کد خبر: 44734
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1400 - 07:54

داخلی

»

گزارش

با حضور مسئولان استانی؛

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان رضوی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان خراسان رضوی همراه با تقدیر از برگزیدگان حوزه کتابخانه های عمومی و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی  برگزار شد.
آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا، در آیین بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی که با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حمیدرضا ترقی، عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی؛ محمدکمال سرویها، رئیس دفتر شورای نگهبان؛ حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی؛ حجت الاسلام محمدحسین ایزدی، رئیس دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی؛ عیسی صفری، رئیس سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی؛ محسن صابر، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی خراسان رضوی؛ فرمانداران و روسای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستانها؛ خانواده  معظم شهید مدافع حرم محمدی مفرد و جمعی از اهالی رسانه و کتابداران برگزار شد، از کتابخوانان، کتابداران و خیرین استان خراسان رضوی تقدیر شد..

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک هفته کتاب گفت: امیدوارم رقم خوردن اتفاقات فرهنگی در هفته کتاب، مبدا و منشا برای اتفاقات خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما توسعه فضاهای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، افزود: پیوستن حتی یک نفر به جمع کتابخوانان و اعضای کتابخانه ها باعث مسرت ما در راه رسیدن به اهدافمان است.

رمضانی با اشاره به اینکه فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبتنی بر سه عامل است، گفت: کتاب که به عنوان محور و مغز حرکت در این مسیر است، کتابخانه و کتابدار است. توجه به عنصر انسانی این عامل به عنوان ارکان اصلی چرخه کتابخانه ها باعث ارائه خدمات موثرتر و مفیدتر به جامعه می شود و هدف از برگزاری این قبیل برنامه ها را ارج نهادن به جایگاه کتابدار در جامعه است.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صرفا متعلق به یک دستگاه نیست، بلکه تلاش و توجه تمامی مسئولین دغدغه مند در حوزه کتاب را طلب می کند. همکاری، همراهی و هم افزایی سایر دستگاه های اجرایی به ویژه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و .. می تواند این مسیر را هموارتر کند و شاهد رشد کم و کیفی بیشتر و سریعتر در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

رمضانی در پایان پیگیری این همکاری و هم افزایی بین سایر دستگاه های اجرایی به عنوان یک مطالبه دوسویه خواستار شد و به معرفی کتاب «سند انتخاب» اثر محسن سام پرداخت.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم ویژه به مسئولین و مقامات استانی و خانواده معظم شهید محمدی گفت: هفته کتاب تنها برای برگزاری دورهمی کتاب محور نیست، بلکه به عنوان یک سال و تحویل سال فرهنگی با اهالی کتاب و کتابخانه های عمومی است. ما تلاش داریم حال کتابخوانی خوب باشد.

وی تصریح کرد: در این تحویل سال فرهنگی دو اتفاق مهم رخ می دهد که شامل ترسیم عملکرد یک سال گذشته و راه پیش روی است. همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در منظومه فکری خود نسبت به حوزه کتاب یک دیدگاه برجسته دارند و آن رفتن و رسیدن به ایران کتابخوان است، ما نیز برای رسیدن به ایران کتابخوان تلاش کرده ایم  از رکن آن یعنی خانواده کتابخوان شروع کنیم. بطور کلی برگزاری رویدادهای فرهنگی در خراسان رضوی که به همت کتابداران و کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی رخ داده است بر مبنای خانواده کتابخوان و تراز گام دوم انقلاب بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب را بر اساس سه محور دنبال می کنیم، افزود: محور اول آگاهی بخشی، دانش افزایی و مهارت افزایی است، چرا که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به ایران قدرتمند اشاره می کنند و راه قدرتمند شدن دانایی است چراکه روی دیگر دانایی، توانایی است؛ محور دوم امید بخشی و رضایتمندی عموم مردم به ویژه مردم مناطق حاشیه ای، روستایی و محروم است؛ محور سوم خلق و ارتقای سرمایه اجتماعی است، همیشه شاهد این مساله بوده ایم که در این ایام هر کجا رویدادی کتاب محور اتفاق افتاده است، یک سرمایه اجتماعی خلق و ارتقاء پیدا کرده است. مجموعه کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اجرای بالغ بر 5000 رویداد کتابخانه ای با محوریت کتاب در 222 کتابخانه عمومی در دوران کرونا باعث رقم خوردن اتفاق خوب فرهنگی بوده اند و حرکت پیش رونده ای در حوزه کتاب داشته اند.

