کد خبر: 46215
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 مرداد 1401 - 15:25

داخلی

»

گزارش

مراسم معارفه مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

منبع : لیزنا
طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان سازمان حراست کل کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسین حاجی ابراهیمی، به عنوان مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد معرفی شد.
مراسم معارفه مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم معارفه مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد دوشنبه ۲۴ مردادماه با حضور مدیرکل سیاسی اجتماعی سازمان حراست کل کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، زهرا جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیرکل، سیدحسن سیدابراهیم، مشاور دبیرکل در امور مجلس، عباس نعمتی، سرپرست اداره‌کل امور مجلس و استان‌ها، هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی، محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، سجاد عمرانی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، حسین حاجی ابراهیمی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد و جمعی از کارکنان این اداره‌کل در سالن جلسات نهاد برگزار شد.

اساس کار حراستی و نظارتی بر پایه قرآن است

مدیرکل سیاسی اجتماعی سازمان حراست کل کشور در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام طی سخنانی گفت: بر اساس قوانین بالادستی، متولی کار نظارت در دستگاه‌ها «حراست» است؛ به عبارت دیگر عمده کار نظارتی در دستگاه‌ها بر عهده حراست است. البته متولی خاص حراست در دستگاه‌ها خود رئیس دستگاه است، اما این امور برای سهولت در کار به حراست‌ها واگذار شده است. هیچ مدیری نباید خود را بی‌نیاز از کار حراستی بداند. اگر مدیری خود را بی‌نیاز به این حوزه بداند و بدون اشراف اطلاعاتی بخواهد تصمیم بگیرد، تصمیمات او تصمیمات درستی نخواهد بود. حراست امین دبیرکل، مدیران و مجموعه نهاد می‌باشد.
وی افزود: در واقع مدیری موفق است که مجموعه نظارتی خود را بیشتر تقویت کند و اعتماد لازم را به مجموعه نظارتی خود داشته باشد. مجموعه نظارتی و حراستی زمانی موفق است که در تصمیم‌گیری و تصمیمسازی مدیر خود مشارکت داشته باشد. اطلاعاتی که به دست حراست می‌رسد و اختیاراتی دارد که اگر از این اطلاعات و اختیارات به درستی استفاده کند و با مدیر ارتباط خوبی داشته باشد، می‌تواند در کار خود موفق باشد.

توقعات موجود از نهاد منطبق با امکانات ما نیست

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سخنانی گفت: بسیار خرسندم که عزیزی برای تقبل این مسئولیت انتخاب شد که دارای جامع شرایط است. نهاد دستگاهی با مشکلات و پیچیدگی‌های بسیار است، که لازم است بسیار بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از دستگاه‌های معظم فرهنگی است، اما متأسفانه حوزه فرهنگ در بحث بودجه، نیروی انسانی و سایر مسائل پشتیبانی، بهره چندانی نداشته است. ما دارای ۷۵۰۰ نیروی انسانی و مسئولیت اداره حدود ۲۸۰۰ مرکز به‌صورت مستقیم و حدود ۱۰۰۰ مرکز به‌صورت غیرمستقیم هستیم. بر این اساس مدیریت کردن و نظارت بر آن‌ها کار مفصل و پیچیده‌ای است. به عبارتی توقعات بسیاری از ما وجود دارد، اما امکانات و اقتضائات ما منطبق با توقعات موجود نیست. ان‌شاءالله در مقطعی که دوران خدمت ما در نهاد کتابخانه‌ها است، با حمایت سایر دوستان و مجموعه حراست کل بتوانیم باری که بر دوش ما قرار گرفته را تا آنجایی که توانمان اجازه می‌دهد به سرمنزل مقصود برسانیم و رضایت حضرت ولی عصر(عج) و مقام معظم رهبری را که رضایتشان برای ما حجت است، برآورده کنیم.

لزوم تصمیم‌سازی بر پایه اشراف اطلاعاتی

مهدی رمضانی با اشاره به لزوم تعامل مجموعه حراست و مدیران نهاد گفت: دوستان ما در سطوح عالی نهاد که در این جلسه حضور دارند، همگی در خدمت هستند تا این حوزه به درستی پیش رود و قطعاً همکاری و هماهنگی لازم را خواهند داشت. توقع ما نیز این است که مسیر متقابل وجود داشته باشد و انتقال اطلاعات برای تصمیمات درست نیز در اختیار مدیران قرار گیرد. حتماً حراست می‌تواند با پیش‌بینی مسائل با رصد، اشراف اطلاعاتی و احاطه بر مسائل مختلف، اغلب مسائل را راهبری و هدایت کند و به سرمنزل مقصود برساند.

