کد خبر: 44103
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 تیر 1400 - 15:28

داخلی

»

گزارش

آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر موشرابی» برگزار شد

منبع : روابط عمومی کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور نویسنده، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.
آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر موشرابی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور محمد حسین زاده، نویسنده کتاب؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.

در ابتدا وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی گفت: کتاب «دختر مو شرابی» بهانه و فرصتی شد تا از خدمت متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات در رویارویی با هم صحبت کنیم. بخشی از روشنفکری و غربزدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب شده است، نقدها، اعتراضات و آسیب شناسی های انجام شده باعث ضربه زدن به برند انقلاب و خیانت به آن شده است.

وی تصریح کرد: باید از این دیدگاه به این قضیه نگاه کنیم که این بایکوت کردن باعث ضربه خوردن به انقلاب شده است یا به هنر؟ جواب این است که در واقع خیانتی که این به اصطلاح روشنفکری به هنر کرده است کمتر از خیانت به انقلاب نیست. انقلاب یک پدیده تاریخی، ماجرا و واقعه ای به تمام معناست، آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران. تمامی انقلابها به یک شخصیت و هدف نیاز دارند تا یک ماجرایی مثل انقلاب شکل بگیرد که مخاطب و عموم مردم را به خود جذب کند.

جلیلی گفت: قهرمانانی که به واسطه انقلاب و دفاع مقدس بوجود آمده اند در طیفهای بسیار متنوع از تحصیل کرده تا بی سواد، جوان تا پیر، تاجر تا فقیر و ... هستند که در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب ماجراهای فراوانی را به ارمغان آورده است، افزود: یکی از مهمترین خدمات انقلاب به هنر ایران این است که جهان را متوجه مردم ایران کرد،  اینکه این مردم چه کسانی هستند که انقلابی اینچنینی را رقم زده اند و چرا با وجود دشمنی های فراوان همچنان در حال حرکت رو به جلو هستند.

جلیلی با اشاره به کتاب «دختر مو شرابی» گفت: حسین زاده در این کتاب بخشی از ماجراهای ملت ایران را از فتحعلی شاه قاجار تا مشروطه، وقایع گوهرشاد، نهضت ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد و ... را تا به امروز روایت کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنرمندان جوان ما تحت تاثیر این به اصطلاح روشنفکری ها قرار گرفته اند، افزود: نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» فارغ از این مسائل و بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: حسین زاده با استفاده از ماجراهای گوهرشاد و به واسطه قدرت قلم خود که البته به عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این چنین موفقیتی را در خلق این اثر بدست آورد. تخیل ایشان در شخصیت محوری داستان، شفاف سازی ماجرا با پیشرفت داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخابی، می تواند از عوامل دیگر این موفقیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استعداد نوقلمان به واسطه این روشنفکری ها هیچگاه به مرحله شکوفایی نرسیده است، افزود: این اثر نشان می دهد که هنر انقلابی بر خلاف جریان سازی بوجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است. ما در ادبیات انقلاب مخاطب، استقبال، نویسنده شجاع و حمایت را داریم که اگر توجه بیشتری به آن بشود چشم انداز خوبی را می توانند به نمایش بگذارند.

وحید جلیلی  وقایع انقلاب و قهرمانان آن را یک ژانر دانست و گفت: در واقع اگر به سده های گذشته برگردیم می توان گفت ما رستمهای زیادی داریم اما فردوسی نداریم. استقبال عمومی بسیار خوب از این کتاب نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی دارای فردوسی های نوظهور است و در صورت حمایت فردوسی های بیشتری نیز برای رستم ها بوجود می آید.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، گفت: در دهه 90 آثار بسیار فراوانی تولید شده اند که باعث جریان سازی و حرکتهای انقلابی مفیدی گشته اند، امیدوارم در دهه حاضر نیز با رونمایی از کتاب «دختر مو شرابی» شروع کننده خوبی برای تداوم و بهتر شدن این جریان سازی شویم.

وی افزود: هدف ما زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) است و امید است که در این مسیر بیش از پیش موفق و خوب عمل کنیم.

جلیل معماریانی، موسس و مدیرعامل مجمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان و فعال فرهنگی با اشاره به جایگاه هنر و هنرمند گفت: جایگاه هنر و هنرمند از زندگی بزرگتر و بالاتر است، هنرمند باید در زمانی که چیزی وجود ندارد با رویاپردازی آن را خلق کند. در واقع در جایی که تنوع باعث اسارت می شود هنرمند باید رو به جلو حرکت کند، هنرمند متعهد تنوع را به تحرک تبدیل می کند به عبارتی هنرمند در بن بستها دارای روحیه عصیانگری است هنگامی که از وضع موجود ناراضی است باید کاری انجام دهد و این جوشش درونی هنرمند بسیار ارزشمند است.

