کد خبر: 46135
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 مرداد 1401 - 18:10

داخلی

»

گزارش

نهاد کتابخانه‌های عمومی از دستگاه‌های مولود انقلاب اسلامی است

منبع : لیزنا
مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد.
نهاد کتابخانه‌های عمومی از دستگاه‌های مولود انقلاب اسلامی است

به گزارش لیزنا، مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح یکشنبه ۹ مرداد ماه با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی کشور به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

محمدسرشار معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور، محمد احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدعلی قندهاری نیا مدیرکل روابط عمومی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمود رضوی مشاور پیشین رییس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی رحیمی مدیرکل روابط عمومی دفتر رییس جمهور، محمد امین جعفریان نماینده دفتر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هوتن والی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا بختیاری، مدیر روابط عمومی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

همچنین مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، سید حسن سید ابراهیم مشاور دبیرکل نهاد در امور امور مجلس، زهرا جعفری مشاور رسانه ای دبیرکل، عباس نعمتی سرپرست اداره کل امور مجلس و استان ها، محمدعلی محمدی مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی، هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی، هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، سجاد محمدیان مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش، جواد اسدی سرپرست اداره کل تامین منابع کتابخانه ها، مهدی رمضانی، سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات، سجاد عمرانی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، علیرضا زندوکیلی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم از مدیران حاضر نهاد در این مراسم بودند.

 

 

در ابتدای این مراسم سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا گفت: به نظر معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی قلب تپنده نهاد است. به واسطه حدود ۵ سال سابقه فعالیت در اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های این معاونت، می‌توانم بگویم بعد از اینکه آقای رمضانی به معاونت توسعه آمد، این قلب شور و حال و تپشی از جنسی دیگر را تجربه کرد که آثار و برکات آن مشهود است.

میرعبداللهی در ادامه با اشاره به متن حکم محمدرضا هراتی به ۱۳ سرفصل کار جهادی در بیانات رهبر معظم انقلاب که با فعالیت در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ارتباط دارد، اشاره کرد و گفت: «تافته جدابافته نبودن»، «وظیفه‌مندی و کار برای خدا»، «تحمل»، «مواجهه»، «نظم و برنامه و آرمان داشتن»، «جوان‌ها»، «تجربه‌اندوزی و کار یاد گرفتن»، «تمرینِ با هم بودن»، «کار بزرگ و پروژه‌ای انجام دادن»، «وسط میدان بودن»، «پیش‌قراول و اهل عمل بودن»، «کارِ فراوان کردن» و «پایمردی» از جمله کلیدواژه‌هایی است که در بیانات رهبری به آنها اشاره شده است.

وی در ادامه هر یک از این عناوین را با ذکر بیاناتی از رهبر معظم انقلاب چنین تشریح کرد:

- تافته جدابافته نبودن:‌

* روحیّه‌ جهادی را بر روحیّه‌ تافته‌ جدابافته بودن ترجیح بدهید.

- وظیفه‌مندی و کار برای خدا:

* روحیّه‌ جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن؛ کار را وظیفه‌ خود دانستن؛ همه‌ی نیروها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن ... نگذارید آفت‌ها (سودجویی، خودنمایی و تنبلی) آن را گِل‌اندود کند.

- تحمل:

‌* میل به خدمت به مردم و تحمل سختی‌های آن، نقطه‌ای نورانی در باطن انسان است. این همان روحیه بسیجِ دوران دفاع مقدّس است.

- مواجهه:‌

* هر تلاشی را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشی می‌کند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشی را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنی سینه به سینه‌ شما ایستاده است؛ این می‌شود جهاد.

- نظم و برنامه و آرمان داشتن:

* جهادی به معنای بی‌قانونی نیست ... در همان چهارچوب قانون، دو جور می‌شود کار کرد: یک کار کار مرسوم اداری، یک کار کار جهادی. کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان‌ها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن ... بعضی خیال میکنند وقتی میگوییم انقلابی، یعنی بی‌نظم؛ نخیر، اتّفاقاً یکی از خطوط اصلی انقلابی‌گری، نظم است.

