کد خبر: 45743
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401 - 15:13

داخلی

»

گزارش

مراسم رونمایی از روزنامه «کارگران خراسان» برگزار شد

منبع : لیزنا
روزنامه «کارگران خراسان» -یکی از مطبوعات قدیمی و نویافته موجود در گنجینه رضوی همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی در یکصد و بیست و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
مراسم رونمایی از روزنامه «کارگران خراسان» برگزار شد

به گزارش لیزنا، محمدرضا رفائی زوارزاده؛ اهداکننده مجموعه مرحوم غلامحسین رفائی زوارزاده، تهیه کننده و کارگردان، در این مراسم ضمن پرداختن به فراز و نشیب‌های زندگی این مبارز جامعه کارگری، در به ثمر نشستن روزنامه کارگران خراسان اشاره کرد.

وی، با بیان اینکه کارگران خراسان در  سال 1329 امتیاز انتشار یکهزار نسخه در روز را گرفت، به بیان تهدیدات مواجه شده این نشریه از سوی سفارت امریکا و دسیسه‌های حکومت اشاره کرد که ممانعت از چاپ و برچیده شدن روزنامه را به دنبال داشت.

وی همچنین به فعالیت‌های انقلابی آن مرحوم در مبارزه با رژیم پهلوی و دیدار ایشان با امام خمینی(ره) در نجف اشرف پرداخت و ماحصل این مبارزه را تقدیم شهید محمد جعفر رفائی‌زاده به انقلاب عنوان کرد.

ابراهیم حافظی؛ رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درادامه این جلسه، به بیان شاخصه‌های محتوایی این مجموعه نفیس پرداخت.

وی روزنامه «کارگران خراسان» را نخستین نشریه کارگری در مشهد عنوان کرد که توسط مرحوم غلامحسین رفائی زواره زاده اولین شماره خود را روز جمعه 28 تیر ماه 1330 با نام کارگران خراسان منتشر کرد.

حافظی این روزنامه را مرکزعدالت خواهی و پایگاهی برای گرفتن حق و حقوق کارگران دانست که مفهوم کار، قوانین کار و حقوق کارگران، مفاهیم اسلامی و تبلیغ دین اسلام، محتوای اصلی آن را شامل می‌شده است.

وی تصریح کرد: زوارزاده هدف روزنامه را در صفحه اول شماره یک روزنامه به طور مشخص اینگونه آورده است: «ما طرفداری از حقوق طبقات محروم این مملکت را به عنوان بزرگترین وظیفه اجتماعی خود تلقی نموده و در این راه از مبارزه خودداری نداریم، امید است به یاری خدا کامیاب شویم.»

حافظی، صراحت بیان مرحوم زوارزاده در بیان مشکلات جامعه کارگری را زمینه‌ساز ایجاد مخالفت‌ها با انتشا این روزنامه از سوی حکومت و آغاز تهدیدها برای ایشان عنوان کرد.

وی افزود: غلامحسین زوارزاده توانست بیش از 80 شماره از این روزنامه را منتشر کند ولی به دلیل فضای ارعاب‌آور آن دوران تا سال ها، هیچ نسخه‌ای از آن یافت نشد.

حافظی، یافتن مجموعه 19 شماره‌ای روزنامه کارگران خراسان را به صورت اتفاقی عنوان کرد که در گوشه ای از منزل آن مرحوم پنهان شده بود.

وی گفت:  آرشیو این روزنامه در سال 1400 به همت خانواده زوارزاده نذر فرهنگی کتابخانه آستان قدس رضوی شد تا کاملترین مجموعه مربوط به این نشریه در این کتابخانه مبارک نگهداری شود.

آرشیو مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با تاریخچه‌ای به قدمت حدود 190 سال ، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز مطبوعاتی ایران محسوب می‌شود که نشریات ایران را شناسایی و گردآوری کرده و در خصوص نشریات وابسته به جامعه کارگری بیش از 150 نشریه چاپی و دیجیتال را جذب کرده است.

گفتنی است این مراسم از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi و صفحه اینستاگرام digital.aqr.ir برای علاقه‌مندان در دسترس قرار گرفت.