کد خبر: 46352
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 شهریور 1401 - 07:56

داخلی

»

گزارش

گزینش آزمون استخدامی کتابخانه ملی تا پایان مهر انجام می‌شود

منبع : لیزنا
نخستین نشست خبری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور معاونین و مسئولان این سازمان و گروهی از خبرنگاران و عکاسان  مورخ 15/6/1401 در محل  تالار اندیشگاه ساختمان کتابخانه ملی برگزار شد.
گزینش آزمون استخدامی کتابخانه ملی تا پایان مهر انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار لیزنا، هادی ناصری، مدیر روابط عمومی کتابخانه ملی مروری بر فعالیت ها و برنامه های چند ماهه سازمان داشت و سپس برنامه های معاونین سازمان ارائه شد .در ادامه  گزارشی توسط دکتر عصمت مومنی معاونت کتابخانه ملی ارائه شد .

وی گفت: کتابخانه ملی یک فضای چند بعدی با فعالیت های متنوع بوده که وظیفه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را بر عهده دارد.

دکتر عصمت مومنی گفت: مرروی بر قانون اساسی مندرج در کتابخانه ملی حاکی از صیانت و سازماندهی و گردآوری آثار مکتوب و غیر مکتوب درخصوص ایرانشناسی ، اسلام شناسی ، انقلاب اسلامی،  تامین منتخب گنجینه جهانی و تلاش برای تقویت سطح تخصصی امورکتابداری ، مشورت دادن ، نظارت و سیاستگزاری و هم افزایی کتابخانه های کل کشور را دارد .

وی افزود: معاون کتابخانه ملی مشتمل بر 4 اداره کل به شرح ذیل است :

1-اداره کل فراهم آوری : که شامل تمام منابع اطلاعات مکتوب و غیر مکتوب است و از دی ماه 1400 حدود 70420عنوان در 179648 نسخه کتاب دریافت شده و طبق قانون واسپاری 205 شورای عالی فرهنگی حدود 143365 نسخه به مراکز مختلف سهمیه اختصاص داده شده است  و درزمینه منابع غیر کتابی حدود 43258 نسخه و درمجموع 17739 منبع غیر کتابی موجود است . درگروه مبادله و اهدا تعداد 80 هزارنسخه کتاب لاتین و درمجموع ، حدود 527 هزار نسخه اهدایی داشته اند. دراین مجموعه 144739 نسخه ازسوی سازمان به 94 کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی داخلی و خارجی  اهدا شده است.

2- اداره کل پردازش و سازماندهی : بررسی درخواستها ، فهرست نویسی پیش از انتشار ، سند سازی و فهرست نویسی بعد از انتشار از وظایف این اداره کل است . که 60801  مورد فهرست نویسی پیش از انتشار ، 56784 مورد فهرست نویسی بعد از انتشار ، 44341 مورد مستند سازی در نوع خود و تخصیص شاپا به تعداد 339 نشریه از فعالیت های این اداره کل بوده است.

3- اداره کل اطلاع رسانی : شامل ارائه خدمات ( حدود 80 هزار کتاب به مخازن کتاب ارائه شده ) ، مرجع و پذیرش پاسخگوی بیش از 50 هزار کاربر شامل 11 هزار مورد کاربر حضوری ، 2120 مورد کاربر تلفنی و ... کتابخانه کودکان ( اسکن و گردآوری کتابهای منتشر شده و آماده سازی 17 هزار کتاب ) ، فعالیت های فوق برنامه ، فعالیت های کتابهای نابینایان درسال 1401 ، برقراری شیفت شب کتابخانه ملی و درخصوص گروه نشریات ، مبادله و اهدا، خرید و دریافت نشریات 65230 نسخه بوده که مراحل سازماندهی نیز انجام شده است و درگروه غیر کتابی تعداد 15330 مورد افزایش داشته است. درحال حاضر کل موجودی گروه غیر کتابی 659000 آیتم است که با اهتمام روابط عمومی سازمان افزایش موجود کتاب درزمینه های اسلام شناسی ، ایران شناسی نیز صورت پذیرفته است .در بحث عضویت 4820 نفر عضوجدید داشته و درکل جمعا 256000 نفر عضو کتابخانه ملی هستند.

4- اداره کل حفظ کتب خطی و نادر : تعداد 73 نسخه خطی از دی ماه 1400 تا پایان خرداد ماه 1401 خرید انجام شده و درزمینه چاپ فهرست ها ، جلدهای 67 و 77 آماده چاپ هستند.

در ادامه این نشست فاطمه صدر معاون پژوهش ومنابع دیجیتال کتابخانه ملی گفت:  این معاونت شامل 4 دفتر و اداره کل بوده که شامل اداره کل پژوهش کتابداری و اموزش که سه گروه پژوهشی و یک گروه آموزشی زیر مجموعه های آن هستند. گروههای پژوهشی شامل ایران شناسی و اسلام شناسی ، پژوهش علم داده و هوش مصنوعی و اطلاعات و دانش شناسی  است. درگروه آموزشی آموزش کارکنان، پژوهشگران و دانشجویان خارج سازمان شرکت می کنند.