وی کتاب «دختر مو شرابی» را اثری ارزشمند دانست و افزود: در بخشهای بسیاری از این کتاب می توان این جوشش درونی نویسنده را احساس کرد. هنرمند  کسی است که شخصیتش با درونش هماهنگی دارد، هماهنگی بین «عشق و عقل» و «معرفت و احساس». در واقع یک هنرمند تبدیل کننده فضای معرفتی از طریق احساس است بنابراین یک نویسنده اول باید شور طلب، شوق وصال و غم هجران را داشته باشد تا بتواند بنویسد.

موسس و مدیرعامل مجمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان گفت: این کتاب به نوعی نیم کره چپ و راست مغز را به هم پیوند زده است به عبارتی فضای تخیل و منطق را با هم ادغام کرده است. زیبایی اصلی این کتاب در تکنیک «ترکیب» آن است. «ترکیب» یکی از کلید واژه های خلاقیت و هنر است در واقع مجموعه ای از اندیشه ها، خلاءها و بینشهایی است که باید منتقل شود. استفاده از کنایه، مجاز، تمثیل و ... در اوایل کتاب علاوه بر ایجاد جذابیت و کشش در داستان باعث احساس تعلق مخاطب به فضای داستان نیز شده است.

وی افزود: تناسبت زمینه ها با زمانها بسیار خوب است. مشارکت حواس مختلف مخاطب یکی از جلوه های خوب کتاب بوده که توانسته در فضا سازی اولیه با ایجاد یک سناریوی خوب احساس مخاطب را درگیر کند.

در پایان محمد حسین زاده، نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» ضمن تشکر و قدردانی از برپایی این مراسم گفت: ایده نگارش این کتاب از روایت صفحه آخر کتاب متعلق به  بند 31 نامه حضرت علی(ع) به فرزندشان نشأت گرفت.

وی افزود: در بازدید از مدارس و همصحبتی با دانش آموزان خلاء آشنایی این قشر با تاریخ معاصر را به وضوح احساس کردم. متاسفانه با وجود قهرمانان زیادی که داریم در زمینه معرفی آنان کم کاری فراوانی انجام داده ایم.

حسین زاده گفت: برای آشنایی بهتر و راحت تر نسل جوان با تاریخ معاصر کشور باید از قصه و داستان استفاده کنیم به همین علت کلیات ماجرا در این کتاب به صورت داستان است. در واقع «دختر مو شرابی» دختری است که حاج قاسم سلیمانی گفت «دختر من و شماست». ظاهرش متفاوت است اما متوجه این مساله شده است که عزت، آرامش و امنیت امروزش را به واسطه حاج قاسم ها، کاوه ها، جهان آرا ها و قهرمانهایی اینچنینی دارد.

وی با اشاره به مراحل نگارش و چاپ کتاب، افزود: نسخه اولیه کتاب بصورت ژورنالیستی و یک یادداشت بلند سیاسی بوده است، در ادامه کار مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با نوشتن این کتاب از استاد سعید تشکری که حق استادی بر گردن من دارند،کمک گرفتم؛ از ایشان، همسرم به عنوان یک رمان خوان قهار و سعید محسن زاده برای کمک و راهنمایی هاش در خلق این اثر تقدیر و تشکر می کنم.

گفتنی است، دیگر فعالان فرهنگی حاضر در جلسه نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. در پایان جلسه علاوه بر رونمایی از پوستر کتاب «دختر موشرابی» و «منشور عفاف و حجاب» اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، با اهدای لوح از محمد حسین زاده، نویسنده کتاب تقدیر شد.

کتاب «دختر مو شرابی» نخستین اثر محمد حسین زاده، حاوی داستانی عاشقانه در بستر اتفاقات تاریخی سیاسی ۲۰۰ سال اخیر ایران است، حال و هوایی تاریخی دارد که چاشنی طنز هم به آن افزوده شده است. قالب کتاب، داستان در داستان و در 228 صفحه است. داستان اول در خرداد 1396 می‌گذرد و داستان دوم، روایتی دو قرنی از تاریخ معاصر ایران است که از ترکمنچای شروع می‌شود و تا اواخر قرن چهاردهم خورشیدی ادامه پیدا می‌کند.

در معرفی این اثر آمده است: «دختر موشرابی روایت دختران این سرزمین است در کوچه پس کوچه‌های تاریک و روشن تاریخ است مٌلک! دخترانی که گاه پرچمدار بودند و گاه قربانی ساده‌اندیشی‌ها و فریب خوردن‌ها! روایت، روایت خیانت‌هاست و تجاوزها، قصه، قصه پاکی شیرین‌هاست و غیرت فرهادها، حکایت خروش لیلی‌هاست در کشاکش نبرد مجنون‌ها! حماسه رستم‌ها و سوگ تهمینه‌ها! حرف، حرف رجزخوانی منصور حلاج است بر سر دار؛ رقص خون سیاوش است در و میانه‌ی میدان مکر سودابه‌ها! اگر دشنه‌ی خیانت شغادها کم نخورده‌ایم؛ ولی برق غیرت آرش‌ها را هم کم ندیده ایم!»