کد خبر: 46037
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 تیر 1401 - 17:13

داخلی

»

گزارش

آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عباس نعمتی، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان؛ پیام احمدی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حسین کاووسی، مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری؛ زهرا حبیبی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری؛ حسن عالی‌پور مدیرکل برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری؛ شهرام خواجوی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ احسان قائدی، رئیس حوزه هنری استان؛ حجت‌الله آسمند مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ محمدرضا بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد؛ مصطفی حیدری، عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد؛ حسین امیریان، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان؛ سرهنگ جعفری، جانشین معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان؛ سید مهدی میراحمدی، مدیر مجموعه کتاب‌شهر شهرکرد؛ داریوش صادقی، رئیس شورای اسلامی شهر سفیددشت؛ جمعی از شاعران، نویسندگان، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن کوثر به میزبانی نیروی انتظامی استان برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری، ضمن تبریک انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، به موقعیت استان و وجود مناطق سخت‌گذر اشاره کرد و گفت: لازم است برای ارائه خدمات فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این روستاها، طرح راه‌اندازی پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای‌ و کتابخانه سیار در این مناطق با جدیت دنبال شود.

حسین‌ کاووسی، با اشاره به سهولت جابه‌جایی‌ پیشخان‌ها و بسیاری مزایای دیگر، تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان احداث کتابخانه‌های‌ بزرگ و ثابت در بسیاری از مناطق استان فراهم نیست، تلاش خواهد شد در شورای برنامه‌ریزی استان‌ همراهی مطلوب‌تری برای توسعه دفاتر خدمات کتابخانه‌ای شکل بگیرد؛ چراکه استقبال بالای عمومی از این دفاتر نشان‌دهنده‌ موفقیت‌آمیز بودن این طرح فرهنگی است.

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این مراسم گفت: مبتنی بر تعاریف و کارکردهای نوین کتابخانه و کتابخانه‌داری، وظیفه کتابخانه‌ها محدود به عضوگیری و امانت‌دهی کتاب نیست، بلکه محل ارائه هر نوع خدمت اجتماعی دیگر به همه مردم است.

میرعبداللهی، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تبریک و تسلیت شهادت دو نفر از جوانان غیور نیروی انتظامی استان، در آغاز سخنانش گفت: مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان، کتابداری جوان، متعهد و آشنا با فضای کتابخانه‌های عمومی استان است و با توجه به اینکه مدارج پیشرفت و آشنایی با کتابخانه‌ها و نهاد را به شکل منطقی و موجهی طی کرده، گزینه‌ای شایسته برای تصدی این مسئولیت است. برای ایشان آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدواریم به مدد آشنایی ایشان با زیست‌بوم فرهنگی استان، موفق شوند در ارائه خدمات فرهنگی و اجتماهی به اعضا بیش از پیش توفیق داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به این جمله شایع در باب ظرفیت اجتماعی نهاد کتابخانه‌ها که «در برخی نقاط کشور، کتابخانه تنها مرکز فرهنگی موجود است»، گفت: این یگانگی و ویژگی منحصر بفرد نهاد کتابخانه‌ها و در اختیار داشتن شبکه گسترده مویرگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح کشور، حاوی دو پیام برای مجموعه نهاد کتابخانه‌ها و نیز برای مجموعه‌های خارج از نهاد است.

وی افزود: پیام این ظرفیت برای دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعیِ بیرون از نهاد این است که با توجه به شرافت ذاتی‌ای که همه ما برای فرهنگ و دانایی قائل هستیم و با توجه به پیشقراول بودن نهاد کتابخانه‌ها در این عرصه، نهادهای دیگر باید در انجام وظیفه قانونی خود در یاری‌رساندن به نهاد، بسیار بهتر و بیشتر از گذشته ظاهر شوند و موجب شوند مدیران نهاد، با فراغت بال و آسودگی، به رسالت فرهنگی خود بپردازند.