*کار جهادی باید هدفمند، درست متوجه به آرمان‌ها و هوشمندانه و عاقلانه و دشمن‌شکن باشد. یعنی به همان معنایی که ما مبارزه ‌را در اصطلاح معمولی به کار می‌بریم: «دارم مبارزه می‌کنم؛ این یک مبارزه است.» این، یک تعبیر مصطلح است. در جهاد، این معنا ‌هست.‌

- جوان‌ها:

* ما در این حدود چهل سال جهادهای متعدّدی داشته‌ایم؛ در همه‌ این جهادها جوان‌ها جلو بوده‌اند، جوانها راه‌گشا بوده‌اند، جوان‌ها نوک پیکان بوده‌اند.

- تجربه‌اندوزی و کار یادگرفتن:

* تجربه پیدا می‌کنید؛ با زندگی مردم آشنا می‌شوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته می‌شود؛ واقعیت‌های زندگی را لمس می‌کنید.

- تمرینِ با هم بودن:

* اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید ... این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است.

-  کار بزرگ و پرو‍ژه‌ای انجام دادن:

* خودمان را سرگرم کارهای حاشیه‌ای و تشریفاتی و زرق‌وبرقی و مانند اینها نکنیم.

- وسط میدان بودن:

* در خود اصل انقلاب این اتفاق افتاد. مردم آمدند. مردم خیابان‌ها را پر کردند، قشرهای مختلف مردم آمدند وسط میدان. در دفاع هشت ساله مردم آمدند وسط کار.

- پیش‌قراول و اهل عمل بودن:

* شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ روستایی در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ قرآن است. آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت سوق می‌دهد. «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ».

-  کارِ فراوان کردن:

* این کمک‌رسانیِ انبوه، مخصوص ملتی است که دل او از حرکت جهادی گرم است و جوشش جهادی در دل او وجود دارد. این همان روحیه بسیجِ دوران دفاع مقدّس است ... فراوانی کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه.

* امروز چیزی که در کشور ما از هر طرف نگاه می‌کنیم، مورد نیاز است، مضاعف کردن و بهینه‌کردن تلاش‌هاست.

- پایمردی:

* من راجع به آینده هم یک جمله‌ای عرض بکنم. به نظر من برای تأمین آینده احتیاج داریم به صبر و ثبات.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در پایان سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت این انتصاب حضور محمدرضا هراتی را در نهاد با توجه به تجربه، شایستگی و رزومه پررنگی که در حوزه‌های دیگر دارد، منشأ اثر دانست.

ادامه مسیر رو به پیشرفت نهاد در حوزه توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی

همچنین در این مراسم محمدمهدی رحیمی، مدیر کل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور با تقدیر از خدمات مهدی رمضانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره انتصاب محمدرضا هراتی به عنوان معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: چند روز پیش که آقای رمضانی تصمیم خود برای این انتصاب را به بنده اطلاع داد، گفتم «خوش به حال نهاد که آقای هراتی را دارد و خوش به حال شما که مجدد با هم همکار شده اید». ما پیش از این تجربه بیش از یک دهه همکاری در مرکز اسناد انقلاب اسلامی و همچنین کارهای جهادی و بابرکت هیأتی را با ایشان داشته‌ایم.

وی افزود: بر این اساس می‌توانم بگویم که پشتکار، روحیه پیگیری و جهادی، حسن خلق و صبوری در کار از جمله ویژگی‌های جناب آقای هراتی بوده است که باعث ایجاد انگیزه‌های مضاعف در ما می‌شد. چه بر اساس حسن تصادف و یا حسن تدبیر، بسیار خوشحالم که این جابه‌جایی و معارفه برای یک عزیز امام حسینی، در دهه اول محرم اتفاق می‌افتد. او شباهت و قرابت‌های بسیاری با آقای رمضانی دارد و حضورش در معاونت توسعه کتابخانه‌ها را به فال نیک می‌گیرم.

رحیمی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند رو به رشد نهاد در آینده گفت: به عنوان یک مخاطب در حوزه فرهنگی  بسیار امیدوارم روندی که در دوره جناب آقای رمضانی در این معاونت وجود داشته، در دوره حضور آقای هراتی نیز ادامه پیدا کند و ما برای پیشرفت و توسعه کتاب و کتابخوانی که مورد توجه ویژه رهبر انقلاب است، همه تلاش خود را خواهیم کرد.