وی با تشکر از تلاش ویژه مجموعه کتابخانه های عمومی استان گفت: این تلاشها باعث شد که در دوران کرونا کتاب صدرنشین اخبار رسانه های استان باشند و نتیجه آن کتابخوان تر شدن مردم خراسان رضوی در این دوره بوده است. هدف اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سال 1400 برگزاری 14000 رویداد عمرانی، فرهنگی و ترویجی اعم از ساخت و توسعه فضاهای کتابخانه ای، رویدادهای کتاب محور و نگاه به کتاب در استان است، که با تلاش همکارانمان تنها در مدت ایام هفته کتاب شاهد برگزاری بالغ بر 1400 رویداد بوده ایم. تلاش و هدف اصلی از برگزاری این رویدادها طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) وارد کردن کتاب به زندگی مردم است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: بر خود وظیفه می دانم از 6 گروه همیشه حاضر در عرصه کتاب تشکر ویژه ای داشته باشم، اول همکاران پرتلاش کتابدارم، افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی که به واقع پرچم کتاب و کتابخوانی را در استان برافراشته نگاه داشته اند؛ دوم، کارکنان ستاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان که در ایام کرونا با وجود امکان استفاده از دورکاری به صورت 100درصدی حضوری موثر و مفید داشتند؛ سوم، خیرین که به یقین می گویم استان خراسان رضوی پرچمدار استفاده از ظرفیت کمکهای مردمی و خیرین در توسعه فضاهای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور هستند و شاهد بر این ادعا آغاز به کار تشکل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها وترویج کتابخوانی خراسان رضوی است.

وی تصریح کرد: چهارم، اهالی رسانه و به ویژه صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی،پایگاه های خبری که با همکاری و همراهی خود کتاب را صدرنشین اخبار استان نمودند؛ پنچم، مسئولین و مقامات استانی به ویژه فرمانداران پر تلاش شهرستانها و ششم نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در رأس آن علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که با تلاش و نگاه ویژه خود باعث فعال شدن کتابخانه ها و معرفی بیش از پیش آنها در جامعه شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی از رقم خوردن چند رویداد فرهنگی مهم در روزهای آینده خبر داد و گفت: نمونه ای از رویدادهای فرهنگی شامل ایجاد حلقه های کتابخوانی در جامعه عشایر استان، تبدیل کردن چهارشنبه های امام رضایی به چهارشنبه های کتابخوانی که با برگزاری منبرهای کتاب در مساجد همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است و نهضت کتابخانه های سیار است، به  امید آنکه مجموعه این تلاشها زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم سازد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خداوند را شاکرم که در این روز فرخنده در حضور خادمان کتاب و کتابخوانی هستم، گفت: واقعیت این است که در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی علیرغم تاکیدات و توصیه های رهبر انقلاب اسلامی در جایگاه مناسبی نیستیم. در واقع ایشان همواره متذکر مساله ای می شوند که همه ما با آن زندگی کرده ایم و به وضوح این مساله را لمس کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه سرگرم ارقام و آمار در سرانه مطالعه نباشید، افزود: در انفجار فضای مجازی در سالهای اخیر می توان هر نگاه، دیدن و خواندن را جز مطالعه دانست اما باید به مساله کیفیت این مطالعه توجه شود. در واقع سوال اصلی ما باید این باشد که ما از چشم خود به عنوان ابزار مطالعه چه بهره ای برده ایم و چه چیزی به اطلاعات و دانش ما اضافه شده است.

