کد خبر: 45877
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 خرداد 1401 - 06:48

داخلی

»

گزارش

مراسم معارفه سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌ها برگزار شد

منبع : لیزنا
در مراسمی با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران نهاد، از تلاش‌های سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل پیشین تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد تقدیر و جواد اسدی به عنوان سرپرست این اداره‌کل معرفی شد.
مراسم معارفه سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌ها برگزار شد

به گزارش لیزنا ، مراسم تکریم مدیرکل و معرفی سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد، چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل و جمعی از مدیران نهاد و همچنین کارکنان اداره‌کل تأمین منابع برگزار شد.

مهدی رمضانی در این مراسم با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل تأمین منابع در سال‌های اخیر گفت: آقای دکتر میرعبداللهی شخصیتی علمی، فرهیخته و کارآزموده در حوزه فرهنگ و کتاب هستند. همچنین اهمیت حوزه منابع و انتصاب فردی از بدنه نهاد در مسئولیت‌ جدید، انگیزه حضور من در این جلسه بود.

وی درباره اهمیت فعالیت در اداره‌کل تأمین منابع نهاد گفت: بر اساس هر دو نظریه و نگاه سنتی و مدرن به کتابخانه‌ها، حوزه منابع و کتاب، اصلی‌ترین بخش‌ کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود. بسیاری از استادان بنام عرصه کتابداری جهان، که برخی از آنها در همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی در شیراز نیز مشارکت داشتند، به این موضوع اذعان داشتند که «کتاب هسته مرکزی خدمات کتابخانه‌ها است» و سایر اتفاقات در کتابخانه‌، حول محور کتاب رخ می‌دهد.

دبیرکل نهاد ادامه داد: در دوره حضور جناب آقای میرعبداللهی در اداره‌کل منابع، اتفاقات خوب، مؤثر و جریان‌سازی در فرایند ارزیابی و تهیه منابع کتابخانه‌ای رخ داد که خریدهای مبتنی بر رصد بازار نشر و نیاز واقعی اعضا و ارسال بهنگام آنها یکی از این اتفاقات بود. یکی از نمونه‌های این امر، خرید قابل توجه در پایان سال ۱۴۰۰ بود که به همت همه دوستان در این اداره‌کل به وقوع پیوست. پیگیری و اجرای سامانه اهدا، سامانه نجم و ایجاد دیگر فرایندهای منابعی نیز از جمله اقدامات مثبت ایشان در دوره تصدی بوده است.

رمضانی یادآور شد: ایشان در اداره‌کل منابع حضور بسیار مؤثری داشتند و جدی‌ترین مباحث در جلسات را با ایشان داشتیم که با همراهی‌شان موضوعات به ثمر می‌نشست. ایشان در حوزه معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نقشی فراتر از اداره‌کل منابع داشتند. وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌ها و اثربخشی‌های ایشان تشکر کنم. برای ایشان در مسئولیت جدید آرزوی توفیق دارم. برای جناب آقای اسدی نیز آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانند وظیفه‌شان را به بهترین نحو به انجام برسانند و در این حوزه منشأ اثر باشند.

سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل پیشین تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد، در این مراسم با اشاره به سابقه حضور خود در نهاد، گفت: حضور پنج ساله من در نهاد با آمیزه‌ای از صبر و رضا و سپاسگزاری همراه بوده است و البته اشتیاق و رضایت به کار در حوزه کتاب، بیشتر از سایر وجوه برجسته و نمایان بوده است.

وی افزود: کار در حوزه کتاب - از نظر شخصی - کاری پاکیزه، دلپذیر و دوست‌داشتنی است و از نظر گستره تأثیرگذاری نیز قابل مقایسه با دیگر بخش‌های فرهنگی نیست. من اگرچه در سالیان گذشته  در حوزه کتاب فعالیت‌ داشته‌ام، اما حضور در نهاد، تجربه‌ای دیگر بود؛ چراکه امکان شناخت فضای  رنگارنگ نشر را برایم بیشتر فراهم کرد و مواجهه واقعی‌تری با کتاب پیدا کردم که برای من بسیار مغتنم بود.