ایجاد رویکرد جهادی به فعالیت‌های فرهنگی در نهاد

هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این مراسم گفت: مقام معظم رهبری بارهارها فرموده‌اند فرهنگ مانند هوا و اکسیژنی است که باید تنفس شود و وظیفه مهم نهاد نیز فعالیت در حوزه فرهنگی است که همکاران ما در معاونت توسعه از جمله آقای گودرزی در توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و آقای اسدی در تأمین منابع کتابخانه‌ها به این امور اهتمام داشته‌اند. من حدود چهار سال است که در حوزه امور فرهنگی نهاد با آقای رمضانی همراه بوده‌ام و همه همکاران شهادت می‌دهند در دوره فعالیت ایشان در این معاونت انصافاً کارهای بسیار خوبی انجام شد. ایشان به عنوان معاون توسعه نهاد هم مسیر حرکت این معاونت را سرعت بخشید و هم در حوزه کیفیت و کمیت کتابخانه‌ها را ارتقاء داد که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی افزود: همه ما شاهد بودیم که با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی آقای رمضانی کارهای چندین سال بر زمین مانده نهاد، به ثمر نشست و کتابخانه‌های مرکزی یکی پس از دیگری افتتاح شد و تغییرات بزرگی در حوزه کتابخانه‌ها صورت گرفت. حمایت ایشان از حوزه منابع کتابخانه‌ها بسیار جدی و اثرگذار بود؛ در عین اینکه کشور دچار مسئله و مشکلات مالی بود، با حمایت‌های ایشان خریدهای بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفت؛ در حوزه تجهیز و توسعه کتابخانه‌ها نیز به همین صورت این اتفاق به خوبی در معاونت رخ داد. همچنین در حوزه فرهنگی نیز حمایت‌های ایشان از فکرهای نو، ایده‌های خلاقانه به شکل‌گیری مجموعه‌ای اثرگذار کمک کرد. به نوبه خودم از صبر و حوصله و همچنین حرکت جهادی که ایشان به خرج دادند تشکر می‌کنم. بسیار مسلط و عالمانه به امور پرداختند و شکل گرفتن بسیاری از این امور در طول این سال‌ها با حمایت‌های ایشان به انجام رسید.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در ادامه ضمن خیرمقدم به محمدرضا هراتی و اعلام همراهی همه‌جانبه برای وی در این مسئولیت آرزوی موفقیت کرد.

تقویت انسجام نیروی انسانی در دوره جدید معاونت توسعه

ادامه این مراسم به سخنان محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. وی درباره انتصاب صورت گرفته در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: تصور می‌کنم انتخاب جناب آقای هراتی برای این حوزه یکی از بهترین انتخاب‌ها بود. بر اساس شناختی که در این سال‌ها از این برادر عزیز دارم و با توجه به فعالیت‌هایی که از ایشان مشاهده کرده‌ام، می‌توانم بگویم آقای هراتی مدیری با ظرفیت‌های چندوجهی است که در طول این سال‌ها به صورت متمرکز در حوزه فرهنگ مشغول به فعالیت بوده‌ و تصور می‌کنم بیش از هر حوزه‌ای در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت داشته است.

ناصری افزود: یکی از شاخصه‌های وی قدرت بسیج‌کنندگی و تقویت انسجام در بین همکاران است. با توجه به اینکه سالها سابقه همکاری با این مجموعه داشته‌ام، می‌توانم بگویم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از مجموعه‌های فرهنگی کشور است که مزیت نسبی آن نسبت به سایر دستگاه‌ها «سرمایه انسانی» است؛ چه در حوزه ستادی و چه همکاران و کتابداران عزیز ما که در تک‌تک کتابخانه‌ها مشغول به ارائه خدمات فرهنگی به مردم شریف کشور هستند. بر این اساس این ویژگی جناب آقای هراتی در این حوزه بسیار راه‌گشا خواهد بود.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امیدوارم این دوره که جناب آقای هراتی این مسئولیت سنگین و خطیر را بر عهده دارد، دوره درخشانی باشد و ادامه‌دهنده روند خوب و ممتاز دوره آقای رمضانی باشد و نقاط قوت این حوزه را بیشتر و بهتر از قبل تقویت کند.