بحرینی با بیان اینکه جامعه ما به لحاظ کمی سرانه مطالعه در جایگاه نسبتا خوبی است، تاکید بر ارتقا این جایگاه در مساله کیفی سرانه مطالعه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ضمن تبریک ایام هفته کتاب گفت: کتاب یک موضوع و نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک سازمان است که جنس و فصل آنها فراگیر است. هدایت یک کشور و جامعه را نباید منفک از مساله کتاب و کتابخوانی بدانیم. در واقع کتابداران جزء هویت آفرینان یک جامعه هستند، کاساین که اندیشه و فکر را به نسلهای آینده منتقل می کنند و باعث انس جامعه با کتاب می شوند.

وی با بیان اینکه رونق کتاب و کتابخوانی باعث تعالی یک کشور و جامعه می شود، افزود: خدا را شاکریم در جامعه ای زندگی می کنیم که دستمایه آن در حوزه دین و فرهنگ با تاکید بر مساله کتاب و کتابخوانی است. تأثیرگذاری کتاب وکتابخوانی در تمامی لایه های اجتماعی به اندازه است که می توان نقش آن را در هدایت دینی، معرفی بزرگان و تاریخ یک ملت را در آن به وضوح دید.

گنابادی نژاد ضمن تشکر ویژه از جامعه کتابداران، افزود: تشکر ویژه از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی می کنم چرا که خدمت کردن به مردم یک وظیفه است اما خدمت کردن در بحرانها است ارزش و اعتبار آن خدمت را بالا می برد. در دورانی که مردم نگران و مضطرب از شیوع ویروس کرونا با مرگ و زندگی در جدال بودند، کتابداران با انجام کارهای فرهنگی اعتبار و ارزش ویژه ای به خدمت کردن به جامعه دادند.

حمیدرضا ترقی، عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور ضمن تبریک هفته بسیج و کتاب و برگزاری مراسم گفت: در ربع قرن اخیر سعی داشته ام موضوع کتاب را از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را بررسی کنم، که در نهایت به سه محور مهم تقسیم بندی شد، اول، کتاب، توجه به نقش کتاب و کتابخانه در رشد و تمدن یک کشور؛ دوم، تولید کتاب، کتاب خوب و بد درایم، اگر بخواهیم کتاب خوب تولید و چاپ شود باید با دقت بیشتری به مساله ممیزی بپردازیم. در این قسمت صفحه آرایی، جلد و ظاهر زیبای کتاب و نحوه توزیع آن را نیز باید مد نظر قرار داد؛ محور سوم، فرهنگ کتابخوانی است، در برخی از کشورها فرهنگ کتابخوانی به خوبی جا افتاده است اما در کشور ما این مساله با کمی نامهربانی مواجه است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر نهضت کتابخوانی در کشور، افزود: توسعه فضاهای کتابخانه ای، راه اندازی رادیو کتاب و انس رفتن با کتاب در سنین پایین از همواره از تاکیدات ایشان بوده است.

ترقی در پایان به ارائه چند راه حل اعم از تخصیص یارانه کتاب، تشکیل شورایی عالی کتاب و تولید و توسعه کتابهای صوتی و دیجیتالی برای حرکت در مسیر کتاب و کتابخوانی پرداخت.

گفتی است، در این برنامه نقالی باعنوان فتح نامه توسط محمد جهان پا،  اجرای سرود توسط گروه رضوان و حضور مردان پرفورمنس طلایی و نقره ای نیز انجام شد.

 روسای انجمن های برتر کتابخانه های عمومی استان  (فرمانداران 5 شهرستان):

شهرستان

نام و نام خانوادگی

سمت

مشهد

مهندس سید حمید موسوی

فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عموی شهرستان مشهد

گناباد

حامد قربانی

 فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عموی شهرستان گناباد

بجستان

مهندس حسین ابراهیمی کردیانی

فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عموی شهرستان بجستان

سرخس

محمد رضا رجبی مقدم

فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عموی شهرستان سرخس

فریمان

مهندس عباسعلی صفایی

فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عموی شهرستان فریمان


عضو برتر انجمن کتابخانه های عمومی استان:

شهرستان

نام و نام خانوادگی

عنوان تقدیر

مشهد

دکتر مرتضی کرباسی

عضو برتر انجمن استان


خیرین برتر استانی:

