کد خبر: 44920
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 دی 1400 - 14:04

داخلی

»

گزارش

امام جمعه موقت شهرکرد؛

شاعران از زبان شعر برای بالا بردن سطح فرهنگ معنوی استفاده کنند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
امام‌جمعه موقت شهرکرد در آئین «یلدای فاطمی» با اشاره به اینکه عده‌ای مفاهیمی را در قالب شعر به اشتباه به جامعه القا می‌کنند، گفت: شعرا از زبان شعر برای روشنگری، تنویر افکار، بالا بردن سطح فرهنگ دینی و معنوی و هدایت صحیح جامعه بهره ببرند.
شاعران از زبان شعر برای بالا بردن سطح فرهنگ معنوی استفاده کنند

به گزارش لیزنا، محفل ادبی «یلدای فاطمی» عصر روز سه شنبه 30 آذر ماه با حضور حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی، رئیس حوزه علمیه امامیه و امام جمعه موقت شهرکرد؛ احمد فرهادی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ احمد بابایی، شاعر ملی شعر آئینی؛ حجت‌الاسلام عابدین کاظمی‌نیا، دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ داود رحیمی، شاعر مطرح شعر آئینی استان؛ همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران؛ حسین گودرزی، معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان؛ جهانگیر دوستی ایرانی، رئیس اداره فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش وپرورش استان و با حضور جمعی از شعرای استانی شعر آیینی، روحانیون و دوستداران شعر و ادب در سالن بلاغ شهرکرد با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، مدیریت ارتباطات شهرداری شهرکرد و حلقه شعر ولایی زفرات برگزار شد.

 

 در این آئین حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی، رئیس حوزه امامیه و امام جمعه موقت شهرکرد با بیان اینکه افکار، اندیشه و درجه کمال و عقل هر فردی را می‌توان از بیان و گفتار او دریافت و حال و احساس افراد در سخن آنان روشن می‌شود، افزود: حضرت فاطمه (س) جمله‌ای درباره تمایلات و علایق خود دارند که بر اساس آن ابعاد شخصیتی و سبک زندگی این بانوی بزرگوار مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاوت قرآن، نگاه کردن به چهره پیامبر و انفاق در راه خداوند سه بعدی را شامل می‌شوند که بانوی بزرگ اسلام از آن‌ها به عنوان علایق خود یاد می‌کنند.

فاطمی با بیان اینکه قرآن خواندن راه برقراری ارتباط با پروردگار است و اصل عبودیت را در بر می‌گیرد، یادآور شد: حضرت زهرا(س) در بیان دیدن چهره پدر خویش از عنوان پیامبر اسلام یاد می‌کند و این به معنای اقتدا، عشق‌ورزی و اطاعت از ولی خداوند است که رشد و تعالی انسان نیز در این معنا قرار دارد.

وی همچنین مفهوم انفاق را اندیشه خدمت به خلق در همراهی با عبادت پروردگار بیان کرد و افزود: این سه بعد، یک زندگی اسلامی بدون افراط و تفریط را پیش روی همه مسلمانان قرار می‌دهد.

شعر آیینی به غیر از موضوع، موضع آیینی نیز لازم دارد

احمد بابایی، شاعر ملی شعر آئینی نیز در این محفل ادبی درباره تعریف این نوع از شعر گفت: به گفته بزرگان، شعر آیینی به واسطه نگاه ویژه به ولایت، فضایل و اصول به نوعی بسم‌الله ادبیات دینی محسوب می‌شود.

بابایی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ تعریف درباره واژه آیین افزود: انتساب شعر به آیین یک انتساب ابهام ‌برانگیز است چرا که کار ویژه ادبیات آن است که به طور دایم به طرح مسائل مربوط به آیین می‌پردازد و اصل آن است که در این نسبت بدانیم شعر آیینی و غیر آیینی چگونه تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعر آیینی در یک تعریف کلی شرح و مدح فضایل و صاحبان فضایل و شرح و قدح رذایل و صاحبان رذایل است، تصریح کرد: با این تعریف یک افق پیش روی شعر آیینی قرار می‌گیرد اما همچنان دامنه این نوع شعر گستردگی بسیاری دارد.

این شاعر آیینی در نظر گرفتن شاخص‌هایی برای شعر آیینی را در تعیین وظایف اجتماعی این نوع شعر مهم دانست و یادآور شد: شناخت زندگی ائمه معصومین و بررسی تاکیدات، ایرادات و سکوت آنان می‌توان به چهار شاخصه دست یافت که حدود شعر آیینی، مذهبی ، شیعی و قرآنی را مشخص می‌کند.

وی سرودن شعر بر پایه محبت به اهل‌بیت(ع) را نخستین شاخصه شعر آیینی عنوان کرد و افزود: این محبت باید از دل برخیزد و آنچه حضرت زهرا (س) در بخشی از خطبه فدک بیان کرده‌اند اصل این محبت است به گونه‌ای که اندیشه از ذهن به قلب رفته و از قلب بر زبان جاری شود.

احمد بابایی، شعری که حاصل معرفت باشد را دومین شاخصه این نوع شعر دانست و گفت: حاصل ولایت بودن نیز شاخصه سومی است که در بحث شعر آیینی باید مدنظر قرار گیرد.

وی مهم‌ترین شاخصه و اصل شعر آیینی و شیعی را داشتن ویژگی ظلم‌ستیزی بیان و تصریح کرد: اگر این شاخصه از شعر آیینی برداشته شود دیگر کارکرد و وظیفه اجتماعی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت و شعر آیینی زنده، شعری است که با ظالم روزگار خود رو در رو شود.

برگزاری محافل ادبی از جمله رویکردهای اصلی نهاد کتابخانه‌ها برای ارتقای اثرگذاری فرهنگی در جامعه است

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه افزود: توجه به ارتقای اثرگذاری فرهنگی از جمله برنامه‌های اصلی این نهاد فرهنگی در چند سال اخیر به شمار می‌رود که در این رویه تلاش می‌شود علاوه بر تسهیل دسترسی اقشار به کتاب با برپایی محافل شعرخوانی و نقد کتاب، مباحث مهم فرهنگی در جامعه  دنبال شود.

احمد فرهادی افزود: دعوت از بزرگان و فرهیختگان علوم انسانی می‌تواند به رونق این‌گونه محافل کمک کند از این رو تلاش خواهد شد با برگزاری چنین برنامه‌هایی، جمع بیشتری از مردم با موضوعات ادبی و فرهنگی آشنا شوند.

گفتنی است در برنامه «یلدای فاطمی»، جمعی از شاعران آئینی استان، از جمله همایون علیدوستی، مرادعلی توکلی، فیض الله طاهری،حجت الاسلام علی رفیعی، مرتضی کریمی و احمد رفیعی آثار خود را مدح و ستایش حضرت زهرا (س) و تبیین سیره بانوی بزرگ اسلام برای حاضران قرائت کردند.