نیروی انسانی توانمند و ثبات مدیریتی در نهاد

در ادامه محمد سرشار، معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به رویکردهای جدید و تحولات صورت گرفته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های اخیر گفت: نهاد طی سال‌های اخیر مسیری رو به رشد و تعالی داشته و برخلاف بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی دیگر بسیار امیدبخش و امید آفرین بوده است. قسمت مهمی از این ماجرا به بدنه فعال و دلسوزی که در سطح کشور کتابخانه‌ها را در دست گرفته، بازمی‌گردد؛ بدنه‌ای که با وجود کمبود امکانات از جان مایه می‌گذارد تا این کار جلو برود.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل پیشرفت نهاد به ثبات مدیریتی در سال های اخیر بر می‌گردد. در این مسیر وقتی به سیر حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم نهاد از معدود دستگاه‌هایی است که علی‌رغم مشکلات فراوان توانسته بار خود را به دوش بکشد و به پیش برود.

سرشار درباره انتصاب محمدرضا هراتی نیز گفت: وقتی آقای رمضانی به عنوان دبیرکل نهاد منصوب شد، برایم این سؤال بود که چه کسی می‌تواند در معاونت توسعه نهاد بایستد و این بار سنگین را تحمل کند. سنگینی سفرهای متعدد و بازدید از کتابخانه‌های مختلف نیازمند توانایی جسمی مناسب است؛ همچنین به دلیل تعدد کتابخانه‌ها و مشکلات عدیده آنها مدیر انتصابی باید حافظه خوبی داشته باشد و در نهایت باید بتواند با افراد و سازمان‌های مختلف تعامل مناسبی داشته باشد و از قدرت رایزنی خوبی برخوردار باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: به خاطر دارم که آقای رمضانی با دغدغه و دقت فراوان در پی گزینه‌ای مناسب برای این معاونت بود، اما الحمدلله به نظر می‌آید که گزینه انتخاب شده نزدیک‌ترین نسبت را با ایشان دارد و می‌تواند با خیال راحت این مسئولیت را به آقای هراتی بسپارد و به کارهای بزرگی که در خارج از نهاد برای برطرف کردن مشکلات پیش روی نهاد وجود دارد، بپردازد. این سنگر، سنگر مهمی است و لازم است همانگونه که تا به حال از آن به خوبی مراقبت شده، همچنان از آن مراقبت شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دستگاه‌های مولود انقلاب اسلامی است

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به روند حرکت نهاد در سال‌های اخیر گفت: امیدوارم این جلسه منشاء خیر و برکت برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حوزه فرهنگی کشور باشد. آرزوی موفقیت دارم برای برادر عزیزم جناب آقای هراتی و امیدوارم که این راه سخت و دشوار را با عنایت حضرت حق، توسل‌ها، توکل‌ها و همچنین حمایت دبیرکل محترم و مجموعه‌های فرهنگی کشور به خوبی به سرانجام برساند.

وی افزود: بحمدالله ترکیب خوبی در نهاد در حال شکل گرفتن است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نهادهای فرهنگی مولود انقلاب اسلامی و برآیند نیازهای جامعه فرهنگی ما پس از پیروزی انقلاب است. این موضوع ویژگی‌های خاصی را به نهاد می‌دهد و انتظارات از نهاد را برای رویه‌های انقلاب اسلامی بیشتر می‌کند. ان‌شاءالله این تحولات در دوره جدید منجر به رخ دادن اتفاقات مؤثری در حوزه فرهنگ شود.

عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: به نظر من انطباق مسیر نهاد با ابعاد انقلاب اسلامی با گره زدن بیشتر خدمات این نهاد با عموم مردم میسر می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم ادعا کنیم که در مسیر تحقق اهداف انقلاب هستیم. نهاد از مراکزی است که بدون توجه به سلیقه و گرایش و بر اساس ذائقه مخاطب خدمات ارائه ‌می‌کند. مردم به معنای عموم، ناس و خلق باید مورد توجه، احترام و تکریم نهاد کتابخانه‌ها در همه سطوح باشند. اگرچه این موضوع، کار را سخت می‌کند، اما گسترش شبکه کتابخانه‌ها و افزایش کیفیت خدمات، توانمندی و دانش‌افزایی بیشتر کتابداران، مدیران و کارکنان محترم نهاد شیرینی خاص خود را دارد و ما را در این مسیر یاری می‌کند.

