کد خبر: 46168
تاریخ انتشار: شنبه, 15 مرداد 1401 - 12:32

داخلی

»

گزارش

مراسم تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد

منبع : لیزنا
طی مراسمی با حضور جمعی از معاونان و مدیران نهاد، ضمن تکریم و تقدیر از فعالیت‌های سیامک محبوب، مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی نهاد، سکینه قاسم پور، به عنوان سرپرست دفتر برنامه‌ریزی معرفی شد.
مراسم تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم مدیرکل سابق و سرپرست جدید دفتر برنامه ریزی نهاد چهارشنبه ۱۲ مرداد با حضور سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد احمدوند، معاون اداری مالی، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، عباس نعمتی، سرپرست امور مجلس و استان‌ها، سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش، جواد اسدی سرپرست اداره کل تامین منابع، مهدی رمضانی، سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات، فرزانه پارسا، مشاور معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و گروهی از همکاران ستادی برگزار شد.

بذری که در نهاد کاشته شد و شاخ و برگ گرفت

سیامک محبوب، مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی نهاد در این مراسم، با تقدیر از همه همکاران خود در معاونت‌ها و ادارات کل نهاد، طی سخنانی گفت: من در نهاد رشد کردم؛ دانه کاری من در نهاد کاشته شد و این دانه رفته رفته ریشه، ساقه و برگ داد و تا جایی که ظرفیت داشتم رشد کردم. از این جهت بسیار ممنون نهاد هستم که این فضا را برای من به وجود آورد تا بتوانم برخی از کارهایی که به دنبال آن بودم، به نفع نهاد، به نفع مردم و به نفع دغدغه‌هایی که داشتم انجام دهم. امیدوارم این فضا برای همه افرادی که دغدغه مردم را دارند، ادامه‌دار باشد. امیدوارم نهاد همچنان زمینه را برای کودکان و بزرگسالانی که در گوشه و کنار شهرهای مختلف اشتیاق خواندن دارند و دوست دارند بدانند فراهم کند.

وی با ارج نهادن به زحمات کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: من معتقدم که کتابداران دغدغه‌مند در نهاد و کتابخانه‌ها بسیارند و با علاقه به دنبال کارکردن برای مردم هستند و اکثریت کتابداران دغدغه کار دارند؛ چرا که خودم از میان آنها بودم و از روزی که آمدم دوست داشتم کاری انجام شود.

محبوب با تبریک به سکینه قاسم‌پور برای انتصاب به عنوان سرپرست دفتر برنامه‌ریزی گفت: یکی از دغدغه‌های روزهای آخر حضور من در نهاد این بود که یک نفر از بدنه نهاد در دفتر برنامه‌ریزی، امور را به دست بگیرد؛ چرا که اگر فردی از خارج از نهاد تصدی این سمت را در دست می‌گرفت، زمان زیادی صرف آشنایی اولیه با امور این اداره صرف می شد. وقتی شنیدم خانم قاسم پور برای این موضوع انتخاب شدند، خیلی خوشحال شدم و با خود گفتم که می‌شود در نهاد با همان شاخ و برگی که شکل گرفته، شاخ و برگ‌های جدیدی بروید و کار انجام شود.

وی ادامه داد: امیدوارم کارهای بهتر و باثمرتری نسبت به گذشته در این حوزه انجام شود. من در کنار نهاد خواهم بود و اگر در جایی کاری از دست من بر بیاید حتماً در خدمت خواهم بود، چرا که کتابخانه عمومی و خواندن، دغدغه اول و آخر من است و خواهد بود. به نظر من اگر فردی عمری را برای یک موضوع صَرف کند و آن را تا حدی به ثمر برساند، کافی است.

