کد خبر: 43927
تاریخ انتشار: شنبه, 29 خرداد 1400 - 22:15

داخلی

»

گزارش

کارگاه «مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب کمک های مردمی» برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کارگاه آموزشی مجازی «مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب کمک های مردمی» با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در شیراز برگزار شد.
کارگاه «مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب کمک های مردمی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی مجازی «مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب کمک های مردمی» با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد؛ روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و طهماسب فرخی، معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس در بستر اسکای روم برگزار شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن تبریک دهه کرامت و دعوت عموم به شرکت در انتخابات، عنوان کرد: حوزه مشارکت ها و انجمن ها حوزه ای اساسی و تأثیرگذار است و همواره تلاش شده به جایگاه شایسته ای برسد. تدبیر نهاد همواره این بوده که این حوزه به صورت مستقل کارهای خود را پیش ببرد و استقلال داشته باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت های بی شماری در حوزه مشارکت ها و انجمن ها وجود دارد که با فعال سازی آن ها می توان از این ظرفیت ها حداکثر استفاده را در حوزه کتاب و کتابخوانی برد.

رمضانی ضمن اشاره به ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، عنوان کرد: به خاطر وجود مشکلاتی در قانون نهاد، تاکنون چندان به ظرفیت های این قانون پرداخته نشده بود؛ اما به همت نهاد و معاونت اداری و مالی بسیاری از این مشکلات حل شده و از این ظرفیت بیشتر استفاده خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، تأکید کرد: این حوزه را جدی بگیرید و اثرگذاری آن را کم مپندارید. برخی اتفاقات موجب ایجاد فاصله بین ایده و اجرا شده بود که با اقدامات انجام شده در نهاد امید داریم مزایای این حوزه در تمام سطوح کتابخانه ها نمایان شود و مردم از آن بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز ضمن اشاره به بودجه کتابخانه ها، عنوان کرد: ظرفیت های متنوعی برای تأمین بودجه کتابخانه ها در نظر گرفته شده که مهم ترین آن ها، نیم درصد درآمد شهرداری است. کمک های خیرین و کمک های دولت هم از دیگر منابع درآمدی کتابخانه ها محسوب می شود.

در ادامه منوچهری ضمن اشاره به کمک های خیرین در استان فارس تأکید کرد: در استان فارس خیرین در سطح ملی و استانی به خوبی همراهی کرده اند و با اقداماتی که انجام شده خیرین علاوه بر ساخت کتابخانه به سایر حوزه ها از قبیل خرید کتاب نیز وارد شده اند.

وی ضمن اشاره به ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، تصریح کرد: این قانون ظرفیت خوبی در اختیار خیرین قرار می دهد تا در حوزه کتاب و کتابخوانی وارد شده و از این قانون بهره مند شوند، همان طور که پیش از این نیز در استان فارس و شهرستان گراش از ظرفیت این قانون توسط خیرین استفاده شده است. خوشبختانه این قانون مورد توجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفته و امید است با تشریح بهتر این قانون برای خیرین بتوان در آینده از ظرفیت موجود برای ساخت و تجهیز کتابخانه ها استفاده کرد.

معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس نیز در ادامه این نشست ضمن تشریح ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، عنوان کرد: طبق این قانون، صد در صد وجوهی که به حساب‌های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن به صورت‌ بلاعوض پرداخت می‌شود و همچنین وجوه پرداختی یا تخصیصی ‌و یا کمک‌های غیرنقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی‌ جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس‌، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه‌های تربیتی و آسایشگاه ها و مراکز بهزیستی و کتابخانه و مراکز  فرهنگی و هنری ‌(دولتی‌) طبق  ضوابطی که توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش‌، فرهنگ و آموزش عالی‌، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد قابل کسر است.

فرخی ادامه داد: کتابخانه های عمومی به دلیل استفاده از کمک های دولتی مشمول این قانون می شوند و عمل به این قانون منجر به تسهیلاتی شده و می توان از معافیت های خاصی که در این قانون پیش بینی شده استفاده کرد.

 وی تأکید کرد: افرادی که می خواهند از این قانون استفاده کنند باید مواردی را رعایت کنند و هرگونه اقدامی باید با هماهنگی اداره کل امور مالیاتی و براساس دستورالعمل ها و استانداردهای حسابداری و مالیاتی انجام شود. اگر مؤدی حقیقی و یا حقوقی اظهارنامه مالیاتی سال مالی خود را ارائه ندهد، نمی تواند از تسهیلات این قانون و معافیت های آن بهره مند شود.

فرخی ادامه داد: در ماده 172 قانون مالیات های مستقیم هم کمک کننده و هم کمک گیرنده از تسهیلات و مزایای این قانون بهره مند می شوند اما در ماده 139 که مربوط به کمک های خیرین می شود، خیر از معافیت های مالیاتی بهره‌مند نمی شود که امیداوریم با کمک مجلس شورای اسلامی این خلا قانونی مرتفع شود.