کد خبر: 44358
تاریخ انتشار: شنبه, 27 شهریور 1400 - 13:40

داخلی

»

گزارش

احيای ارزش كار داوطلبانه با برگزاری همايش بين‌المللی فعاليت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پوياسازی كتابخانه‌ها

منبع : گنجینه رضوی
دبير علمي همايش بين‌المللي«فعاليت‌هاي داوطلبانه؛ فرصتي براي پوياسازي كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراكز آرشيوي»، ترويج فرهنگ كار داوطلبانه و شناساندن ارزش آن در جامعه را از اهداف برگزاري اين همايش برشمرد.
احيای ارزش كار داوطلبانه با برگزاری همايش بين‌المللی فعاليت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پوياسازی كتابخانه‌ها

به گزارش لیزنا، در نود و پنجمين برنامه از سه‌شنبه‌هاي علمي فرهنگي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي از پوستر و سايت اولين همايش بين‌المللي«فعاليت‌هاي داوطلبانه؛ فرصتي براي پوياسازي كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراكز آرشيوي» رونمايي شد.

دكتر رحمت‌الله فتاحي در اين برنامه كه با حضور محدود كارشناسان و به صورت وبيناري برگزار شد، گفت: سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي داراي پتانسيل‌هاي عظيمي است كه ضمن به فعليت رساندن اين ظرفيت‌ها بايد زمينه‌اي جهت شناساندن آن به سايرين فراهم شود.

 دبير علمي همايش بين‌المللي فعاليت‌هاي داوطلبانه با اشاره به وسعت و گستردگي منابع موجود در سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي تأكيد كرد: هر چقدر در طي ساليان سال اين منابع ارزشمند را كاوش و معرفي كنيم باز هم در كار خود عقب هستيم؛ لذا گسترش جامعه مشاوران و حضور افراد داوطلب در اين راستا امري ضروري است.

 وي ترويج فرهنگ كار داوطلبانه و معرفي پتانسيل‌هاي اين مركز كهن توسط نيروهاي داوطلب را از اهداف اين همايش بزرگ دانست و تصريح كرد: براي رسيدن به اين هدف ضمن اتخاذ استراتژي‌هاي لازم بايد از تمامي ظرفيت‌هاي نيروهاي داوطلب با حداقل مهارت خود تا اساتيد متخصص و صاحب نظر بهره برد.

عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد اشاره كرد: پيش‌بيني مي‌شود با مشاركت وسيع افراد، خروجي اين همايش نه تنها براي كشورهاي منطقه بلكه براي تمامي كشورهاي جهان مفيد باشد.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسي، نوع جهان‌بيني انسان و جوامع مختلف را مهم‌ترين عامل در شكل‌گيري الگوي‌هاي رفتاري و شناختي افراد برشمرد و عنوان كرد: اگر انسان به انجام خدمت داوطلبانه رغبت داشته باشد به اين معناست كه يك جهان‌بيني متعالي در فرد شكل گرفته است.

وي تصریح كرد: هنوز ارزش كار داوطلبانه در جوامع به طور روشن و واضح تبيين نشده؛ لذا همايش فعاليت‌هاي داوطلبانه و مقالات آن درصدد احياي كار داوطلبانه است و اميدواريم افرادي كه در حوزه روانشناختي در اين همايش حضور دارند بتوانند گوشه‌هايي از اين رويكرد را از بُعد روان‌شناسي نيز نشان دهند.

گفتني است، همايش بين‌المللي«فعاليت‌هاي داوطلبانه؛ فرصتي براي پوياسازي كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراكز آرشيوي» براي اولين بار در ارديبهشت سال 1401 با هدف احيا و ترويج فرهنگ كار داوطلبانه و پوياسازي كتابخانه‌ها در محل تالار قدس كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي برگزار مي‌شود.