کد خبر: 44363
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 شهریور 1400 - 08:08

داخلی

»

گزارش

رساله " تحلیل گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال از منظر پساساختارگرایی و دلالت­های آن در برچسب­‌گذاری اجتماعی در فضای مجازی" بررسی شد

منبع : لیزنا
دومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی ارائه رساله­های دکتری علم اطلاعات و دانش‌­شناسی توسط کارگروه علم اطلاعات و دانش‌­شناسی و سندپژوهی اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
رساله " تحلیل گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال از منظر پساساختارگرایی و دلالت­های آن در برچسب­‌گذاری اجتماعی در فضای مجازی" بررسی شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی ارائه رساله­‌های دکتری علم اطلاعات و دانش‌­شناسی توسط کارگروه علم اطلاعات و دانش­شناسی و سندپژوهی اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ساعت 19تا 21 روز چهارشنبه 24 شهریور  با حضور دکتر قاسم موحدیان به عنوان سخنران  و دکتر محبوبه قربانی  دبیر نشست برگزار شد.

در این نشست رساله دکتر قاسم موحدیان با عنوان " تحلیل گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال از منظر پساساختارگرایی و دلالت­‌های آن در برچسب­‌گذاری اجتماعی در فضای مجازی" از دانشگاه اصفهان  که به راهنمایی دکتر دکتر احمد شعبانی و دکتر مهرداد چشمه سهرابی  و مشاوره دکتر عاصفه عاصمی تدوین شده بود، ارائه شد . 

موحدیان در این نشست به تحلیل گفتمان سازماندهی منابع کتابخانه‌­ها با توجه به مولفه­‌های واسازی معنا، توجه به دیگری، تفکر ریزومیک، و مرگ مولف و  نقش  برچسب‌­گذاری اجتماعی در سازماندهی اطلاعات دیجیتال پرداخت.

 وی در بیان یافته­‌های پژوهش خود گفت:  نظام­های سازماندهی مدرن در کتابخانه در تقابل با واسازی معنا و اغلب برای کنترل معنا طراحی شده‌­اند. در این نظام­ها همواره به موضوع­های اصلی و مسلط توجه شده و توصیف­‌های مشخصی از متون مجاز شمرده شده است و بسیاری دیگر از موضوعات و توصیفات مورد توجه قرار نگرفته و به حاشیه رانده شده­اند. ساختار سازماندهی مدرن در کتابخانه­‌ها مبتنی بر سلسله­مراتب بوده و اغلب نظام­های سازماندهی بصورت سلسله‌­مراتبی کل به جز تنظیم شده‌­اند. همچنین در فهرست­نویسی مدرن، عنصر مولف نقش اساسی داشته، و مورد پذیرش نظام­های سازماندهی در کتابخانه‌­ها قرار گرفته است.

وی افزود:  در این نظام­ها فردیت مولف به عنوان یکی از مظاهر اصالت سوژه مدرن همواره مهم تلقی شده است، اما گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال در ضدیت با اصول و پیش فرض مدرن سازماندهی اطلاعات شکل گرفته و مفصل­بندی آن مبتنی بر اهمیت و محوریت کاربر، سیالیت، اقتدارزدایی از سازماندهی، و ریزومیک بودن روابط در سازماندهی شکل گرفته است. در مفصل­بندی گفتمان سازماندهی مبتنی بر برچسب­ها، کاربر به عنوان دال مرکزی، محور مفصل­بندی قرار گرفته و دال­های شناوری چون زبان، فهرست­نویسی، و عضویت در نظام معنایی در این گفتمان پیرامون دال مرکزی کاربر مفصل­‌بندی می­شوند. این گفتمان تلاش دارد با جذب عناصری از گفتمان رقیب نظیر رده­بندی، روزآمدی، رایگان بودن و ایجاد انسداد معنایی، آنها را تبدیل به وقته­‌های گفتمان خود کند.

در این نشست دکتر فریبرز خسروی نیز به ارائه دیدگاههای خود درباره درک معنا و اشتراک معانی برای برقراری ارتباط و  انتقال اطلاعات، تدوین و توسعه رده‌­بندی­ها و نظامهای موضوعی بر اساس پشتوانه انتشاراتی، ساختار سلسله مراتبی علم از دیدگاه دانشمندان، پرهیز از مرزبندی­‌ها  و نگاه افراطی در استفاده از نظریه­های مختلف و نقش هستی‌­شناسی­‌های زیرساخت و خودافزاینده در وب و موتورهای جستجو  پرداخت. وی همچنین پرداختن به این بحثها را مفید برشمرد و برای ادامه این نشستها اظهار امیدواری کرد.

در پایان نشست دکتر ملیحه درخوش نیز درباره نقش context  از نگاه پساساختارگرایی در سازماندهی دانش سوال خود را مطرح کرد و به ارائه دیدگاه­های خود درباره اهمیت بحثهای نظری به موازات بحثهای عملی در سازماندهی ، اهمیت سازماندهی محتوا در هر بافتار خاص، استخراج هستی شناسی ها از فولکسونومی­ها، ریزش کاذب در بازیابی با برچسب گذاری کاربران و اهمیت کنترل در برچسب‌­گذاری­های اجتماعی پرداخت.