کد خبر: 45376
تاریخ انتشار: شنبه, 14 اسفند 1400 - 09:50

داخلی

»

گزارش

رحمت الله فتاحی در بیست‌ویکمین پیش‌نشست همایش فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌ها گفت:

برگزاری این همایش زمینه ای در مسیر فعلیت بخشیدن خدمت داوطلبانه است

منبع : لیزنا
جریان سازی فعالیت های داوطلبانه و تقویت حوزه پژوهشی آن در بیست و یکمین پیش نشست همایش فعالیت های داوطلبانه مورد تاکید قرار گرفت.
برگزاری این همایش زمینه ای در مسیر فعلیت بخشیدن خدمت داوطلبانه است

به گزارش لیزنا، رحمت الله فتاحی؛ دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در این نشست نسبت به واکاوی ابعاد مختلف فعالیت نیروهای داوطلب در کتابخانه‌ها تاکید کرد. 

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه کشورمان در فعالیت‌های داوطلبانه، برگزاری این همایش را زمینه ای در مسیر فعلیت بخشیدن خدمت داوطلبانه به ‌ویژه در کتابخانه‌ها و موزه‌ها دانست.

فعالیت داوطلبانه برپایه مبانی فکری و اعتقادی

محمد اسماعیل امام‌زاده؛ دبیر کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی در مازندران به عنوان دیگر سخنران این نشست، با تاکید بر پشتوانه مردمی در توسعه فعالیت های داوطلبانه تصریح کرد: فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌ها زمانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت که برخواسته از مبانی فکری و اعتقادی باشد.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین و بیشترین تعداد کتابخانه‌ها در سده‌های اخیر متعلق به مسلمانان بوده است، توسعه نهضت تبیین در حوزه کتاب و کتابخانه را مورد تاکید قرار داد.

ضرورت تدوین آیین‌نامه مصوب فعالیت داوطلبانه در سطح کلان

موسی یمین فیروز؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز به نقش موثر انجمن کتابداری در توسعه فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: انجمن کتابداری می‌تواند با تدوین آیین‌نامه مصوب فعالیت داوطلبانه در سطح کلان، نسبت به برگزاری همایش‌ها، تشویق اعضای انجمن به خدمت داوطلبانه و همچنین معرفی مزایای کار داوطلبانه به مسئولین و کارکنان کتابخانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی این مهم گام بردارد.

وی در ادامه به لزوم ضرورت تشکیل کمیته ترویج فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی در انجمن کتابداری اشاره کرد.

یمین‌فیروز دو مقوله تشویق و حمایت را در تثبیت نیروهای داوطلب در کتابخانه‌ها موثر خواند و نسبت به آموزش تخصصی و ارزشیابی عملکرد نیروهای داوطلب تاکید کرد.

افشین موسوی چلک؛ دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور استان مازندران نیز برگزاری همایش فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌ها با نگاه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را اقدامی شایسته از سوی آستان قدس رضوی عنوان کرد و افزود: با ورود نیروهای داوطلب به فضای کتابخانه و تدوین قوانین لازم، کرامت بین داوطلبین، کارکنان و مراجعین حفظ شود.