کد خبر: 44693
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آبان 1400 - 16:55

داخلی

»

گزارش

با تجلیل از برگزیدگان هفته کتاب؛

آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی با تجلیل از ۲۸ برگزیده در بخش‌های مختلف فرهنگی و با حضور جمعی از مسوولان استانی، کتابداران و دوستداران کتاب در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گزارش لیزنا، آئین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور دکتر اسماعیل آذر، نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی؛ علی شهریارپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ احمد فرهادی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه های عمومی؛ ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ کمال اکبریان، فرماندار شهرستان سامان؛ عبدالعلی ارژنگ، فرماندار شهرستان شهرکرد؛ کیانوش نادری، فرماندار شهرستان بن؛ محمود کیانی، فرماندار شهرستان اردل؛ فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل پیشین اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی، مشاور استاندار در امور روحانیون؛ حمیدرضا حیدری، مدیرکل اداره زندانها؛ سیدعباس کاظمی، مدیریت شعب بانک رسالت؛ راضیه بقایی، رئیس کانون خادمیاران کتاب و کتابخوانی آستان قدس رضوی؛ شهرام مقدس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ سعيد رئيسي، سرپرست معاونت توسعه مديريت و منابع استانداري؛ سرهنگ علی اصغر مهری، معاون امور اجتماعی فرماندهی انتظامی استان؛حجت الاسلام سید عزیزالله میراحمدی، قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی؛ مجتبی بیگی، رئیس بسیج هنرمندان؛ ابراهیم رحیمی، معاون اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه، کتابداران، دوستداران کتاب و جمع دیگر از مسئولین استانی روز چهارشنبه 26 آبان ماه در محل فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در این آیین گفت: انس و همنشینی با کتاب امری ذی قیمت و گران بها است و به راحتی به دست نمی‌آید؛ مؤانست و لذت بردن از هم‌نشینی با کتاب نیاز به ممارست، ثبات، مداومت و چشم پوشی از برخی لذت های ظاهری دیگر دارد و همانطور که محور شعار هفته کتاب امسال کتاب خوب است همکاران ما در کتابخانه های عمومی تلاشی مضاعف دارند تا زمینه انس و همنشینی با کتاب خوب را فراهم کنند لذا از همه مردم دعوت می‌کنیم برای پیدا کردن رفیق خوب به کتابخانه‌ها بیایند.

فرهادی افزود: تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های مختلف و تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی علاوه بر فراهم کردن زمینه انس و هم‌نشینی هر چه بیشتر مخاطبان با کتاب، تنوع خدمات نیز افزایش یابد.

وی با  اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال جاری افزود: در این برنامه، انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از سه انجمن برتر کشوری معرفی شد و کتابداران استان نیز توانستند چهار عنوان برگزیده کشوری را در بخش‌های کتابداران، صفحات مجازی کتابخانه‌های نهادی و رابط فرهنگی به دست آورند.

نسل جدید را باید به انجام کارهای بزرگ و ماندگار ترغیب کرد

دکتر اسماعیل آذر، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه با بیان اینکه کتاب می‌تواند تمام تجربیات به دست نیامده در عمر هر فرد را به راحتی به وی منتقل کند، گفت: روایت است که پیامبر اکرم (ص) نیز به هنگام ورود به مسجد و در انتخاب ۲ گروه عابد و عالم، به جمع عالمان پیوستند که این روایت بیان‌کننده جایگاه برتر علم بر عبادت است چرا که عابد به دنبال رهایی خود از عذاب الهی است اما عالم تلاش دارد تا جماعتی را از مشکلات نجات دهد.

اسماعیل آذر در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر در توصیف سواد در جهان اشاره کرد و افزود: در کنار سوادهای مختلفی که هر کدام دارای مکتب و تفکری است، برترین سواد در دنیای کنونی، سواد تغییر است اگر کسی از این سواد برخوردار نباشد و نتواند راه و مسیر صحیح را برگزید، شرایط برای ادامه زندگی بر او سخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز دانش، باب شده است و دیگر خبر چندانی از دانایی نیست، تصریح کرد: افراد تحصیل‌کرده در علوم مختلف بر جنبه‌های شناختی آن علوم واقف هستند اما درباره تاریخچه و شخصیت‌های اثرگذار آن اطلاعاتی ندارند و این نقصی است که جایگاه دانایی را نامعلوم می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به تاریخ عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: درباره این واقعه مهم تاریخی آنچه بیش از پیش بیان شده، زخم‌ها و دردهایی است که امام حسین (ع) در این مسیر متحمل شدند و کمتر به فرازها و بیانات آن امام بزرگوار پرداخته شده است در حالی که این امام بزرگوار در یکی از سخنان خود به اهمیت کارهای بزرگ در نزد پروردگار اشاره دارند و از انجام کارهای خرد و بی‌حاصل دوری می‌جویند و این همان پند ارزشمندی است که باید به نسل آینده به درستی منتقل شود تا در مسیر زندگی خود به دنبال امور مهم و بزرگ باشند.

آذر، موضوع غنیمت دانستن وقت و عمر را از زبان شعرا و ادیبان مختلف متذکر شد و ادامه داد: آنچه فیلسوفان به ویژه فیلسوفان اسلامی بر آن تاکید دارند آن است که آنچه انسان طلب می‌کند در درون اوست اما با ترویج اومانیزم (انسان‌گرایی) از عهد رنسانس و نادیده گرفتن خداوند و پیوستن این تفکر به مدرنیته، بشر امروز به مصیبت‌های گوناگون مبتلا شده است و اگر چه به بسیاری از خواسته‌های خود دست یافته است اما زندگی او به شدت شکننده و ناپایدار است.