احمدوند در پایان صحبت هایش گفت: برای جناب آقای رمضانی و جناب آقای هراتی آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در این مسیر موفق و ثابت قدم باشند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تمام و کمال با تعامل و هم‌افزایی همراه شما خواهد بود.

خدمت‌رسانی به مردم و فائق آمدن بر سختی‌ها

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با گرامیداشت ایام ماه محرم، طی سخنانی گفت: علاقه قلبی خود را نسبت به معاونت توسعه نهاد نمی‌توانم پنهان کنم چراکه آن را محلی پیش‌برنده، جذاب و اثربخش می‌دانم. با  این حال برای حضور آقای هراتی در نهاد موانعی وجود داشت که جا دارد جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم که با پیگیری‌ها و تلاش ایشان مسیر اداری برای این حضور فراهم شد.

وی افزود: سابقه آشنایی بنده با آقای هراتی به حدود ۱۷ سال پیش باز می‌گردد که در این سال‌ها از نزدیک با هم همکاری داشته‌ایم. ایشان در کار حتماً از بنده پیگیرتر هستند و ان‌شاءلله دوران حضورشان در معاونت توسعه با ممارست و دقت بیشتر و لحاظ کردن شرایط و ملاحظات کار، نسبت به دوران بنده، دوران اثربخش‌تری خواهد بود.

دبیرکل نهاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در معاونت توسعه در دوره‌های گذشته گفت: برادران خوبم مانند آقای معلمی و اللهیاری که پیش از این عهده‌دار این مسئولیت در معاونت توسعه بودند، بنابر اقتضائات، امکانات و شرایط موجود اتفاقاتی را رقم زدند و فضایی را شکل دادند. ان‌شاءالله این مسیر در دوره آقای هراتی نیز با توجه به تغییرات و تحولاتی که در فضای عمومی کتابخانه‌ها، چه در ایران و چه در دنیا شکل گرفته، با جدیت ادامه پیدا کند و آنچه که از کتابخانه‌های عمومی توقع است ان‌شاءالله محقق شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با تقدیر از حاضران در این مراسم گفت: کارها و سختی‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، اما قطعاً شیرینی و لذت انجام این کارها بر سختی آن فائق خواهد آمد. چراکه نهاد از معدود دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به صورت مستقیم به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و شیرینی حضور در میان مردم و خدمت‌رسانی به آنها، این مسیر را سهل کرده و کار را پیش خواهد برد.

لزوم تعامل و هم‌افزایی برای ادامه حرکت در مسیر توسعه

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با بیان تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان در سخنانی گفت: از همه عزیزانی که در این مراسم حاضر شدند تشکر ویژه دارم. من با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور غریبه نیستم و به واسطه ارتباط و همکاری با جناب آقای مختارپور و دوستی نزدیک با جناب آقای رمضانی، کاملاً با مجموعه فعالیت‌های نهاد آشنایی داشته‌ام و تغییر و تحولات در حوزه‌های مختلف نهاد از جمله توسعه، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی را دنبال کرده‌ام.

هراتی با اشاره به برخی سوابق فعالیت‌های خود در حوزه فرهنگ گفت: قرار گرفتن در جایگاهی که پیش از آن جناب آقای رمضانی در آن قرار داشته، بسیار سخت است. امیدوارم با حمایت‌های ایشان بتوانیم در این مسیر به سرمنزل مقصود برسیم. حوزه کتاب و نشر گیرایی خاصی دارد؛ با اینکه در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت کرده‌ام، اما نتوانستم از حوزه کتاب و نشر دل بکنم و کماکان مسیر اصلی فعالیت من در حوزه کتاب و نشر بوده و ان‌شاءالله خواهد بود. امیدوارم با دعای شما عزیزان و به کمک همکاران در مجموعه معاونت توسعه بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و مسیری که جناب آقای رمضانی آغاز کرده‌اند را به بهترین شکل ادامه دهیم.

همچنین در پایان این مراسم مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حکم انتصاب محمدرضا هراتی را به وی تقدیم کرد (متن حکم را اینجا بخوانید).