کد خبر: 43910
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 خرداد 1400 - 14:38

داخلی

»

گزارش

تأکید کریستین مکنزی بر توسعه ایفلا و ایجاد کتابخانه ای متحد و جهانی

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کریستین مکنزی رییس «ایفلا»، در نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو گفت: حضور گسترده کشورهای مختلف از مهمترین اهداف «ایفلا» است و نقش کتابخانه‌ها در ایجاد دنیای پایدار و عادلانه تر را نباید نادیده گرفت. در حال حاضر 150 کشور عضو هستند و من از این فرصت استفاده می‌کنم و از روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو نیز برای مشارکت بیشتر دعوت می‌کنیم.
تأکید کریستین مکنزی بر توسعه ایفلا و ایجاد کتابخانه ای متحد و جهانی

به گزارش لیزنا، کریستین مکنزی رییس «ایفلا»، با حضور در پنجمين نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: بسیار خرسند هستم که در پنجمین نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو، به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرکت می کنم.

وی ادامه داد: فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری «ایفلا» بیش از 1500 عضو از 150 کشور دارد و خواهان مشارکت حداکثری همه کتابخانه‌ها در جهان است و از روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو نیز برای مشارکت بیشتر دعوت می‌کنیم.

مکنزی با اشاره به تاریخچه تاسیس و فعالیت «ایفلا» گفت: فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری «ایفلا» در سال 1927 تأسیس شد و در لاهه هلند مستقر است. هدف اصلی «ایفلا» حمایت از کتابخانه‌ها و جوامعی است که در سطح جهانی خدمت می‌کنند. شریان حیاتی «ایفلا» فعالیت‌هایی است که بیش از 1200 داوطلب در 60 واحد حرفه ای انجام می‌دهند و تمام جنبه‌های کاری را پوشش می‌دهد.

وی گفت: چهار سال پیش «ایفلا» چشم انداز جهانی برای حوزه کتابخانه ایجاد کرد. این چشم انداز شامل مشارکت هزاران کارمند کتابخانه از سراسر جهان بود، ما کارگاه‌هایی برگزار کردیم، نظرسنجی‌هایی انجام دادیم و تا آنجا که توانستیم افراد را درگیر کردیم.

مکنزی در ادامه به نتایج به دست آمده از چشم انداز جهانی «ایفلا» اشاره کرد و گفت: یکی از این نتایج را می‌توان در عبارت: «چشم انداز ما آینده ما» خلاصه کرد. این چشم انداز یک میدان کتابخانه‌ای قوی و متحد از جوامع باسواد، آگاه و مشارکت‌پذیر دارد و از کل داده‌هایی که از تمام قاره‌ها و 190 کشور به دست آوردیم، یک یافته کلیدی با عنوان «ما در اهداف و ارزش‌های خود در سطح جهان متحد هستیم» وجود دارد. پس از داشتن چشم‌انداز جهانی و 10 نکته برجسته و فرصت‌ها، برنامه استراتژیک 2019-2024 «ایفلا» را توسعه دادیم و طی 18 ماه گذشته ما در حال کار بر روی ساختار جدیدی برای «ایفلا» هستیم.

رییس «ایفلا» گفت: وقتی در یک دوران همه‌گیری کرونا زندگی می‌کنید با چالش‌های زیادی روبرو خواهید شد. ما در حال بررسی مجدد سیستم عامل‌ها و فرایندهای خود هستیم و تعجیل می‌کنیم تا در زمینه تعامل با اعضای خود، داوطلبان و حوزه کتابخانه، نوآورتر و خلاق‌تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: «ایفلا» همچنین وب‌سایتی دارد که  نقشه کتابخانه جهان است و بخشی از این وب‌سایت دارای مجموعه‌ای از داستان‌ها از کتابخانه‌های سراسر جهان است که نشان می‌دهد چگونه آنها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کنند. مطالعه آن الهام‌بخش است و من شما را تشویق می‌کنم که نگاهی بیندازید. سه داستان در وب سایت از کشور قزاقستان است که پروژه‌های الهام‌بخشی مانند کتابخانه انسانی را نشان می‌دهد. اینکه چگونه کتابخانه‌ها به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کنند و جهان را عادلانه و پایدار می‌کنند.

کریستین مکنزی رییس «ایفلا»، تصریح کرد: محوریت تلاش من در دوره ای که در «ایفلا» ریاست می‌کنم، این است که بیایید با هم کار کنیم. من قویاً معتقدم که ما باید با هم کار کنیم. ما نمی‌توانیم پاسخ‌های پراکنده داشته باشیم، ما باید صدای کتابخانه‌ها را تقویت کنیم. ما باید در مورد مشارکت استراتژیک و در همه سطوح با هم کار کنیم، در محل کار خود، با کتابخانه‌های دیگر، با انواع مختلف کتابخانه‌ها، بین انجمن‌های کتابخانه‌ها و سایر افرادی که صنعت ما را تشکیل می‌دهند. ما همچنین باید با سازمان‌های همفکر همکاری کنیم و خود را با دیگران که اهداف و ارزش‌های یکسانی دارند، همسو کنیم. من برای همه همکاران در کشورهای عضو اکو بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم که همه شما خوب عمل کرده و در امان باشید.