کد خبر: 44643
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آبان 1400 - 08:30

داخلی

»

گزارش

نشست «نقش سمن‌ها در فرآیند توسعه» برگزار شد

منبع : گنجینۀ رضوی
عضو هیأت‌علمی‌دانشگاه شهید چمران اهواز، توسعه را یک فرآیند تربیتی و اخلاقی دانست و افزود: مشارکت مرد‌می‌و فعالیت‌های داوطلبانه در جریان این فرآیند، رکنی مهم و اساسی است.
نشست «نقش سمن‌ها در فرآیند توسعه» برگزار شد

به گزارش لیزنا، چهارمین پیش‌نشست «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» این هفته در گفت وگوی وبیناری و زنده با دکتر سیدمرتضی افقه، دکترای توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی از دانشگاه بیرمنگام انگلستان با موضوع «نقش سمن‌ها در فرآیند توسعه» برگزار شد.

افقه با بیان اینکه سمن‌ها رکن سوم توسعه هستند، در تعریف مفهوم توسعه گفت: برخلاف تصور عموم که توسعه را یک فرآیند اقتصادی می‌دانند، این فرایند به یکسری تحولات فکری و نگرشی اتلاق می‌شود که انسانِ توسعه‌نیافته را به انسان توسعه‌یافته مبدل می‌کند و در نهایت سبب عزت نفس فرد می‌شود.

وی افزود: مادا‌می‌که به توسعه نگاه صرفاً اقتصادی داشته باشیم، جنبه اخلاقی و تربیتی آن مغفول خواهد ماند و از طرفی محرک اصلی آن که نیروی انسانی تربیت‌یافته است به حاشیه ‌می‌رود.

عضو هیأت‌علمی‌دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر توجه به ارزش‌ها برای ایجاد توسعۀ پایدار گفت: فیلسوفان، متفکران مذهبی، ادیبان و جامعه‌شناسان بیش از اقتصاددان‌ها در فرآیند توسعه نقش دارند و برای ترویج نگرش توسعه‌ای لازم است اقدامات ترویجی، فرهنگی و تربیتی انجام شود.

وی مشارکت مرد‌می‌و فعالیت‌های داوطلبانه را در توسعه پایدار، مهم و تأثیرگذار دانست و افزود: ترویج فرآیند توسعه از جمله بندهای مهم سازمان ملل در تهیه و تدوین سند اهداف هزاره سوم بود که برای تحقق آن بر مشارکت مرد‌می‌تأکید شده است.

افقه با اشاره به اینکه در سال 76 سمن‌ها در ایران بیش از پیش فعال شد، بیان کرد: در دهه‌های اخیر، علاوه بر فعالیت‌های دولتی و بخش خصوصی از سمن‌ها به عنوان رکن سوم توسعه یاد شد به‌طوری‌که اگر این رکن نباشد توسعه پایدار محقق نمی‌شود.

وی از فعالیت‌های داوطلبانه به عنوان یکی از اقدامات سمن‌ها یاد کرد و گفت: کمک‌رسانی و خدمات مرد‌می‌در کاهش محرومیت و فقر یک نمونه از این اقدامات است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: دامنه سمن‌ها در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای توسعه‌یافته بسیار گسترده است و از تمکن مالی برخوردار هستند و فقط در نوع فعالیت و منابع با کشور ما تفاوت دارند.

وی سمن‌ها را رکن اساسی کمک به دولت در رفع مشکلات موجود در کشورمان برشمرد و گفت: دولت به جای ایجاد مانع باید سمن‌ها را در جهت تقویت و گستردگی فعالیت‌ها یاری کند.

 افقه ادامه داد: با توجه به میزان مقاومت‌ها و مخالفت‌ها در ایران، بایستی با قدرت تمام و فعالیت‌های ترویجی در جهت از بین بردن ضد ارزش‌های فعالیت‌های داوطلبانه گام برداشت و دامنه مخاطبین و سطح کیفی کار را افزایش داد.

 وی برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی نظیر «همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه» را در تغییر نگرش و سیاست‌های کلان نسبت به اقدامات سمن‌ها و در دل آن فعالیت‌های داوطلبانه موثر عنوان کرد و افزود: بایستی اثرگذاری این گونه همایش‌ها را از طریق ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی افزایش داد تا هزینه مقابله با این اقدامات افزایش یابد.

 گفتنی  است، نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در اردیبهشت سال 1401 به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر و ارسال مقالات خود می‌توانند به تارنمای همایش به آدرس www.volunteer.razavi.ir مراجعه کنند. همچنین دبیرخانه همایش با شماره‌های تماس 05132281480 و شماره فکس 05132281480- 05132220845 پاسخگوی سوالات علاقه مندان است.