برنامه ریزی وظیفه همه مدیران است

سیدباقر میرعبداللهی، در این نشست با بیان تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) گفت: اینکه معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات به اسم معاونت «برنامه ریزی» شناخته می‌شود، به جز اینکه شاید مهجوریت پژوهش و فناوری را تداعی کند، بر حساسیت کار «برنامه‌ریزی» به خصوص در یک تشکیلات فرهنگی مانند نهاد، تأکید دارد. عمیقاً معتقدم که مغز برنامه‌ریزی «تفکر» است؛ تفکر به همان معنایی که استادان روش شناسی به ما آموخته‌اند که سرحلقه فرایند حل مسئله است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات با اشاره به رویکرد خود در این معاونت تأکید کرد: مرز باریکی بین «نظریه‌سازی و تئوری‌پردازی» ـ که کار متفکران است ـ و «موقعیت اجرا و صحنه عمل» وجود دارد. توجه به این مرز باریک و واقعیت‌ها و حوزه عمومی و آنچه که در مقام تحقق سیستم به دنبال آن است، باعث می شود که دفاتر برنامه‌ریزی در همه جای عالم، از تولید محتوای صِرف پرهیز کنند و به حوزه تأثیرگذاری و مقام عمل توجه کنند. برنامه‌ریزی بی‌تردید باید به تنگناهای نظریه‌پردازی توجه داشته باشد. در این مسیر معتقدم که برنامه ریزی نه تنها وظیفه سازمانی و تشکیلاتی دفتر برنامه ریزی است، بلکه وظیفه همه مدیران است و ارتباط وثیقی با دیگر وظایف ایشان دارد.

وی افزود: خوشبختانه باید بگویم که همه مدیران جدید ستادی نهاد، و در رأس آنان دبیرکل محترم نهاد، دغدغه برنامه‌ریزی و شور کارکردن دارند و با توجه به سوابق‌شان برنامه ریزی را می‌فهمند. الحمدلله همراهی بیش از پیش دبیرکل و وفاق میان مدیران ارشد نهاد نیز کمک‌کار ما در معاونت برنامه‌ریزی خواهد بود.

 

میرعبداللهی تصریح کرد: عمیقاً معتقد به کار جهادی هستم و این مفهوم را اساساً گفتمان نجات‌بخش در حوزه مدیریت فرهنگی می‌دانم. در مراسم معارفه معاون جدید توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی اشاره کردم که جستجو در سخنان مقام معظم رهبری، الگو و مفهوم کار جهادی را در 13 عنوان قابل تبیین می‌سازد؛ عناوینی چون «تافته جدابافته نبودن»، «وظیفه‌مندی و کار برای خدا»، «تحمل»، «مواجهه»، «آرمان‌داشتن»، «جوانگرایی»، «تجربه‌اندوزی»، «تمرینِ باهم بودن»، «پروژه‌محور بودن کارها»، «پیشقراول‌بودن مدیران»، «کار فراوان» و «پُرکردن ظرفیت‌های خالی» و «پایمردی و ثبات».

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ویژگی‌های سیامک محبوب گفت: بنده نگاه علمی و توانایی‌های پژوهشی ایشان را تأیید می‌کنم. در شرایطی که این روزها بسیاری از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و تحصیلات تکمیلی صرفاً واحد پاس می‌کنند و چیزی نیاموخته‌اند، دانش، دغدغه‌مندی و آرامش ایشان برای ما محرز شد. قدرشناسی و حقگزاری آقای محبوب در اینکه گفت «بذر من در نهاد کاشته شده و من در نهاد رشد کردم» بسیار قابل ستایش است. از این رو تصور می‌کنم که کتابخانه ملی باید از این انتقال متشکر نهاد باشد. اما این انتقال به معنای قطع ارتباط با ایشان نیست و از وجود ایشان استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به توقع بالای مجموعه نهاد از دفتر برنامه‌ریزی گفت: از سرکار خانم قاسم پور صمیمانه متشکرم که سرپرستی دفتر را پذیرفت؛ معمولاً این طور تصور می‌شود که دوران سرپرستی دوره گذار است و مدیران این سرپرستی را نمی‌پذیرند. بنده وی را فردی دغدغه‌مند دیدم و با سوابقی که دارد با قتضائات و الزامات نهاد آشنا است و نزد مجموعه مقبول است. همه این ویژگی‌ها به همراه تحصیلات مناسب و متناسب او ان‌شاء الله به توفیق در کارش کمک خواهد کرد.

