کد خبر: 45802
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 خرداد 1401 - 11:08

داخلی

»

گزارش

از قدیمی‌ترین نسخه خطی «کشف‌الغمه فی معرفی الائمه» رونمایی شد

منبع : لیزنا
قدیمی ترین نسخه خطی «کشف الغمه فی معرفه الائمه» موجود در مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با روز مقاومت و ایثار و نیز ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) رونمایی و معرفی شد.
از قدیمی‌ترین نسخه خطی «کشف‌الغمه فی معرفی الائمه» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، در مراسم رونمایی از این نسخه نفیس که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام سید علی سجادی‌زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن بیان مناقب امام جعفر صادق (ع) به بیان دیدگاه علمای اهل سنت نسبت به جایگاه علمی و دینی این امام همام پرداخت.

وی کتاب تحلیلی جامع از زندگانی امام صادق(ع) اثر عبدالحلیم الجندی از علمای اهل سنت مصر را از جمله آثار ارزشمندی عنوان کرد که پیرامون زندگانی امام ششم(ع) نوشته شده است.

سجادی‌زاده با اشاره به نقش امام جعفر صادق(ع) در بازگو کردن حقایق اسلام تصریح کرد: ایشان در مواجه با تمام جریان‌های فكری و عقیدتی آن روز موضوع اسلام و تشیع را در برابر آنها روشن ساخت و برتری بینش اسلام شیعی را ثابت كرد.

این استاد حوزه همچنین خودکفایی شیعیان در امور مختلف را یکی از موکدات امام جعفر صادق(ع) برشمرد و گفت: اگر در جامعه اسلامی این آموزه‌های تربیتی امامان شیعه پیاده‌سازی می‌شد عده‌ای به راحتی خودکفایی خود را با وابستگی معاوضه نمی‌کردند.

در ادامه این جلسه با حضور مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دیگر مهمانان از نسخه خطی «کشف الغمه فی معرفه الائمه» رونمایی به عمل آمد.

این نسخه نفیس تالیف علی بن عیسی اربلی از مورخان و ادیبان شیعی قرن هفتم هجری، با 700 سال قدمت سومین نسخه خطی این کتاب در ایران به لحاظ تاریخ کتابت است که در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

این نسخه که توسط  محمد بن محمد بن حسین حلّی صفار  به خط نسخ در 660 صفحه به زبان عربی کتابت شده منبع تاریخی با ارزشی در موضوع زندگانی و سیره ائمه معصومین (ع) به شمار می‌رود.

 مؤلف در تألیف این کتاب از منابع معتبر پیشینیان استفاده کرده و با طرح مسائلی همچون ضرورت امامت، تبیین جایگاه آن در جامعه اسلامی، فضایل و مناقب، علت شهادت هر یک از ائمه اطهار، فرزندان، سخنان آنها نکات مهم تاریخی را برای خوانندگان روشن می‌کند.

امانت در نقل حدیٍث، استناد به منابع معتبر تشیع و تسنن، برخورداری از متن استدلالی، رفع شبهات احتمالی، بهره‌گیری از عبارات نغز و لطیف از سایر ویژگی‌های این اثر گران سنگ به شمار می‌رود.

نسخه حاضر به خاطر نفاست آن در تحقیق و تصحیحی که توسط کنگره جهانی اهل بیت(ع) صورت گرفته مورد استفاده و استناد مصحح و محقق قرار گرفته و بر اساس آن به چاپ رسیده است.