و ادای احترام،فراهم آوردن شواهد برای اثبات ادعا و ارائه توضیح های لازم است پرداخت و توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ادامه به مهم ترین اطلاعات قابل دریافت از پایگاه وب آف ساینس:شناسایی مقاله ها و برخی دیگر از انواع تولید های علمی، شناسایی کسانی که به آثار علمی استناد کرده اند،شناسایی نقش هر یک از آثار علمی در پشتیبانی از پژوهش های فعلی،ردیابی فعالیت های پژوهشی همکاران یا رقیبان دانشگاهی،ردیابی تاریخ و روند پیشرفت یک روش علمی از آغاز تا کنون، پیگیری یک موضوع در بیش از یک زمان حتی اگر نام آن موضوع دستخوش تغییر شده باشد،پرداخت.

در ادامه مدرس کارگاه توضیحاتی درباره نمایه های استنادی اصلی که شامل: نمایه استنادی علوم(sci)،نمایه استنادی علوم اجتمایی(ssci)، نمایه استنادی هنر و علوم انسانی(A&HCI) ارائه کرد.

در پایان کارگاه نیز به ارائه توضیحات عملی در پایگاه وب آف ساینس و جستجو ساده و پیشرفته پرداخت.

گزارش: شقایق سلیمانپور، دانشجوی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان