کد خبر: 45653
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 ارديبهشت 1401 - 06:43

داخلی

»

گزارش

در نخستین جلسه هم‌اندیشی کتابخانه­های تخصصی منطقه و جهان اسلام مطرح شد:

کتابخانه تخصصی اهل بیت یکی از غنی­‌ترین کتابخانه‌­های جهان اسلام است

منبع : لیزنا
نخستین جلسه هم‌­اندیشی کتابخانه­‌های تخصصی در منطقه و جهان اسلام، با حضور چند تن از مسئولان سازمان کتابخانه­‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد و مکتبه العتبه الحسینیه در کربلا به صورت مجازی برگزارشد.
کتابخانه تخصصی اهل بیت یکی از غنی­‌ترین کتابخانه‌­های جهان اسلام است

به گزارش لیزنا، حجت‌الاسلام ماجدی مدیر کتابخانه مکتبه الحسینیه در کربلا، با اشاره به پیشینه تاسیس این کتابخانه در 1426 قمری با حمایت مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف، آیت‌الله العظمی سیستانی، ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، تحقیق و پژوهش در کشور عراق و تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع اسلامی را از جمله اهداف افتتاح این کتابخانه عنوان کرد.

 کتابخانه عتبه حسینیه(ع)؛ محیطی برای پژوهش‌های تخصصی اسلامی

وی به تلاش این کتابخانه در ایجاد کتابخانه‌های وابسته و اقماری در شهر های مهم عراق اشاره کرد و استفاده از نرم افزار کتابخانه ­ای کوها  (Koha)و همچنین مهیا کردن جدیدترین سیستم‌های رایانه ای برای محققان را زمینه‌ای برای تسهیل ارائه خدمات به مراجعان این مکان فرهنگی برشمرد.

ماجدی، کتابخانه عتبه حسینیه(ع) را یکی از بهترین کتابخانه ­های کربلا و عراق عنوان کرد که با دارا بودن 141 هزار عنوان کتاب چاپی در موضوعات مختلف همچون فقه، حدیث، علوم اسلامی، مهندسی،کشاورزی، تاریخ و جغرافیا و 6 هزار نسخه خطی شرایط مساعدی را برای حضور محققان فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام ماجدی همچنین از اختصاص فضایی در شارع شهداء کربلا برای ایجاد کتابخانه تخصصی امام حسین(ع) خبر داد که در آن تمامی کتاب‌های با موضوع سیدالشهداء (ع) و ایشان در قالب کتاب، مجله و دیگر منابع مرتبط به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد این کتابخانه با همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی به سازمان فرهنگی که نشان دهنده اندیشه اسلامی است، تبدیل شود.

 تسهیل دسترسی به منابع در کتابخانه دیجیتال رضوی

صادقی حصار؛ رئیس اداره کتابخانه ­های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان دیگر سخنران این جلسه، با معرفی خدمات کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، تسهیل دسترسی به منابع با استفاده از فضای مجازی را از جمله اهداف فعالیت این کتابخانه برشمرد.

وی، دسترسی پژوهشگران از طریق کتابخانه دیجیتال به بیش از3  میلیون رکورد، 25 میلیون مقاله در پایگاه مقالات فارسی و بیش از دو هزار پایگاه علمی با بیش از 250 نرم افزار تخصصی را از جمله خدمات کتابخانه دیجیتال به محققان در فضای مجازی عنوان کرد.

ارائه خدمات به 19 هزار عضو کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)

دیگر سخنران این نشست قاسم فدایی مدیر کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم­السلام، این کتابخانه را با دارا بودن 114هزار نسخه چاپی، 920نسخه پایان نامه، 3هزار 919 نسخه خطی، 4 هزار نسخه چاپ سنگی، یکصد هزار منبع دیجیتال مرتبط با سیره و زندگانی اهل بیت(ع) و پوشش بیش از 19 هزار عضو، یکی از غنی­ترین کتابخانه­های جهان اسلام برشمرد.

وی تداوم ارتباط بین دو مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی و عتبه حسینی را زمینه‌ساز تکمیل منابع اسلامی دو حوزه فرهنگی عنوان کرد.

تبیین معارف اهل بیت(ع) ماحصل تداوم همکاری‌ها

سیدجواد طباطبائی؛ مسئول کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) نیز در ادامه این نشست ضمن معرفی مختصری از این کتابخانه تخصصی که 6 هزار عنوان کتاب چاپی، یکصدهزار عنوان کتاب الکترونیک و حدود یکصد نسخه پایان نامه با موضوع خاص حضرت رضا (ع) را در اختیار دارد، ضمن ابراز امیدواری از تداوم این جلسات، این همکاری را زمینه ساز ترویج مذهب تشیع و تبیین معارف اهل بیت(ع) عنوان کرد.