سیدباقر میرعبداللهی همچنین گفت: معمولاً حوزه‌های آکادمیک علوم انسانی را به بی‌خبری از اقتضائات و الزامات حوزه عمومی متهم می‌کنند. خوشبختانه احراز موقعیت‌های اجرایی آن هم در سطحی که ما در اداره‌کل منابع نهاد با آن مواجه بودیم، تجربه‌ای قابل توجه در شناخت فضای عمومی بود. از این نظر از جناب آقای رمضانی و جناب آقای مختارپور برای اعتمادبه من و ایجاد این موقعیت تشکر می‌کنم. همکاران متعهد و کاردان من در اداره‌کل منابع نیز، به دلیل اشتغال فرهنگی در مرتبط‌ترین بخش با کتاب و کتابخوانی، باید قدردان باشند.

وی تصریح کرد: مواجهه مستقیم با اصحاب نشر، اعم از ناشران و نویسندگان و سپس انتقال نتیجه تلاش آنان به قفسه کتابخانه‌ها، موجب وسعت دید و تصحیح برخی ذهنیات نیز می ‌شود؛ برای مثال من شخصاً تعلق خاطری به رمان‌های به اصطلاح عامه‌پسند در حوزه  ادبیات داستانی ایرانی و خارجی نداشتم. اکنون نیز اگرچه از خواندن این قبیل آثار لذت زیایی‌شناختی نمی‌برم، اما در سال‌های فعالیت در اداره‌کل منابع و مشاهده اقبال برخی اعضا به این آثار، جایگاه ادبی و زبانی برخی از آنها برایم عینی‌تر شد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ادامه داد: آشنایی با فضای خاص کار در نهاد، تجربه تعامل با معاونت‌ها و ادارات مختلف، حضور در کتابخانه، اطلاع از مشکلات جزئی کتابداران، حضور در سفرهای استانی، آشنایی با طیف رنگارنگ کارشناسان منابع ستادی و استانی، باعث آشنایی من با سلایق و اشکال مختلف در حوزه فرهنگ شد. قدردان این تجربه هستم و ان‌شاءالله بتوانم در موقعیت جدید نیز مفید باشم.

میرعبداللهی در پایان سخنان خود با آرزوی موفقیت برای جواد اسدی در سمت سرپرستی اداره‌کل تأمین منابع نهاد گفت: شاید برخی گمان کنند که «سرپرستی»، مدیریت دوره گذار است و معمولاً افراد علاقه ندارند که در موقعیت‌های موقتی قرار گیرند. از آقای اسدی از صمیم قلب ممنونم برای قبول این مسئولیت. ایشان فردی منضبط، متدین و کارآشنا هستند. با اینکه دوران حضور من در این اداره‌کل به پایان رسیده اما همچنان در این حوزه در خدمت دوستان خواهم بود.

جواد اسدی، سرپرست اداره‌کل تأمین منابع نهاد نیر در این مراسم گفت: برای پنج سالی که در خدمت جناب آقای دکتر میرعبداللهی بودیم و تلاش‌های ایشان را از نزدیک دیدیم، به ایشان خداقوت می‌گویم که توانستند ثمرات ماندگاری به جا بگذارند. ایشان فارغ از سمت مدیرکلی، برای بنده حکم استادی داشتند و برای من افتخار بود که در دو سال و نیم اخیر، به عنوان رئیس اداره ارزیابی، از نزدیک از ایشان آموختم. امیدوارم از این پس هم مجموعه اداره‌کل منابع نهاد همچون گذشته بتوانیم خدمتگزار مردم و ارزش‌ها و اصول فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد.

گفتنی است در این مراسم محمد احمدوند، معاون اداری و مالی، سیدحسن سیدابراهیم، مشاور دبیرکل در امور مجلس، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی، عباس نعمتی، سرپرست اداره‌کل امور مجلس و استان‌ها، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، سجاد عمرانی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، مرضیه خالویی، مشاور معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و جمعی از کارکنان اداره‌کل تأمین منابع و معاونت توسعه نیز حضور داشتند.