لزوم برنامه ریزی منطبق بر واقعیت  

محمد احمدوند، معاون اداری مالی نهاد، نیز ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان گفت: دوستان حاضر در این جلسه نکات و ویژگی‌های برجسته ای را به حق درباره جناب آقای محبوب بیان کردند. به لطف خدا در نهاد اهل علم بسیار داشته‌ایم که یکی از آنها جناب آقای محبوب است که خدماتش برای همه ما مشهود بوده است. در چند سفر اخیری که به استان‌های مختلف داشتیم، نگاه ایشان درباره ظرفیت و توانمندی کتابداران در سراسر کشور را درست می‌بینم.

وی ادامه داد: برای خانم قاسم پور نیز، که از بدنه نهاد به مجموعه مدیریتی اضافه شدند، آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدواریم در بخشی که به عنوان مغز سیستم از آن تعبیر می‌شود، در راستای هدایت و راهبری در مسیری که برای پیشرفت نهاد پیش بینی می‌شود، موثر و موفق باشد. انتظار ما این است که با نگاه منطبق بر واقعیت، اهداف و مسیر طراحی شود و همه همکاران موظف به همکاری با ایشان در این زمینه هستند.

همفکری با مدیران و همکاری با سایر بخش‌ها برای برنامه‌ریزی موفق

سکینه قاسم پور، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی نیز در ادامه این مراسم، با تشکر از زحمات سیامک محبوب در این سمت، در سخنانی گفت: از حسن اعتماد دبیرکل محترم نهاد و همچنین معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات برای انتخاب من در این سمت تشکر می‌کنم. حدود ۶ سال است که به صورت مستقیم با آقای محبوب همکاری داشتم، اما سابقه آشنایی‌ام با ایشان به سال‌های دور برمی‌گردد. امیدوارم هر جا که هستند موفق باشند و همان‌طور که قول دادند بتوانیم از تجربیات ایشان استفاده کنیم.

وی افزود: دفتر برنامه‌ریزی در هر سازمان، جزء ارکان اصلی آن سازمان محسوب می‌شود؛ چرا که یک بخش تصمیم‌ساز است. برای اینکه دفتر برنامه‌ریزی در نهاد بتواند وظیفه خود را انجام دهد، نیازمند همفکری با سطوح بالاتر و همچنین همکاری با سایر واحدهای سازمان است. بر این اساس امیدوارم با همکاری عزیزان متخصصی که در حال حاضر در دفتر برنامه ریزی هستند و همین طور استفاده از ظرفیت بدنه نهاد بتوانیم قدم‌های مفید و موثری در این راه برداریم و وضعیت کتابخانه‌های عمومی را روز به روز بهبود ببخشیم.

انباشت دانش در مردی از جنس کتابخانه و خواندن

اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد نیز در سخنانی گفت: به نظر من شاید بهترین جملات و کلمات را آقای متولیان، معاون سابق برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در حکم سرپرستی آقای محبوب به‌ کار بردند. در آن حکم به «تعهد کاری»، «برخورداری از دانش مفید و تخصصی و عمیق» و همچنین «انباشت دانش» اشاره شده بود که همه این توصیفات درباره آقای محبوب صدق می‌کرد. هر فردی که در حوزه کار کتابداری پژوهش می‌کند و خواهد کرد، نام ایشان را به یاد دارد. برایشان در ادامه مسیر کاری آرزوی توفیق دارم.

وی افزود: سرکار خانم قاسم‌پور از بدنه نهاد به برای این پست انتخاب شد و این یک ارزش است که نهاد در انتصابات به آن توجه دارد. ایشان را از زمانی که در شهریار در کتابخانه‌ها مشغول بود به تخصص، صداقت، صراحت نقد و آرام‌بودن می‌شناسیم. مطمئنا اداره کل امور کتابخانه‌ها در کار خطیری که ایشان در پیش دارد، همراهشان خواهد بود.