کد خبر: 44478
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 مهر 1400 - 08:11

داخلی

»

گزارش

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی مطرح کرد؛

توجه ویژه به حوزه کودک برای توسعه کتابخوانی

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مهدی رمضانی گفت: ما باید بر اساس اقتضائات سنی کودکان و نوجوانان شرایط استفاده آنها از کتابخانه را فراهم کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم و اجازه ندهیم که برخی محدودیت مانند ایجاد سکوت باعث حذف کودکان و نوجوانان از کتابخانه ها شود. چراکه به اعتقاد من ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها دارای اولویت است.
توجه ویژه به حوزه کودک برای توسعه کتابخوانی

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در نشست با کتابداران فعال بخش کودک که سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه ربیع الاول در سخنانی گفت: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کردیم در عمل نشان دهیم که موضوع کودک و نوجوان برای ما اهمیت فراوان و ویژه‌ای دارد و تجهیز کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به بخش کودک اقدام اولیه‌ای بود که در این راستا صورت گرفت.

وی افزود: در این رویکرد با پرهیز از تمرکزگرایی نگاه ویژه‌ای به کتابخانه‌های روستایی داشتیم و بازطراحی و شاداب سازی و مواردی از این دست سایر اقداماتی بود که در بخش کودک کتابخانه‌ها صورت گرفت که در این زمینه بازخوردهای خوبی از کتابداران کتابخانه‌های روستایی، مناطق حاشیه‌ای و دورافتاده دریافت کردیم. ما در کتابخانه‌ها با متراژ و ابعاد وسیع مانند کتابخانه‌های مرکزی امکان ویژه‌ای برای ایجاد بخش کودک بزرگ و مجهز داریم و این دغدغه را داریم تا این نمونه‌ها در سراسر کشور تکثیر شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی تأکید کرد: ما در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این جمع‌بندی و تصمیم رسیده ایم که برای توسعه موضوع کتاب و کتابخوانی هیچ راهی جز توسعه بخش خدمات کودک و نوجوان نداریم و اگر ما در کشور دغدغه کتابخوانی و مطالعه داریم حتماً باید سرمایه‌گذاری اولیه و جدی ما در بخش کودک و نوجوان باشد که در سال‌های اخیر در این مسیر هم حرکت کرده‌ایم.

رمضانی با اشاره به محدودیت‌های فعالیت‌های فرهنگی در دوران کرونا گفت: فعالیت‌های صورت گرفته در فضای مجازی طی ۲ سال اخیر، ظرفیت بسیار خوب و گسترده‌ای بود که توانستیم از آن بهره‌برداری کنیم و به فعالیت‌های خود ادامه دهیم. اما یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی ما در آینده و چشم انداز نهاد در بخش مخاطب و اعضای کتابخانه‌ها است. کلیه کتابداران ما به خصوص کتابدارانی که امروز در این جلسه حاضر هستند و سایر عزیزان غایب در این جلسه، به عنوان پیشران و پیش برنده این حرکت باید عمل کنند. به عبارت دیگر عزیزانی که مرتبط با موضوع کودک و نوجوان هستند، افرادی هستند که نقش اصلی و اساسی را در توسعه کتابخانه‌ای و کتابخوانی  و همچنین افزایش مخاطب در کتابخانه‌های عمومی ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین محورها و موضوعات ما در تأمین منابع برای کتابخانه‌ها خرید کتاب کودک بوده است. متأسفانه در حوزه کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران با محدودیت تولید برای نوجوانان موجه هستیم البته که در حال انجام کارهای زیربنایی در این حوزه هستیم، اما در بحث خرید کتاب، یکی از اصلی ترین محل های هزینه ما مخصوصاً در سال ۹۹ بحث خرید کتاب کودک بوده است که ان شاء الله با برطرف شدن موضوع کرونا بهره برداری و استفاده از این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و بخش های کودک داشته باشیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش کتابداران برای فراهم کردن فضایی آرام و ساکت در سالن‌های مطالعه برای استفاده مراجعه کنندگان جوان و بزرگسال، بر ضرورت در نظر گرفتن حق و سهم کودکان و نوجوانان از کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که با استدلال ایجاد سکوت و آرامش در کتابخانه توفیق خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان را از دست بدهیم. اگرچه حتماً سکوت در کتابخانه باید رعایت شود، اما حتماً عضو کودک و نوجوان ما باید در کتابخانه حاضر شود و ما باید برای اقتضائات سنی و شرایط استفاده آنها از کتابخانه برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که برخی محدودیت باعث حذف کودکان و نوجوانان از کتابخانه ها شود. چراکه به اعتقاد من ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها دارای اولویت است.

روند افزایشی کمیت و کیفیت بخش کودک کتابخانه‌های عمومی

در ادامه این مراسم اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد نیز با تقدیر از فعالیت کتابداران سراسر کشور در دوران کرونا به ارائه گزارش مختصری از توسعه کمی و کیفی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز ۱۰۰ درصد کتابخانه های عمومی ما دارای بخش کودک هستند؛ در حالی که در سال  حدود ۶۰درصد و در سال ۹۲ حدود ۸۳درصد و با طی کردن یک سیر صعودی از سال ۹۵ به بیش از ۹۷ درصد از سال ۹۷ بعد هر کتابخانه عمومی ایجاد شد دارای بخش کودک بوده است.

وی در ادامه با اشاره به درصد سرانه زیر بنای بخش کودک در استان‌های مختلف گفت: در حال حاضر ۱۱ کتابخانه تخصصی کودک ۱۹۹۶ بخش مستقل کودک در کتابخانه‌های عمومی ۶۶ کنار مجموعه ویژه و ۵۵۸ کنار مجموعه با قفسه کودک در کشور وجود دارد. ذر سال ۹۰ بیشترین مبلغ هزینه شده برای خرید منابع کودک در طول دهه اخیر اتفاق افتاده در سال ۹۷ علاوه بر منابع موجود اسباب بازی هم به بخش کودک کتابخانه ها اضافه شد.

گودرزی همچنین با ارائه تصاویری از بخش کودک در کتابخانه‌های استان‌های مختلف به اقداماتی چون بازطراحی، فضاسازی و تجهیز و استفاده از المان‌های بومی در بخش‌های کودک و همچنین بیان فعالیت‌های فرهنگی مختلف از جمله جمع خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، کتابخانه گردی، نشست های کتاب‌خوان، مسابقات فرهنگی، برنامه محافل ادبی، جلسات مطالعاتی، کارگاه های آموزشی و ویژه برنامه های مجازی در بخش کودک کتابخانه های عمومی پرداخت.