کد خبر: 45088
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1400 - 12:04

داخلی

»

گزارش

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی؛

ویژه برنامه «روایت مادری» با محوریت کتاب «درضیه» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
نشست نقد و بررسی کتاب «درضیه، شهید علی شرفخانلو به روایت مادر» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور نویسنده کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.
ویژه برنامه «روایت مادری» با محوریت کتاب «درضیه» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی کتاب «درضیه، شهید علی شرفخانلو به روایت مادر » در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور خانواده شهدا؛ حسین شرفخانلو، نویسنده کتاب و فرزند شهید؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ جلیل وحیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ علیرضا نوروری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ نیر الهامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی؛ بهرنگ منتخبی، منتقد اثر و جمعی از شاعران و چهره های فرهنگی بومی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان و به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن خیرمقدم به خانواده معزز شهدا و حاضرین در برنامه و تسلیت  رحلت مادر سقای  آب  و  ادب، حضرت ام البنین (س) گفت:

نام شهدا بر تارک تمامی ارزش ها می درخشد. اما، دیدن این قله سراسر نور، ما را از توجه به کسانی که سرمنشأ این درخشش هستند غافل نکرده است. آنهایی که بدون اثرگذاری ارزشمندشان امکان به وجود آمدن چنین نور و جاودانگی وجود نداشت؛ امید است قدم های ما در راه آرمان های شهدا راسخ باشد.

معصومی ادامه داد: این مادران با تقدیم فرزندان برومند خود به میهن اسلامی، درخت انقلاب را تناور و راه تشکیل تمدن نوین اسلامی را هموارتر نمودند. مادرانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) آنان را فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س)  خطاب می کند و در توصیفشان چنین فرموده است: «بدانید امروز در هیچ جای‌ دنیا زنانی مثل این مادران شهدای ما، که مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند، این همان تربیت اسلامی است. این همان دامان پاک و مطهر و نورانی فاطمه زهرا(س) است. شما دختران فاطمه هستید فرزندان فاطمه زهرا هستید. دنباله روان او هستید.»

معصومی گفت: به یقین  مادران و همسران ایثارگران و شهدا با تأسی به زنان عالی مقام تاریخ اسلام  همچون حضرت ام البنین (س) جلوه ای با شکوه از عصمت و شجاعت را به منصه ظهور رساندند.  چه بسیار کتابها که در وصف این مادران نوشته شده و از صبوری، اقتدار و شجاعت آنان سخن رانده اند و چه میراثی ماندگارتر از کتاب برای ثبت و انتقال  افتخارآفرینی این گنجینه های ارزشمند انقلاب به نسل های آینده و فرزندان ما و شما.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: امروز کتاب «درضیه» درباره شهید علی شرفخانلو- هم رزم شهید مهدی باکری- به روایت مادر مرحومه ی شهید معرفی خواهد شد. کتاب درضیه روایتی کوتاه، شیرین و خواندنی از زبان مادری است که درضیه ی علی اش بود؛ مادری به نام مرضیه!

وی افزود: کتاب در کنار نثر روان، در لابه لای سطور خود نشانه های عزیزی از سنت و تاریخ شهر شهیدپرور خوی را دارد و راوی آن مادر شهید و نگارنده آن حسین شرفخانلو، فرزند شهید است. معرفی چنین آثاری به عموم مردم، گامی در راستای حمایت و پاسداشت ادبیات جهاد، مقاومت و دفاع مقدس است.

 معصومی سخنان خود را با شعر زیر پایان داد:

ای دوست به پیکر شهیدان صلوات

بر قامت بی‌سر شهیدان صلوات‌

از دامن زن مرد به معراج رود

بر دامن مادر شهیدان صلوات‌

جلیل وحیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ضمن تسلیت رحلت حضرت ام البنین (س) گفت: شخصیت و فضایل حضرت تحت الشعاع حضرت فاطمه زهرا (س) بود که 4 فرزند حضرت در واقعه کربلا به شهادت رسیدند و به همین دلیل این روز ، روز تکریم مادران و فرزندان شهدا نام گذاری شده است.

وی زنده، ناظر و شفیع بودن را از شاخص های شهدا عنوان کرد و  ادامه داد: جهت عمل به آرمان شهدا باید به وصیت شهدا نیز عمل کنیم؛ در وصیت تمامی شهدا به حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از ولایت و رهبری اشاره شده است.

در ادامه، بهرنگ منتخبی، منتقد ادبی توضیحاتی پیرامون اثر ارائه داد: نوشتن تاریخ شفاهی شهدا، یک گام اساسی در راستای معرفی رشادت ها و دلاوری های شهدای دوران 8 سال دفاع مقدس به نسل آینده است. کتاب درضیه که توسط «روایت فتح» منتشر شده است دارای نثری روان و سلیس است. خاطره سازی زیبای نگارنده موجب جذابیت اثر شده است. توجه به جزئیات وقایع و صداقت از دیگر ویژگی های این اثر است.

حسین شرفخانلو، نویسنده اثر و فرزند شهید علی شرفخانلو اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی، استانی مرزی بوده و در طول تاریخ همواره مورد توجه دشمنان بوده است و از این رو سرزمین مجاهدت ها و شهادت هاست.  بعد از انقلاب اسلامی، خانواده شهدا بیش از پیش ارج نهاده شدند و این از برکات انقلاب اسلامی بود. امام خمینی (ره) همواره به جمع آوری، حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید داشتند.

وی در ادامه  توضیحاتی پیرامون آثار خود از جمله کتاب «اشتباه می کنید من زنده ام»، « شبیه خودش»، « قصه قبرستان» و ... را ارائه کرد.

بخشی از شعر خوانده شده توسط مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی:

بازهم نقش می زنی امروز

نقش از آن روح زنده و فیروز

همه جمعیم زیر پرتوِ  تو

پرتوِ دلنواز و جان افروز

زنده ای در کنار ما اینک

پرتوافشان و پرتوان، پیروز

قلبها روشنند از نورت

ای بهار همیشه، چون نوروز

محفل ماست محو سیمایت

از تماشای نقش زیبایت

گفتنی است شعرخوانی شاعران آیینی، اجرای تئاتر و پخش کلیپ هایی با محوریت شهید شرفخانلو از دیگر برنامه های این نشست بود.

تقدیر و تجلیل از خانواده شهدا، بخش پایانی این نشست بود.