کد خبر: 44897
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1400 - 11:23

داخلی

»

گزارش

به مناسب هفته پژوهش برگزار شد؛

جلسه مطالعاتی با محوریت خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
به همت كتابخانه علامه دهخدا مياندوآب، جلسه مطالعاتی و آموزشی خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين برگزار شد.
جلسه مطالعاتی با محوریت خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين

به گزارش لیزنا ، به همت كتابخانه علامه دهخدای شهرستان  مياندوآب و  همزمان با آغاز هفته پژوهش، جلسه آموزشي با محوريت خدمات كتابخانه اي مبتني بر فناوري هاي نوين، با حضور ايوب نازي، دكتري علم اطلاعات و دانش شناسي و مدرس  دانشگاه در بستر اسكاي روم برگزار شد.

ايوب نازي با اشاره به اهميت درك صحيح كتابداران از ماهيت این حرفه گفت: چنانچه خدمات كتابخانه اي بر اساس پيشرفت هاي فناوري روزآمد سازي نشود، همواره با هدر رفت زمان و انرژي روبه رو خواهيم بود و اين امر مستلزم درك دقيق كتابداران از ماهيت كاري خود و تطابق با آن است.

نازي با تاكيد بر اينكه استفاده از فناوري بايد منجر به تسهيل خدمات كتابخانه اي شود افزود: استفاده از برگه دان نيز به نوبه خود فناوري به شمار مي آمده و در راستاي تسهیل انجام امور بكار گرفته مي شد. با اين وجود فناوري هاي نوين مانند RSS و RFID علاوه بر تسهيل امور كتابخانه، باعث تسهيل دسترسي به مخاطب و ارائه خدمات بهينه نيز شده است.

وی تغيير همزمان كتابداران با پيشرفت هاي فناوري را يك اصل اساسي شمرده و افزود: همانطور كه استفاده از رايانه و تلفن همراه باعث تغييراتي در رفتار، عادات و عقايد انسان ها شده است، استفاده از فناوري هاي روزآمد در ارائه خدمات نيز منجر به تغييرات بنيادين در رفتار، عقايد و ديدگاه كتابدارن نسبت به خود و شغل خود خواهد شد.

چالش هاي پيش روي استفاده از فناوري، انواع فناوري هاي نوين كتابخانه اي، جريان سازي كتابخانه هاي عمومي در جامعه و لزوم توجه و تمركز بيشتر بر ايجاد خودباوري در كتابداران از ساير مباحثي بود كه در اين جلسه مطرح شد.