کد خبر: 43820
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 خرداد 1400 - 06:47

داخلی

»

گزارش

کارگاه «مدیریت زمان» برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با همکاری انجمن علمی علوم تربیتی این دانشگاه کارگاه آموزشی با عنوان «مدیریت زمان» برگزار کرد.
کارگاه «مدیریت زمان»  برگزار شد

به گزارش لیزنا، انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با همکاری انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه شیراز کارگاه آموزشی با عنوان «مدیریت زمان» با تدریس پرستو نبیئی، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز)  در روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه 1400 ساعت 10 الی 12 برگزار کرد.

در این راستا مدرس ابتدای کارگاه آموزشی موضوع چیستی مدیریت زمان و تعاریف مطرح مدیریت زمان پرداخت و اشاره به معنای مدیریت زمان که در گردش نگه‌داشتن زمان و لحظات زندگی و مفید نمودن حداکثری آن می‌باشد، کرد.

دکتر پرستو نبیئی افزود: همه‌ی ما زمانی که در اختیارمان قرار داده شده با یکدیگر برابر است اما اینکه چگونه از زمان خود استفاده می‌کنیم با دیگران ما را از یکدیگر متمایز می‌کند که زمان خود را درست مدیریت کنیم تا به اهداف خود دست یابیم، همچنین برای مدیریت زمان باید احاطه در زمان داشته باشیم و بتوانیم از زمان خود استفاده بهینه از تمام زمانی که در اختیار ما قرار داده شده داشته باشیم و قدرت و مهارت زمانی که به ما تخصیص داده شده را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال  چرا به مدیریت زمان احتیاج داریم؟ گفت:  زیرا زمان بسیار ارزشمند است و عمر و وقت ما جانشین پذیر نیست و گذراست یعنی روزی که گذشت دیگر باز نمی‌گردد، برای اینکه بتوانیم به موفقیت و اهداف خود در زندگی دست یابیم باید به مدیریت زمان توجه کنیم تا بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.

وی در ادامه به مزایا و فواید مدیریت زمان پرداخت و گفت:  وقتی که ما زمانی که تحت اختیارمان است را بخواهیم مدیریت کنیم استرس و فشارهای روانی که در زندگی دچار آن می‌شویم را کاهش می‌دهد و راه رسیدن به اهداف اساسی زندگی خودمان را تسریع می‌کند.

پرستو نبیئی، به پنج دلیلی که باعث کمبود زمان می‌شود پرداخت و کمبود زمان را مانند چتری تعریف کرد بدین معنا که چتری است که مواردی را زیر مجموعه خود دارد که می‌تواند هدف گذاری ما در زندگی خود کردیم غیرواقعی باشد و این مورد باعث شود که ما دچار کمبود زمان شویم اولویت‌هایی که در زندگی قرار داده‌ایم نامناسب باشد، می‌تواند دلیل دیگر کمبود زمان اهمال کاری ما باشد، می‌تواند ناتوانی در نه گفتن باشد و همچنین می‌تواند عدم مدیریت انرژی باشد که در ادامه این موارد به صورت مجزا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

اصول هدف گذاری باید مشخص و دقیق باشد که بتوانیم آن را مکتوب کرد، بدین معناست که بدانیم که نهایت هدف خود به کجا ختم می‌شود اما اهدافی را باید یادداشت کرد که دست یافتنی باشد و توانایی بدست آوردن آن را داشته باشید.

تفاوت بین اهمال کاری و تنبلی و راه­های غلبه بر اهمال کاری موضوع دیگری بود که در این کارگاه مطرح شد. وی گفت: از راه­های غلبه بر اهمال کاری، پیدا کردن دلایل اهمال کاری، غلبه بر ترس از شکست خود تا باعث نشود از کاری که میخواهید انجام دهید اجتناب کنید.

وی در رابطه با توانایی در نه گفتن و عدم مدیریت انرژی گفت:  باید سعی کرد زمان‌بندی و اهداف خودمان را مشخص کنیم اگر اهداف و اموری که دیگران از ما می‌خواهند اگر در راستای اهدافمان باشد می‌توانیم انجام دهیم اما اگر در راستای اهداف و اولویت‌های زمان خودمان نبود، بدون تعارف به آن شخص با قاطعیت بگوییم نه...

وی افزود: مورد دیگری که باعث کمبود زمان می‌شود ، عدم مدیریت انرژی است بدین معناست که زمانی می‌توانیم از زمان خود به صورت درست استفاده کنیم، باید انرژی کافی هم داشته باشیم، یعنی هم انرژی فیزیکی و هم انرژی عاطفی داشته باشیم و همچنین انرژی داشته باشیم تا از فعالیت‌های معنادار ما سرچشمه می‌گیرد و هم انرژی فکری باید داشته باشیم. انرژی فیزیکی بدین معناست که به خودتان سخت نگیرید و بعد یک ساعت و نیم و یا دو ساعت به خودتان استراحت بدهید و در آن زمان به کار خود به هیچ عنوان فکر نکنید و در شبکه‌های مجازی نیز مشغول نباشید، آرام یکجا بنشینید و به جسم و روح خودتان استراحت بدهید به مسائل اضافی تفکر نکنید و کار اضافی انجام ندهید تا خسته شوید و واقعا به خودتان استراحت دهید، اگر غیر اینصورت باشد مدیریت زمان خود را از دست خواهید داد و نمی‌توانید در اهداف خود قدم بردارید و به موفقیت‌های خود دست‌یابید.

در پایان کارگاه مدرس مطالعه کتاب «راهنمای غلبه بر اهمال کاری، نگرانی و کمال گرایی
با رویکرد درمان تلفیقی ذهن آگاهی- شناختی رفتاری» با نویسندگی پاملا س. ویه‌گارتز، کوین ل. گورکی و مترجمی دکتر بنفشه فرزین‌راد، فرزاد داودی را توصیه کرد.

گزارش: محمد جلیلوند ، دانشجوی  کارشناسی علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه سمنان