کد خبر: 45423
تاریخ انتشار: شنبه, 21 اسفند 1400 - 05:10

داخلی

»

گزارش

:در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی کتابخانه‌های تخصصی اهل بیت(ع) تاکید شد

همکاری کتابخانه‌های سراسر کشور در راستای تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع

منبع : لیزنا
تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع مورد نیاز در سلسله نشست های «هم‌اندیشی کتابخانه‌های تخصصی اهل بیت(ع) در سراسر کشور» با همکاری بین کتابخانه ای مورد تاکید قرار گرفت.
همکاری کتابخانه‌های سراسر کشور در راستای تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع

به گزارش لیزنا، در این نشست که با همکاری کتابخانه‌های تخصصی آستان قدس رضوی، مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم و کتابخانه تخصصی امیرالمومنین(ع) برگزار شد، مهدی محمدی شجاعی، مدیر مکتا – مجتمع کتابخانه های تخصصی اهل بیت(ع)- و کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب، فعالیت های این مجموعه را در راستای  تعامل و ارتباط بهتر کتابخانه‌ها با هدف ایجاد دسترسی بیشتر و تبادل تجربیات مدیران و همگامی ایشان در پاسخ‌گویی به نیاز پژوهشگران عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این کتابخانه در حال حاضر با 47 کتابخانه در استان قم و 20 کتابخانه بزرگ در سایر استان‌ها در رایتای اهداف تبیین شده در ارتباط است.

سید جواد طباطبایی، مدیر کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در مشهد، نشر معارف رضوی را مهم‌ترین بخش چشم انداز فرهنگی آستان قدس رضوی دانست و افزود: کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در راستای این رسالت راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) با 500 جلد کتاب در 20 سال گذشته به بهره‌برداری رسید و امروزه دارای بیش از هشت هزار جلد کتاب با موضوع سیره و شخصیت امام رضا(ع) است که این منابع با برگزاری نشست‌های تخصصی با عنوان بازخوانی متون رضوی معرفی می‌شود.

قاسم فدائی راد، مدیر کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی به‌عنوان دیگر سخنران این نشست نیز به نگهداری 39 هزار و 19 نسخه خطی، 4هزار کتاب چاپ سنگی و سربی، 920 پایان‌نامه، یک‌صد و14 هزار کتب چاپی و یک‌صد هزار منابع دیجیتال در این کتابخانه اشاره و گفت: راه‌اندازی ایستگاه مطالعه زائر و نمایشگاه دائمی کتاب و نرم افزار از دیگر خدمات این کتابخانه به تمامی پژوهشگران جهان اسلام است.

وی در بخش دیگر سخنان خود راه اندازی کانال تخصصی اهل بیت(ع) به‌منظور به اشتراک گذاشتن منابع علمی موجود در کتابخانه‌ها و معرفی آن‌ها به مخاطبین را از الزامات تعاملات کتابخانه‌های تخصصی اهل بیت(ع) در کشور خواند.

تعامل کتابخانه‌های تخصصی در معرفی مراکز پژوهشی

محمد مجتهدی، مدیر کتابخانه تخصصی امیرالمومنین(ع)، این کتابخانه را به‌ عنوان یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های تخصصی با موضوع سیره امام علی(ع) در سطح بین‌الملل برشمرد که دارای منابعی ارزنده به 70 زبان زنده دنیا است.

وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان این کتابخانه به تمامی پژوهشگران، نسبت به غنی‌سازی بیش از پیش محتوای آن در راستای تقویت کاری محققان در حوزه امیرالمومنین(ع) از سوی سایر کتابخانه‌های اهل بیت(ع) سراسر کشور تاکید کرد.

مجتهدی، معرفی کتابخانه‌های تخصصی درسطح گسترده را نیازمند تعامل با سایر کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی برشمرد تا امر پژوهش برای پژوهشگران به آسانی امکان‌پذیر شود.

ایجاد شبکه برای تسهیل دسترسی به منابع

حسن رجبیان، مدیر کتابخانه آیت الله حائری(ره) این کتابخانه را یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌ استان قم برشمرد که در سال 1309 با هدف ترویج مبانی اهل بیت(ع) تاسیس شد که طی این مدت با نگهداری منابع ارزشمند و غنی، خدمات خود را به مراجعان و به ‌ویژه حوزویان ارائه کرده است.

وی با تاکید بر تعامل بین کتابخانه ها تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود جمع آوری و مجموعه سازی منابع هزینه های سنگینی را به همراه خواهد داشت که این امر با ارتباط با مراکز و ایجاد شبکه تسهیل می شود.

2میلیون نسخه خطی با موضوع اسلام در کتابخانه‌های جهان

حسین متقی، کارشناس و صاحب نظر در زمینه منابع اهل بیت(ع) در این نشست وبیناری، با اشاره به وجود 5 میلیون نسخه خطی در کتابخانه‌های سراسر جهان گفت: از این تعداد 2 میلیون نسخه با محوریت اسلام است که 25 هزار عنوان در حداقل 250 هزار نسخه از آن به اهل بیت(ع) اختصاص دارد.

وی با بیان این مطلب گفت: اساسی‌ترین اصل پذیرفته شده برای تمامی عرصه‌های مطالعاتی و پژوهشی، دسترسی محققان به منابع پژوهشی و تلاش در روند تسهیل‌سازی این دسترسی‌هاست.

وی به لزوم وجود چهار رکن منابع پژوهشی همچون کتب چاپی، نسخ خطی، پایان‌نامه و مقالات در کتابخانه‌های تخصصی اهل بیت(ع) اشاره کرد و بر ایجاد کتابخانه تخصصی جامع و یکپارچه و تقویت سامانه‌ها به‌منظور دسترسی آسان تمامی پژوهشگران به منابع اهل بیت(ع) تاکید کرد.

اسماعیل راهنورد مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی نیز در ادامه این نشست، همگرایی و همکاری میان کتابخانه‌های تخصصی در برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم را لازمه ایجاد شبکه مشترک میان کتابخانه‌های تخصصی دانست.

مختار شمس‌الدینی مدیر کتابخانه مجمع جهانی اهل بیت(ع)تجدید نظر در سیاست‌های مالکیت منابع و تجمیع ظرفیت‌های موجود را رویکری برای تسهیل امر پژوهش عنوان کرد.