وی دور بودن از ناامیدی و گذر از رنج را با اهمیت دانست و افزود: شعرا و ادیبان زبان فارسی بارها پایانی خوش را برای تلخی‌ها ذکر کرده‌اند.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این برنامه به افزایش فاصله میان افراد با کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: علل این اتفاق ناخوشایند را باید در گسترش فضای مجازی و  سهولت در دسترسی به دستاوردهای مطالعاتی جست‌وجو کرد به‌ گونه‌ای که افراد دیگر خود را نیازمند مطالعه کتاب نمی‌دانند.

ابراهیم شریفی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و استان را یادآور شد و افزود: با وجود آنکه در برنامه‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، کتاب رایگان در اختیار دانش آموزان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما نتیجه چندانی از این اهدای رایگان کتاب نیز به دست نمی‌آید که این موضوع نشان‌دهنده لزوم فرهنگ‌سازی برای مطالعه است.

وی به عزمی جدی برای ایجاد تحول در امر کتابخوانی اشاره و تصریح کرد: چگونگی شکل‌گیری زمینه‌های انگیزشی برای آشتی با کتاب باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که افزایش فاصله میان افراد با مطالعه می‌تواند اثراتی منفی در امور فرهنگی و اجتماعی برجای بگذارد.

سپس سجاد محمدیان، مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بستر اسکای روم ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب به تشریح جزئیات برگزاری نخستین دوره «جایزه ملی خدمات کتابخانه عمومی» به عنوان یکی از بخش های جانبی همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» پرداخت و از کلیه علاقه مندان جهت شرکت در این فراخوان دعوت کرد.

در ادامه سعيد رئيسي، سرپرست معاونت توسعه مديريت و منابع استانداري ضمن ابلاغ سلام و احترام استاندار و تشکر از تلاشهای کتابداران به اهمیت بحث کتابخوانی اشاره کرد و خواستار مشارکت همه دستگاههای اجرایی استان، صدا و سیما، خیرین و فعالین فرهنگی جهت مشارکت در ترویج فرهنگ کتابخوانی شد.

در این مراسم از برترین های عرصه کتاب به شرح ذیل تجلیل شد:

اعضای برتر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان:

جعفر مردانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار

 علی شهریارپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

محمدعلی طاهری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری

انجمن‌های برتر شهرستانهای استان:

عبدالعلی ارژنگ، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد

کیانوش نادری، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های  شهرستان بن

کمال اکبریان،  فرماندار و رئیس انجمن  کتابخانه های شهرستان سامان

محمود کیانی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های شهرستان  اردل

خیرین کتابخانه ساز:

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالکبیر جعفری

کتابخانه های برتر نهادی و مشارکتی:

کتابخانه عمومی روستایی میرزا ملال دزکی روستای دزک با مدیریت نجمه لله گانی

کتابخانه عمومی روستایی ایثار سرتشنیز با مدیریت پروین رئیسی

 کتابخانه عمومی پژمان بختیاری  شهر دشتک با مدیریت زهرا خیری

کتابخانه برتر مشارکتی:

کتابخانه  مشارکتی امام خمینی (ره) زندان با مدیریت مجید علیزاده و محمد سعید سخاوت

کتابداران و مسئولین برتر کتابخانه های عمومی استان:

سیده فرزانه موسوی، کتابدار کتابخانه عمومی ملاصدرا فرخشهر

حمیرا بیگی، مسئول کتابخانه  عمومی عمان سامانی شهر سامان

مهناز هاشم زاده،  مسئول کتابخانه شهید قاسمعلی باقری شهر هارونی

فاطمه پیرایش، کتابدار کتابخانه عمومی بقیه الله شهر بلداجی

راضیه پور بصیرت، مسئول کتابخانه  عمومی امام علی (ع) شهر نافچ

خدمتگزار برتر استانی:

محمد رضا عسگری از شهرستان بروجن

اعضای کتابخوان برتر:

 رده سنی زیر 7 سال:  آوا امینی، عضو کتابخانه شهید قدوسی شلمزار

رده سنی 8 تا 12 سال: زینب قائد امینی، عضوکتابخانه شهدا چالشتر

رده سنی 13 تا 18 سال: رویا نجفی نژاد، عضو کتابخانه امیرکبیر شهرکرد

رده سنی19 تا 29 سال: فرناز صالحی، عضو کتابخانه امام خمینی (ره) بروجن

 رده سنی بالای 30 سال: احمد حیدری، عضو کتابخانه شهید بهشتی فارسان

کتابخانه برتر در طرح خدمات تحویل کتاب در محل و صفحه مجازی برتر (کتابخانه ):

کتابخانه مولوی شهرکرد

پرسنل کتابخانه مولوی شهرکرد: کبری حیدری، مسئول کتابخانه؛ سمیه برجیان، بتول نعمتی، اشرف نظری، نیره شاهرخی، مهناز باقری، لاله صفرپور، زهره محمدی و پژمان صالحی  کتابداران محترم کتابخانه مولوی شهرکرد

در بخش دیگری از این مراسم از تلاشهای فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل پیشین اداره کل کتابخانه های عمومی استان تقدیر شد.