 در دوره فعالیت فاطمه صدر 16 عنوان  دوره  آموزشی برگزارشده است که از این تعداد 12 دوره  مجازی و 4 دوره حضوری بوده است. در زمینه انتشارات، اصلی‌ترین وظیفه انتشار نسخ خطی است و چندین دانشنامه اصلی درمرحله آخر چاپ قرار دارند.

معاون پژوهش ومنابع دیجیتال کتابخانه ملی درباره پژوهشکده اسناد گفت:  این پژوهشکده از قدیمی ترین پژوهشکده ها بوده و در معاونت اسناد بحث نگهداری اسناد بسیار مهم است  و در سطح ملی انجام می شود. در این زمینه همایش سالانه در سطح ملی و گاها بین‌المللی انجام می شود . نشست های تخصصی برگزار و یافته های پژوهشی به عرضه گذاشته می شود.

وی  در خصوص  دفتر تدوین استاندارد ها گفت: با توجه به جایگاه استاندارد در بحث کتابداری علم آرشیو و اطلاع رسانی در این دفتر درزمینه تاریخ شفاهی با 62 مصاحبه شونده تعامل داشته اند و 4500 دقیقه دریافت اطلاعات شده است در زمینه فهرست نویسی تاریخ شفاهی32 عنوان انجام شده با 4000 دقیقه دریافت اطلاعات درزمینه پیاده سازی متن های مصاحبه 5507 دقیقه پیاده سازی  انجام شده است. در زمینه آماده سازی مفاهیم شفاهی 25200 دقیقه  و سخنرانی های انجام شده با عنوان درون سازمانی و برون سازمانی با 32 عنوان  انجام شده است .کارگاههای تخصصی نیز صورت گرفته 24که مورد را شامل شده است .

محمد جواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در خصوص اسناد ایران که مشتمل بر دو حوزه حفظ و حراست از اسناد مکتوب ایران که حوزه تمدن ایران و ذخیره اسناد تاریخی کشور که به عنوان میراث به ارث رسیده است و دوم ذخیره اسناد و میراث است و درزمینه حفظ اسناد باید در خصوص کنترل آفات ، آتش و بارندگی ها بوده که با شهرداری همکاری های لازم انجام شد . سیستم اتفاء حریق دردست اقدام است و در زمینه اتنقال اسناد اقداماتی صورت پذیرفته است.

وی افزود: در خصوص ساماندهی اسناد دولتی تعامل با برخی وزارتخانه ها و مراکز دولتی صورت پذیرفته است .  آمار اسنادی که رسیدگی شده به تعداد یک میلیارد و 254 میلیون  برگ بوده اسناد ادارات دولتی که ساماندهی شده به تعداد 20 میلیون برگ و فضای آزاد شده از امحا اسنادی که باید ازبین می رفت فضای 60 هزار متر مربع آزاد شده است که دوباره قابل استفاده است مکاتبات متعدد با دستگاهها انجام شده و درقوه قضاییه، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت بهداشت و اموزش پزشکی، وزارت کشور، راه و شهرسازی و جمعیت هلال احمر و سایر مجموعه ها ساماندهی اسناد درحال انجام است و همچنین در مجموعه های گوهرشاد، اسناد آزادگان و دفاع مقدس اقداماتی دردست بررسی قرار دارد و در زمینه حوزه مرمت با دستگاهها و دانشگاهها درحال همکاری هستیم.

در پایان این نشست خبری مسئولین حاضر در نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

هادی ناصری، مدیر روابط عمومی کتابخانه ملی در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در زمینه آزمون رشته های شغلی مرتبط با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  که تیرماه انجام شد گفت: در شهریور و مهر گزینش افراد انجام می شود و در صورت نیازسنجی مدیریت منابع و بر اساس گزارشات مراحل بعدی جذب و گزینش صورت خواهد گرفت.

دکتر عصمت مومنی معاونت کتابخانه ملی  در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا که آیا تعدادی از کتابهای اهدایی و حتی واسپاری سال گذشته سازماندهی و تعیین تکلیف شده یا خیر گفت: باتوجه به حجم 6000 نسخه درماه ،60 درصد قبلا انجام و با تناسب نیروی انسانی که  به صورت پروژه ای صورت می گیرد و با مساعدت همکاران کتابخانه ملی  40 درصد مابقی نیز صورت پذیرفته است. 

IMG_8651 Copy.JPG

IMG_8657 Copy.JPG

IMG_8671 Copy.JPG

IMG_8672 Copy.JPG

IMG_8687 Copy.JPG

IMG_8689 Copy.JPG

IMG_8692 Copy.JPG

IMG_8701 Copy.JPG

IMG_8707 Copy.JPG

IMG_8712 Copy.JPG

IMG_8719 Copy.JPG

IMG_8728 Copy.JPG