کد خبر: 44159
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مرداد 1400 - 10:06

داخلی

»

گزارش

نخستین وبینار مدیران استانی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حراست نهاد را چشم و گوش مطمئن کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: امیدواریم با یک نیروی جدید، توان و انرژی جدید و بازخوانی مأموریت‌ها در حوزه حراست، دوره روشن و جدیدی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شود.
نخستین وبینار مدیران استانی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین وبینار مدیران استانی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، شنبه ۹ مرداد با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید محمدرضا هاشمی نیا، مدیرکل حراست نهاد، عباس نعمتی، مدیرکل پیشین حراست نهاد، مدیران کل استانی، مدیران حراست استان‌ها و جمعی از کارکنان حراست ستاد مرکزی برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این وبینار با اشاره به تغییرات صورت گرفته در اداره کل حراست نهاد طی هفته گذشته طی سخنانی گفت: برادر عزیز، متدین و متواضع ما جناب آقای نعمتی پس از حدود ۶ سال خدمت در حوزه حراست نهاد از این مسئولیت خارج شدند؛ این تغییر به جهت تقبل مسئولیت مهم دیگری بود که برای ایشان در نظر گرفتیم و به زودی مقدمات آن طی و اطلاع‌رسانی خواهد شد و از سوی دیگر برادر عزیز و متدین دیگر ما جناب آقای هاشمی نیا مسئولیت حراست نهاد را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به سخنان خود در سایر جلسات اخیر برگزار شده در حوزه حراست گفت: انتظار کلی این است که در نهاد فرهنگی مانند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حراست از یک سو نقش پشتیبانی، صیانت و حفظ حقوق اعضای کتابخانه ها و از سوی دیگر وظیفه حفظ اموال بیت المال و حفظ مناسبات اداری مالی را عهده‌دار باشد.

در ادامه این وبینار سید محمدرضا هاشمی نیا، مدیرکل حراست نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات عباس نعمتی مدیرکل سابق حراست نهاد گفت: خوشبختانه ما همچنان از وجود ایشان در نهاد بهره‌مند هستیم و ان شاءالله در یکی از مسئولیت‌های مهمی که در نهاد برای ایشان در نظر گرفته شده، منشأ اثرات خیر باشند. ضمن اینکه ایشان در حال حاضر سرپرستی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر را نیز برعهده دارند و در خدمت ایشان هستیم.

سیدمحمدرضا هاشمی نیا در ادامه به اولویت های مورد توجه در حوزه حراست نهاد اشاره کرد و موضوعاتی چون صیانت از خود و کارکنان نهاد، توجه اقتدار حراست با حکومت بر دل‌ها، جذب حداکثری و دفع حداقلی، تصمیم سازی و پاسخگو بودن حراست، پیاده کردن منویات مقام معظم رهبری، ایجاد آرامش در محیط نهاد، عدم ورود و مشارکت در جریانات سیاسی، حفظ اسرار کارکنان و همچنین تقویت ارتباط مسئولان حراست با حراست کل استان ها را از جمله نکات مهم و دارای اولویت در حوزه حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست.

ایجاد و حفظ امنیت برای اعضا، کتابداران و کتابخانه‌های عمومی

در ادامه این وبینار عباس نعمتی، مدیرکل سابق حراست نهاد نیز با اشاره به جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جامعه و لزوم حراست از آن گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک مجموعه خدمت رسان است. بطوری که نهاد می‌تواند به صورت مستقیم خدمت رسانی به عموم را انجام دهد و این شأن خدمت رسانی نهاد، امکان بسیار ویژه‌ای است. یعنی ما در جایگاه نهاد می‌توانیم رضایتمندی را در میان عموم مردم ارتقاء دهیم و این موضوع را به عنوان یک سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم و زمینه استمرار و گسترش آن را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حراست در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک مجموعه پشتیبان است، افزود: در واقع تمام مجموعه‌های نهاد که کار اجرایی دارند، همه پشتیبان حوزه معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی هستند برای خدمت‌رسانی به مردم. وظیفه خاص حراست نهاد به طور ویژه ایجاد امنیت برای سه حوزه خاص «اعضا» یا کتابخوان‌ها، «کتابداران» و در نهایت «کتابخانه‌ها» است. نهاد در طی این سال‌های گذشته هم وظیفه مراقبت و ایجاد امنیت را داشته و اینکه ما چقدر در انجام وظیفه موفق بودیم، به آخرین ارزیابی که حراست کل کشور انجام داده است، محول می‌کنم.

نعمتی با تأیید سخنان سیدمحمدرضا هاشمی نیا درباره وظایف و ویژگی‌های حراست در نهاد، بر ایجاد رضایتمندی بین همکاران‌مان، داشتن صبر و حوصله در پیشبرد امور، دفع حداقلی و جذب حداکثری و همچنین مراقبت و مواظبت ار خود تأکید کرد و گفت: اگر ما عوامل حراستی را عیون درنظر بگیریم، عیون پیش از اینکه مراقب رفتار دیگران باشند، باید مراقب رفتار خود باشند. ارزیابی من این است که همکاران ما زحمات خوبی در حوزه حراست کشیدند که البته می‌تواند بهتر و مستمر شود. تغییر و تحول، جریان یک خون جدید در رگ‌های نهاد است و حتما منافع بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه با تقدیر و تشکر از اعتماد دبیرکل نهاد، همکاری معاونین نهاد، خطاب به همکاران سابق خود در حراست ستاد و استان‌ها گفت: همکاران استانی و ستادی در حوزه فعالیت‌های حراست زحمات بسیاری کشیدند که از همه آنها سپاسگزارم. تاکید می‌کنم اصل سرعت، دقت و صحت، سه رکن اصلی گزارش همکاران است و همکاران باید بدانند که فعالیت‌ها آنها به تصمیم گیری مدیران ارشد نهاد همراه بوده است.