کد خبر: 45448
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 اسفند 1400 - 18:08

داخلی

»

گزارش

از مصورترین خمسه نظامی با قدمت 500 سال رونمایی شد

منبع : لیزنا
مصورترین نسخه خطی خمسه نظامی گنجوی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با قدمتی نزدیک به 500 سال در یکصدونوزدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
از مصورترین خمسه نظامی با قدمت 500 سال رونمایی شد

به گزارش لیزنا، علی بختیاری؛ رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد، حکیم نظامی را سند هویتی و تاریخی ایران و سرمایه بشری عنوان کرد.

وی تجلی عقاید، باورهای دینی و اخلاقی در اشعار نظامی را از دلایل تمایز آثار وی با دیگر شعرای فارسی‌گو برشمرد که می‌تواند میراثی برای نسل‌های آینده باشد.

بختیاری، حکیم نظامی را شاعری، مسلط به مسائل دینی معرفی کرد که در مخزن الاسرار خود به‌طور مستقیم به اسرار آفرینش و فلسفه خلقت اشاره دارد.

قربان‌علی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران در کشور آذربایجان نیز که به صورت وبیناری در این برنامه حضور داشت، با اشاره به جایگاه ویژه و برجسته حکیم نظامی گنجوی در تمدن اسلامی، وی را از شخصیت‌های تاثیرگذار در حوزه ادبیات، عرفان، اخلاق و فلسفه دانست.

وی با اشاره به نامگذاری سال 2021 به نظامی گنجوی، به برنامه های متعدد فرهنگی اجرا شده در کشور آذربایجان با محوریت این شاعر بزرگ ایرانی اشاره کرد.

پورمرجان نظامی گنجوی را یکی از شخصیت‌های موثر در ادبیات فارسی معاصر و در حوزه‌های عرفان، اخلاق، فقه و فلسفه خواند و بر معرفی بیش از پیش آثار این شاعر و ترجمه‌های صحیح آن تاکید کرد.

پورمرجان با بیان اینکه نظامی گنجوی، شعر و شاعری را در راستای رسالت انبیاء قرار داده است، تصریح کرد: حکیم نظامی پس از رسیدن به حکمت وارد عرصه شعر و شاعری شد لذا آثار این شاعر برجسته تصنعی نیست و از وجود وی برآمده است.

تاثیر مضامین عرفانی آثار نظامی در دیگر شعرا

پروفسور اخلاق آهن؛ استاد زبان فارسی دانشگاه لعل نهرو هند دیگر سخنران وبیناری این مراسم ضمن تمایز اشعار نظامی گنجوی از دیگر شاعران، وی را ابداع کننده سبک جدید در شعرسرایی برشمرد که توانسته در طول تاریخ ادبیات فارسی آثاری برجسته و تاثیرگذار از خود برجای گذارد.

وی تصریح کرد: نظامی اولین شاعری است که مباحث فلسفی را وارد اشعار خود کرد که شاعران دیگر توانسته‌اند از مضامین عرفانی او بهره‌مند شوند.

محبوبیت زبان فارسی در قزاقستان

بولدیکوف ژاندوس؛ رئیس مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان دیگر سخنران وبیناری این برنامه با اشاره به محبوبیت زبان فارسی در کشور قزاقستان به تبیین جایگاه ویژه حکیم نظامی؛ شاعر پرآوازه ایرانی و نیز دیگر شاعران فارسی زبان در این کشور پرداخت.

وی عنوان کرد: زبان فارسی همیشه در قزاقستان سابقه داشته است و  شاعران دوره کلاسیک قزاقستان با شعرای ایرانی آشنایی داشته‌اند.

دکتر ابوالحسن خلج منفرد؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز در این مراسم به‌صورت وبیناری به ظرفیت فراوان زبان و ادبیات فارسی و جایگاه آن در ملل مختلف اسلامی اشاره کرد و گفت: شخصیت‌هایی چون نظامی، مولوی، سعدی و فردوسی قله‌های ادبیات فارسی در ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند.

وی سهم آستان قدس رضوی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی را در معرفی آثار ادبیان و شعرای بزرگ ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی عظیم عنوان کرد.  

در ادامه این برنامه، مصورترین نسخه خطی نظامی گنجوی متعلق به قرن 10 هجری معرفی و رونمایی شد.

این نسخه ارزشمند به خط نستعلیق 21 سطری و در 254 برگ قطع وزیری به رشته تحریر درآمده است که دارای 4 کتیبه مذهب و 23 مجلس تصویر است.