کد خبر: 43792
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 خرداد 1400 - 14:33

داخلی

»

گزارش

نشست رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نشست رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» با حضور باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت مجازی برگزار شد.
نشست رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» برگزار شد

به گزارش لیزنا، ویژه برنامه رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با حضور امیر هلاکویی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان؛ باقر میر عبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مهدی نوروزی، معاون فرهنگی بنیاد شهید استان اصفهان؛ رضا بخشی، معاون فرهنگی اداره کل نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم امیر هلاکویی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ضمن گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر گفت: یکی از الهام‌بخش‌ترین اتفاقات در کشور ما دوران دفاع مقدس است و باید به آثار ملی و معنوی این دوران توجه ویژه داشته باشیم.

هلاکویی ادامه داد: کتاب خوب می‌تواند ثبت کننده و تکمیل کننده تمام لحظات خوب و بد دفاع مقدس باشد و بین بازماندگان و ایثارگران دفاع مقدس و نسل حاضر پیوند عمیق برقرار کند. طی ۸ سال گذشته سهم کتب دفاع مقدس ۹ درصد کل کتب چاپ شده بوده است که هنوز جای کار و تلاش بیشتری وجود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ضمن اشاره به جشنواره دفاع مقدس که سال گذشته با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، از همکاری و مساعدت ذوب آهن اصفهان در جهت حمایت از فرهنگ مکتوب به ویژه نشر کتب و آثار دفاع مقدس قدردانی کرد.

در ادامه مهدی نوروزی، معاون فرهنگی بنیاد شهید استان اصفهان با بیان اهمیت حوزه نشر و فرهنگ مکتوب ایثار و دفاع مقدس گفت: شهدا دعوت حق را لبیک گفتند و وظیفه انتقال این فرهنگ ارزشمند به عهده ما است.

وی با اشاره به سالروز پیروزی عملیات بیت المقدس، افزود: این عملیات مهم که باعث آزادسازی خرمشهر شد، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس محسوب می شود. یکی از روش‌های آگاه‌سازی نسل حاضر از فعالیت‌های دفاع مقدس تولید، نشر، ثبت و ضبط اسناد و فعالیت‌هایی است که در آن دوران اتفاق افتاده است.

نوروزی افزود: کتاب و فرهنگ مکتوب یک سند ماندگار و جاودانه است و به عنوان یک گنجینه فناناپذیر می‌تواند صدها سال در گنجینه‌های معنوی ما بماند و نسل‌های آینده از آن بهره‌مند شوند، فرهنگ مکتوب می‌تواند پل ارتباطی بین نسل دوران دفاع مقدس و نسل‌های آینده باشد.

وی تلاشگران این عرصه را  افسران جبهه فرهنگ دفاع مقدس دانست که هر چه تلاش کنند تا  این آثار ثبت و مکتوب شود خدمتی همانند رزمنده دفاع مقدس انجام دادند.

رضا بخشی، معاون فرهنگی اداره بنیاد نشر آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس ضمن گرامیداشت سوم خرداد، گفت: کتاب قرآن ماندگارترین معجزه الهی است. بنابراین کتاب بهترین وسیله برای انتقال فرهنگ‌ها و ماندگاری خاطرات دوران دفاع مقدس برای نسل‌های آینده است.

در ادامه مراسم باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: اصلی ترین و محوری ترین وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ترویج فرهنگ کتابخوانی است و چه بهتر که این وظیفه همراه شود با آنچه که ما آن را آرمان‌گرایی انقلابی می نامیم.

میرعبداللهی گفت: بسته مطالعاتی «جوهر سرخ» حاوی گلچینی از کتاب‌های برتر در حوزه دفاع‌مقدس است که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس با هدف آشنایی مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها و همچنین کتابداران با منابع فاخر و تقریظی مرتبط با دفاع‌مقدس توسط اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تمامی گروه‌های سنی تولید و برای استفاده علاقه ‌مندان منتشر شد.

وی در خاتمه سخنان خود به چند عنوان کتاب از جمله «سفر به گرای ۲۷۰ درجه»، «دختر شینا»، «پل معلق» ، «از چیزی نمی ترسیدم» و «زندگینامه خودنوشت سردار سلیمانی» اشاره  و مطالعه این کتاب‌ها را توصیه کرد.

سپس مراسم رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» با حضور میهمانان برنامه برگزار شد. در ادامه از برگزیدگان اولین جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس که در سال ۹۹ با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان و بنیاد نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده بود، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، در این جشنواره بالغ بر  ۴۰ هزار شرکت کننده در بخش‌های مختف آثار خود را ارسال کردند که از  ۱۸۰ نفر برگزیده در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال تقدیر شد.