کد خبر: 44060
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 تیر 1400 - 07:37

داخلی

»

گزارش

به مناسبت روز قلم ویژه برنامه «از تبار قلم» در آذربایجان غربی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
در آئین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار ایشان، از توحید اصغرزاده در آذربایجان غربی تجلیل شد.
به مناسبت روز قلم ویژه برنامه «از تبار قلم» در آذربایجان غربی برگزار شد

به گزارش لیزنا، به مناسبت روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان ویژه برنامه «از تبار قلم» در آذربایجان‌غربی به صورت همزمان و ارتباط زنده و مستقیم با استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این برنامه ویژه که با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان‌غربی؛ حامد محقق، عضو شورای ادبی نهاد  کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مصطفی قلیزاده علیار، مسئول واحد آفرینش های های ادبی حوزه هنری استان؛ رسول بابازاده، معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات برگزار شد؛ ضمن مرور آثار و زندگی توحید اصغرزاده از خدمات ارزنده فرهنگی این نویسنده  تجلیل شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) گفت: به تأویل قرآن در آیه 19سوره الرحمن، امروز دو دریا به هم رسیده اند؛ دریایی از حجب و حیا و دریایی از شجاعت و عدالت، این روز شریف را به جوانان تبریک و تهنیت  عرض نموده و آروزی سعادت برایشان دارم.

معصومی ادامه داد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رسالتِ عظیم ترویج فرهنگ کتابخوانی، در محورهای جامع و متنوعی دنبال می شود، که یکی از این محورها حمایت از نویسندگان و شاعران و نکوداشت مقام اهالی قلم هست؛ چرا که کتاب عصاره اندیشه و خرد آنهاست و کتابخانه های عمومی به عنوان‌ گنجینه‌ای از سرمایه‌های ادبی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مرهون زحمات این عزیزان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گفت: «از تبار قلم» نکوداشت فرهنگ‌سازان بی‌ادعای کشور است؛ این آیین تداوم مسیر روشنی است که با اقدامات ارزنده‌ای چون برنامه چهل قلم، راویان بالندگی و راه اندازی محافل ادبی کتابخانه های عمومي در نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده و امید است روزنه ای برای ارتباط هر چه بیشتر هنرمندان بومی استانها با مجموعه کتابخانه‌های عمومی باشد.

معصومی ادامه داد: امروز با برگزاری این ویژه‌برنامه، توفیق تجلیل از استادی شیرین سخن و خوش قلم نصیب ما شده است؛ استادی که 33 سال در استان آذربایجان‌غربی قلم فرسایی نموده  و 24 اثر فاخر به ویژه در حوزه ادبیات پایداری تقدیم مردم کتابخوان استان نموده است که تعدادی از این آثار از طریق کتابخانه‌های عمومی استان در اختیار مردم قرار گرفته است و با استقبال خوب علاقمندان مواجه است.

مصطفی قلیزاده علیار، مسئول واحد آفرینش های های ادبی حوزه هنری استان ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی بابت حمایت و تجلیل از نویسندگان بومی گفت: خوشبختانه امسال همزمان با روز قلم در سراسر استان بسیاری از نویسندگان بومی تجلیل شدند.

وی ادامه داد: توحید اصغرزاده از نویسندگان پیشکسوت و پیشگام در حوزه ادبیات دفاع مقدس هست  که کتاب "کثیر خورشید" از آثار ماندگار در این حوزه  محسوب می‌شود.

قلیزاده گفت: این نویسنده که  صاحب اندیشه ملی و دینی می‌باشد در راستای خط انقلاب و رهبری فعالیت می‌کند و از نویسندگان دولتمرد و متعهد به شمار می‌آید.

توحید اصغرزاده، نویسنده و پژوهشگر  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان جهان آرا گفت: نوشتار رسمی را  از سال 1365 با دلنوشته های کوتاهی که در روزنامه اطلاعات منتشر می‌شد آغاز کردم و از 1380 به عرصه ادبیات پایداری وارد شدم و ورود به این عرصه موجب دگرگونی من شد.

وی ادامه داد: نوشتن آموختنی نیست؛ بلکه باید آن را  فهمید و زندگی کرد؛ من دو منبع الهام در نوشتن داشتم: توجه به زندگی پدر و مادرم که گام اول من در نویسندگی است و دومین الهام همسرم و مکاتباتم با وی  است.

شعرخوانی و سخنرانی حامد محقق و دیگر شاعران و نویسندگان حاضر در برنامه و پخش کلیپ معرفی توحید اصغرزاده بخش‌هایی از برنامه بود.

در انتهای این برنامه از توحید اصغرزاده با اهدای لوح سپاس از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و  دیگر نویسندگان با امضای مدیرکل استان تجلیل شد.