میرعبداللهی شهرداری‌ها را نمونه برجسته‌ این نهادها دانست که بر طبق قانون باید نیم درصد درآمدهای خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند. وی گفت: خوشبختانه در استان چهارمحال و بختیاری شاهد تعامل شهرداری‌ها و کتابخانه‌ها هستیم؛ ولی در برخی استان‌های دیگر، کتابخانه‌ها برای تأدیه این حق قانونی خود گاه دچار دشواری‌ و زحمات خسته‌کننده می‌شوند. نهاد مهم ملی دیگری که برای همکاری بیشتر با کتابخانه‌ها فراخوانده می‌شود، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستند که در حال حاضر موضوع تغییر و اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در مرکز توجه نهاد و مجلس است. امیدواریم با همکاری‌های شایسته مجلس و پیگیری‌ها و حمایت‌های همیشگی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده نزدیک شاهد اصلاح این قانون و تغییرات جدی در ارائه خدمت و نیز مباحث معیشتی کارکنان نهاد باشیم.

میرعبداللهی، با تأکید بر اینکه انحصار نهاد در داشتن حجم بالای کتابخانه‌ها حاوی یک پیام برای مجموعه کتابداران نیز هست، گفت: می‌دانیم که منابع مالی کافی برای خرید پیوسته و جامع منابع کتابخانه‌ای در اختیار ما نیست؛ ضمن اینکه آثار درجه یک و خواندنی و مطلقاً قابل توصیه در کشور اندک است؛ بنابراین، می‌طلبد که کتابخانه‌ها به تعاریف جدید کتابخوانی و کتابداری بیندیشند که این مهم در قالب «خدمات کتابخانه‌ای» و «فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی» ظهور و بروز می‌یابد.

وی گفت: این فعالیت‌های فرهنگیِ برآمده از کارکرد اجتماعی کتابخانه عمومی اگرچه می‌تواند ارتباطی قطعی با فعالیت‌های کتاب‌محور مرسوم و معمول نداشته باشد، اما در هر حال جامعه را  به عنوان مرکز خدمات‌دهی در نظر می‌گیرد و رویکردی تازه‌ و انگیزه‌بخش در ارائه خدمت به شمار می‌آید و این دست فعالیت‌ها به‌ویژه در حوزه کودک قابل گسترش است و ضرورت دارد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به اینکه تعریف کتابخانه  به عنوان «مجموعه‌ای از کتاب‌ها» ظلم به کتاب و کتاب‌خوان است، تأکید کرد: چنان که استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیز گفته‌اند و تجربه‌های جهانی نیز آن را تأیید می‌کند، کتابخانه تنها مکان پذیرش عضو و امانت نیست و ضرورتی که امروز ـ به‌ویژه در مواجهه با رنگارنگیِ مطالبات فرهنگی مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها ـ حس می‌شود، ایجاب می‌کند که کتابداران مفهوم «خدمت فرهنگیِ کتاب‌محور» را بسط و وسعت بخشند.

در ادامه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرها و روستاهای استان از اولویت‌های اجرایی این اداره‌کل است، گفت: تلاش می‌شود ابتدا مناطق فاقد کتابخانه در صدر پوشش این گونه فعالیت‌ها قرار گیرد.

احمد فرهادی افزود: مراحل راه‌اندازی کتابخانه عمومی در شهرهای طاقانک و سودجان‌ و روستاهای ارمند و شیخ‌شبان در حال‌ انجام است و امید می‌رود این کتابخانه‌ها تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری‌ رسیده و مردم ساکن‌ در این مناطق از خدمات کتابخانه‌ای‌ و دیگر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به وجود تعداد بالای روستاهای بدون کتابخانه در استان نیز اشاره و تصریح کرد: برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم این روستاها، برنامه راه‌اندازی‌ کتابخانه‌های‌ سیار و دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای همچنان دنبال می‌شود، اما توسعه این‌ فعالیت‌ها نیازمند همراهی بیشتر مسئولان در بخش‌های مختلف است.

فرهادی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده با راه‌اندازی کتابخانه و دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای، سطح فعالیت‌های‌ فرهنگی در مناطق هدف‌گذاری شده نیز ارتقا می‌یابد که با توجه به این مهم، وظیفه دستگاه‌های‌ فرهنگی برای توسعه فضاهای فیزیکی و سخت‌افزاریِ‌ مرتبط با کتابخانه‌ها سنگین‌تر شده و نیاز است‌ همکاری بیشتری در این خصوص انجام شود

وی با تاکید بر ضرورت توسعه و ارتقای‌ بخش‌های کتابخانه‌ای‌ به منظور ارائه خدمات متنوع و جدید فرهنگی در این مراکز گفت: هم‌اکنون طرح توسعه کتابخانه‌های‌ حافظ شهرکرد، نقنه و وردنجان برای ارتقا این نوع خدمات در حال پیگیری است.