کد خبر: 44922
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 دی 1400 - 14:46

داخلی

»

گزارش

نشست «مردم‌سپاری؛ راهکاری برای برونداد کتابخانه‌های دیجیتال با اتکا به نیروهای داوطلب» برگزار شد

منبع : لیزنا
محقق حوزه کتابخانه‌های دیجیتال و مدیر شبکه دیده‌بان نخست وزیری فرانسه، فعالیت داوطلبانه آنلاین بدون محدودیت زمانی و مکانی را فرصتی برای مشارکت همه افراد در حوزه‌های مورد علاقه دانست.
نشست «مردم‌سپاری؛ راهکاری برای برونداد کتابخانه‌های دیجیتال با اتکا به نیروهای داوطلب» برگزار شد

به گزارش لیزنا، چهاردهمین پیش‌نشست اولین همایش بین المللی «فعالیت داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه و مراکز آرشیوی» در گفت‌‌وگوی آنلاین با دکتر متیو اندرو؛ مدیر شبکه دیده بان نخست وزیری فرانسه و محقق حوزه کتابخانه‌های دیجیتال با موضوع «مردم‌سپاری؛ راهکاری برای برونداد کتابخانه های دیجیتال با اتکا به نیروهای داوطلب» برگزار شد.

دکتر اندرو در توضیح اجمالی خدمت داوطلبانه آنلاین گفت: این خدمت از جمله انواع مختلف فعالیت‌های داوطلبانه محسوب می‌شود که علاقه‌مندان در آن می‌توانند در حوزه خاصی بدون محدودیت زمانی و مکانی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های بسیاری به روش آنلاین، به فعالیت‌هایی از جمله طراحي وب سايت خيريه، طراحي اپليكيشن و نوشتن محتوای آموزشی اشاره کرد.

محقق حوزه کتابخانه‌های دیجیتال، برون‌سپاری کار از سوی شرکت به یک فرد حقیقی را زیر مجموعه فعالیت‌های داوطلبانه آنلاین خواند و گفت: برون‌سپاری‌ها، همچون فعالیت داوطلبانه آنلاین محدودیت زمانی و مکانی ندارد. همچنین فرصت شغلی آنلاین هم جز اقدامات برون‌سپاری محسوب می‌شود که پرداختی متفاوت دارد.

دکتر اندرو در بخش دیگر سخنان خود از ارائه کتاب الکترونیکی به‌عنوان یکی از سرویس‌های موفق در دنیا یاد کرد و گفت: در این سرویس کتابخانه‌ها طبق قواعد وارد این پروژه می‌شوند و در آن کتبی که کپی رایت آن موجود نیست دیجیتال‌سازی شده و با دریافت هزینه دیجیتال، این کتب برای نفرات بعدی به ‌صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.

وی گفت: خاستگاه کتابخانه آنلاین، رایگان است که همگان می‌توانند طبق رعایت قواعد، در این کتابخانه مشارکت داشته باشند.