دبیرکل نهاد گفت: آغاز فعالیت جناب آقای حاجی ابراهیمی در نهاد هم‌زمان با ایام ماه محرم را به فال نیک می‌گیرم و گرامی می‌دارم از حیث اینکه ان‌شاءالله فعالیت در این حوزه توأم با این فضا و روح حاکم بر ماه محرم شود.

رمضانی با تقدیر از حضور نمایندگان سازمان حراست کل کشور گفت: بنده به این کار و به این فضا معتقدم، البته با فرایند و چارچوب خود که ان‌شاءالله با کمک و همراهی شما بهترین نتیجه حاصل خواهد شد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این حوزه به عنوان یک دستگاه نمونه در نظر شما شناخته و ارزیابی شود.

حراست؛ مشاوری امین برای رئیس هر سازمان

حسین حاجی ابراهیمی، مدیرکل جدید دفتر مرکزی حراست نهاد نیز با بیان تسلیت به مناسبت شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در سخنانی گفت: امیدوارم بتوانم با همیاری و همکاری و مساعدت تمام عزیزان از جمله مدیران و کارکنان نهاد، به بهترین شکل آنچه وظیفه حراست است و در اختیار ما گذاشتند را به انجام برسانیم. حراست قطعاً مشاوری امین برای رئیس، مدیران و دیگر کارکنان نهاد خواهد بود و این مشاوره قطعاً باید امانتی باشد که بتواند راهگشا باشد.

وی افزود: حراست در جهت حفظ و مراقبت از ارزش‌ها، قوانین، مقررات و ضوابط است و تلاش می‌کند از سرمایه‌های مادی و معنوی به‌خصوص نیروی انسانی که اصلی‌ترین سرمایه هر مجموعه است صیانت و حفاظت کند. همچنین جلوگیری و صیانت از آلودگی‌ها و تخلفات احتمالی مختلف (اقتصادی، سیاسی و امنیتی) نیز از دیگر وظایف حراست است.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد با بیان اینکه «حراست مجموعه دست‌گیر است نه مچ‌گیر» گفت: رفتار و برخورد حراست باید بر مبنای نگاه نرم‌افزاری باشد، نه نگاه سخت‌افزاری؛ باید سعی کنیم در حفظ آبروی افراد در سطوح مختلف مدیریتی و غیرمدیریتی کوشا باشیم. همچنین تنش‌زدایی و افزایش اعتماد بین مدیران و کارکنان و حراست دیگر هدف ما در مجموعه است. به عبارتی ما بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تلاش داریم.

حسین حاجی ابراهیمی تأکید کرد: تلاش ما ایجاد یک حراست منطقی، قانونمند، متشرع و حافظ ارزش‌های اخلاقی و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد. در این مسیر همکاری، مساعدت و همراهی همه عزیزان ضروری است. در واقع شعار حراست توجه و پایبندی به «شرع و قانون و اخلاق» است که بر این اساس به حرکت خود ادامه خواهیم داد.

در پایان مراسم حکم انتصاب حسین حاجی ابراهیمی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد به وی تقدیم شد. متن حکم دبیرکل نهاد به این شرح است:

جناب آقای حسین حاجی ابراهیمی

سلام علیکم
نظر به تعهد عملی، سوابق و شایستگی‌های اجرایی و تخصصی جناب‌عالی، به موجب این ابلاغ به سمت «مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» منصوب می‌شوید.
اداره کل حراست، بی‌تردید، از پشتوانه‌های محکم سلامت اداری در هر سازمان و عامل بقای آرامش روانی مجموعه است. در مسیر اجرای هرچه بسامان‌ترِ وظایف فرهنگی نهاد، که مطالبه قطعی همه کارکنان و اعضای کتابخانه‌های عمومی است، بر انجام بهنگام و برنامه‌ریزانه محورهای زیر تأکید دارم: 
همیاری با معاونان و مدیران ستاد و صف برای رسیدن به اهداف قانونی نهاد از راه ارائه مشاوره‌های مفید و لازم، انجام مبتکرانه وظایف رسمی مانند حفاظت از اطلاعات و اسناد و اماکن تحت پوشش، رصد فرصت‌ها و تهدیدها و اندیشیدن به شیوه مدبرانه مواجهه با آن‌ها به منظور تصمیم‌گیری درست در شرایط متغیر، به‌کارگیری ابزارهای نوین با هدف حفظ و افزایش سلامت اداری، پیشگیری از بروز انواع فساد و اولویت بخشی به صیانت از حیثیت افراد و سازمان‌ و مقابله با زمینه‌های بروز ناکارآمدی، نارضایتی و اخلال در روند قانونی و درست انجام فعالیت‌ها.
امیدوارم در تعامل کارساز، پیشدستانه و پیوسته با معاونان و مدیران ستادی و استانی و با درنظرگرفتن ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی، در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف سازمانی کامیاب باشید؛ بفضله و مَنِّه و کَرَمه.

مهدی رمضانی
دبیرکل