کد خبر: 43780
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 خرداد 1400 - 12:09

داخلی

»

گزارش

نشست «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» برگزار شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان، از سوی سازمان اسناد و دفاع مقدس تاکید کرد و آن را گامی ارزشمندی برای ارائه مستندات به آیندگان دانست و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مسیر همراه مرکز اسناد و دفاع مقدس خواهد بود. البته سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همین راستا، سامانه‌های «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» را برای ارائه خدمات موثر به پژوهشگران راه اندازی کرده است.
نشست «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در آستانه سالروز فتح خرمشهر با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سردار فتح الله جعفری،‌ امیر سرتیپ مسعود بختیاری، سید محمد لاله زار و سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار شد.    

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست تخصصی با اشاره به فتح خرمشهر گفت: در بحث آزادسازی خرمشهر، اگرچه نیروهای سازمان یافته و نیروهای منظم ما چون ارتش و بسیج توانستند در قالب عملیات سازماندهی شده حضور داشتند اما مشارکت و نقش مردم نقش در دفاع از این سرزمین، غیر قابل انکار است. 

وی تاکید کرد: زمانی که از مردم یاد می‌کنم، فقط منظورم مردان جامعه نیستند که در خط مقدم جنگیدند. بلکه حمایت‌ و پشتیبانی‌هایی که زنان جامعه ما در عرصه‌های مختلف از جمله در این مقطع از تاریخ انجام داده اند مثال زدنی است و توانست خاطره دفاع مقدس را در تاریخ ماندگار کنند. مردم ایران عزت‌مندانه، سرافرازانه و با صلابت مقابل دشمن ایستادند و براساس باورهای دینی و هدایت‌های رهبرشان و همچنین با توجه به اعتقادات قلبی که داشتند، برای بقای اسلام و ایران مبارزه و مقاومت کردند.  

بروجردی بیان کرد: همه مبارزه‌های رزمندگان از پشتوانه ایدوئولوژيک و دینی برخوردار بود که براساس این پشتوانه و باور دینی حرکت کردند. خداوند در کلام خود دستور داده است که اگر به حریم تعرض و تجاوز شد، انسان موظف است که پاسخ این تعرض و دست درازی را بدهد و این مهم زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه باید وارد این عرصه شوند. این فرمان خداست. چراکه خداوند بر نمی‌تابد ظلمی را که انسان بر انسان دیگر اعمال کند و اگر ما امروز از مقاومت سرو قام‌تان جاودانه تاریخ یاد می‌کنیم، باید بدانیم همه آیندگان از این رشادت‌ و ایثارگری‌ها بهره خواهند برد و این را به عنوان افتخار و نشان بر سینه خود خواهند داشت. 

وی ادامه داد: مردم ایران با دست خالی در مقابل دشمنان مقاومت کردند. زیرا همه دنیا با حمایت و پشتیبانی‌هایی که از دشمن کردند؛ نابودی ملت ایران را هدف قرار داده بود و این نکته ای است که نمی‌توان منکر شد. مردان و زنان ایران در دوران جنگ به گونه ای مقاومت کردند که حتی یک وجب از خاک این سرزمین در اشغال دشمن قرار نگرفت. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: سرداران و امیرانی که امروز در نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در خدمت شان هستیم؛ نمادی از مقاومت، مبارزه و ایستادگی برای وطن هستند و توانستند با حضور خالصانه خود برای ماندگاری اسلام و ایران مقاومت و ایستادگی کنند. غیرت و بزرگ منشی جوانان آن روزگار برای دفاع از میهمن با هدایت و رهبری‌های امام عزیزمان انجام دادند در دنیا مثال زدنی شده است و حتی دشمنان از این غیرت و ایثار یاد می‌کنند.

وی افزود: این ایستادگی دشمن را وادار به خشوع و خضوع کرد و درنهایت تسلیم عظمت مقاومت مردم ایران شدند. این رشادت‌ها ممکن است به زبان آسان آید اما واقعا یک تاریخ هشت ساله از دفاع مقدس برای مردم ایران ایجاد کرد. رشادت و مقاومت‌ها به خصوص در بازپس گیری شهر خرمشهر اسوه و الگویی شد برای همه کسانی که می‌خواهند در آینده به فرهنگ و ماندگاری این سرزمین فکر کنند. 

بروجری گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مفتخر است که این حماسه را با عزیزانی که در آن روزها در جبهه‌ها حضور داشتند به اشتراک بگذارد و به آنها یادآوری کند همه آنچه شما می‌نگارید و یا بازگو می‌کنید و مستند می‌شود در گنیجنه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای آیندگان حفاظت می‌شود، تا بدانند راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان ندارند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم اقدامی که سازمان اسناد و دفاع مقدس برای تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان انجام داده است گامی ارزشمند در جهت ارائه مستندات به آیندگان باشد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مسیر همراه این سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ناگفته نماند که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در همین راستا، سامانه‌های «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» را در ایام دهه فجر با حضور محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری راه اندازی کرد تا بتواند ارائه خدمات موثری به پژوهشگران ارائه دهد.