کد خبر: 44295
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 11 شهریور 1400 - 13:37

داخلی

»

گزارش

کتابخانه عمومی شهیدمظاهری افتتاح شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان و کتابخانه عمومی شید حبیب الله مظاهری مریانج در هفته دولت افتتاح شد.
کتابخانه عمومی شهیدمظاهری افتتاح شد

به گزارش لیزنا، مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان و کتابخانه عمومی شید حبیب الله مظاهری مریانج با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف شهرستان‌های همدان و فامنین، احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، سید سعید شاهرخی، استاندار همدان، فرهاد فرزانه معاونت هماهنگی امور عمرانی؛ محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان و سایر مدیران شهرستانی و استانی در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهید حبیب‌الله مظاهری شهر مریانج در هفته دولت افتتاح شد.

سید سعید شاهرخی در آیین افتتاح مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان و کتابخانه عمومی شهید حبیب‌الله مظاهری مریانج گفت: شهر مریانج در تاریخ همدان نقش برجسته‌ای در پیروزی انقلاب، تداوم و تثبیت انقلاب داشته و امروز نیز این نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مریانج یک مرکز مومن و انقلابی است و مردم آن شایسته بهترین‌ خدمت‌ها هستند افزود: با توجه به عزم و اراده‌ای که در استان همدان است، بدون توجه به اینکه مأموریت دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده، یک برنامه ۱۰۰ روزه تدوین کردیم که پروژه‌ها را به اتمام برسانیم. در این مدت ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه را در ۹۰ روزه انتقالی دولت در استان همدان افتتاح می‌کنیم. در هشت سال گذشته مجموعا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان پروژه ملی در استان جذب و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان و کتابخانه عمومی شهید مظاهری مریانج دارای یک عقبه فکری عظیم است ادامه داد: این مرکز شایسته مردمان بزرگ مریانج است و کاربردهای مختلفی دارد که مورد نیاز مردم است. مردم و فعالان فرهنگی از همه ظرفیت‌های این مرکز بهره ببرند. همه دستگاه‌ها به شهدای شاخص که هر ساله تعیین می‌شود توجه داشته باشند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در آیین افتتاح مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان و کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری مریانج گفت :شهر مریانج ۱۵۷ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که در نسبت جمعیت به شهید در رده‌های اول کشور محسوب می‌شود. شهید مظاهری مالک اشتر گمنامی است که اگر تنها ۶ ماه در جبهه جنوب می‌ماند و شهید نمی‌شد به یکی از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس بدل می‌شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه شهید حبیب‌الله مظاهری در آزادسازی خرمشهر نقش اساسی ایفا کرد، این شهید بزرگوار را خطاب قرار داد و افتتاح این مرکز فرهنگی را به روح ایشان تبریک گفت و افزود: هیچ اتفاقی فرخنده‌تر از این رویداد نیست.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی ، دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز از تیم درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال مبارزه هستند قدردانی می‌کنیم افتتاح پروژه‌ها در تمام مناطق به ویژه مناطق کمتربرخوردار را اتفاق بزرگی دانست که محرومیت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه عرصه فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی در همدان به عنوان دارالمومنین و دارالمجاهدین زنده نگاه داریم گفت: خط علمای بزرگ مانند ملاعلی معصومی همدانی را باید حفظ کنیم. امید است از این مراکز فرهنگی به نحو احسن استفاده شود و کتاب در زندگی مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین با بیان اینکه کتابخانه عمومی شهید مظاهری دارای سبقه ۵۰ ساله است اظهار کرد: این کتابخانه در محل فعلی در سال ۱۳۵۰ با زیربنای ۱۲۰ متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد. پس از مدتی با توجه به نیاز و تقاضای مردم بازسازی کتابخانه در سال ۱۳۸۸ توسط ارشاد اسلامی استان آغاز و در فروردین ۱۳۹۷ به اداره کل کتابخانه‌های عمومی به منظور تکمیل و بهره‌برداری واگذار شد.

 

زارعی با بیان اینکه در تمام این مدت کتابخانه تعطیل نبود و خدمات کتابخانه‌ای از راه‌های مختلف مانند فضای استیجاری به مخاطبان ارائه می‌شد افزود: این پروژه با زیربنای یک‌هزار و ۴۰۸ متر مربع و بیش از ۱۵ هزار منبع افتتاح و در دسترس عموم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این کتابخانه با مشارکت بنیاد برکت و اعتبارات ملی و استانی احداث شده است تصریح کرد: مجموع اعتبارات این پروژه 59 میلیارد ریال است که از این میزان یک میلیارد و 600 میلیون ریال توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،سه میلیارد و 400 میلیون توسط بنیاد برکت، 34 میلیارد ریال از محل تملک و دارایی تأمین شده است. 20 میلیارد ریال  هم برای تجهیز سالن آمفی تئاتر هزینه شده است. کتابخانه شهید مظاهری شامل مخزن، سالن مطالعه مجزای خواهران و برادران، بخش نشریات، کودک، کافی‌نت و سالن آمفی تئاتر مجهز به سیستم صوتی و تصویری است که امید است مورد پسند مردم قرار گیرد.