نام و نام خانوادگی

سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد مقدس

ابوالفضل قلی زاده نوقابی از شهرستان گناباد

 ادامه مرحله اول تقدیرها

عضو کتابخوان برتر کتابخانه عمومی:

نام و نام خانوادگی

گروه سنی

امیر صدرا عادلی عضو کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد مقدس

0-7

امیر مهدی یوسفی خضر بیگی عضو کتابخانه عمومی بحرالعلوم(ع) شهرستان خلیل آباد

8-12

فاطمه حکم آبادی عضو کتابخانه عمومی شادروان امیر مسروری شهر حکم آباد از شهرستان جوین

13-19

مونا باقری عضو کتابخانه عمومی شهید مدرس مشهد مقدس

19-29

براتعلی عالی عضو کتابخانه عمومی شهید مدرس مشهد مقدس

+30

 

فعال حوزه رسانه در امر ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني:

سید محمد رضا باشی ازغدی

مدیر محترم پخش سیمای خراسان رضوی

حسن یزدان دوست

صدا و سیما مرکز خراسان رضوی

سعید قربانپور

صدا و سیما مرکز خراسان رضوی

ندا جواهر فر

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) خراسان رضوی

سید احسان مصطفی زاده

مدیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایندگی استان خراسان رضوی

نیما رهنما

دبير سرويس فرهنگي خبرگزاری دانشجویان ایران مرکز خراسان رضوی (ايسنا)

شکیبا افخمی راد

خبرنگار صفحه فرهنگ و هنر روزنامه شهرآرا

رضا طلبی

خبرنگار سرویس خراسان رضوی قدس آنلاین

علی شکوفه

مدیر محترم خبرگزاری شبستان در استان خراسان رضوی

مریم اصغری

دبیر محترم سرویس فرهنگ و هنر روزنامه صبح امروز

محمد هرندی

تهران - خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)

 مرحله دوم تقدیرها

کتابخانه های برگزیده: تعداد تقدیر 3/باب

مسئول کتابخانه

سمت

زینب ابویسانی

مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان شهرستان جغتای

س فریده بهرآبادی

مسئول کتابخانه عمومی فرهنگ شهرستان جوین

عباسعلی برزنونی

مسئول کتابخانه عمومی شيخ فريدالدين عطار نيشابوري شهرستان نیشابور

 کتابداران و مسئولین  کتابخانه های برگزیده: تعداد تقدیر 6/شش نفر

نام

نام خانوادگی

سمت

سیمین

سلیمانی

کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس

مجید

قدمیاری

کتابخانه عمومی دکتر شریعتی نیشابور

عصمت

پورحسین

کتابخانه عمومی شهید محمد علیپور یونسی شهرستان بجستان

بتول

ملاپور

کتابخانه عمومی استاد احمد آرام بردسکن

محمود

قارزی

کتابخانه عمومی دكتر شریعتی سبزوار

سمیه

احمدنژاد

کتابخانه عمومی هجرت مشهد مقدس

 ادامه مرحله دوم تقدیرها

کتابخانه عمومی برگزیده در حوزه خدمات تحویل کتاب در محل (طرح کتاب موتوری): 1/یک باب

کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم شهر مشهد مقدس

نام و نام خانوادگی

عزت آشنا مسئول محترم کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم

حسین ابراهیمی کتابدار محترم کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم

راضیه غلامی کتابدار محترم کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم

مهدی آشیم کتابدار محترم کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم

زهرا شیردل کتابدار محترم کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم

 نوآوری در خدمات برتر کتابخانه های عمومی استان؛
طرح کتاب در گردش/ طرح همیاران و دهیاران رضوی:

نام و نام خانوادگی

اسما قلی زاده نوقابی

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد

 صفحه مجازی برتر کتابخانه عمومی نهادی :

نام و نام خانوادگی

زهرا روحانی طلب مسئول مکتابخانه عمومی زنده یاد فرامرز ناوی شهرستان سبزوار

ملیحه فرهمند پناه کتابدار کتابخانه عمومی زنده یاد فرامرز ناوی شهرستان سبزوار