کد خبر: 46453
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 مهر 1401 - 12:02

داخلی

»

گزارش

ویژه برنامه «عطش عشق» برگزار شد

منبع : لیزنا
رییس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: جنگ ما را به قدرت فرا منطقه ای رساند؛ بنابراین ما به هر زبان خوب مثل شعر که جز بهترین هاست این مفاهیم را منتقل کنیم ارزشمند است.
ویژه برنامه «عطش عشق» برگزار شد

به گزارش لیزنا، ویژه برنامه «عطش عشق» روز شنبه ۹ مهر ماه و همزمان با فرا رسیدن چهل ودومین سالگرد هفته دفاع مقدس، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با همراهی کنگره شعر دفاع مقدس استان با حضور سردار حاج عباس بایرامی رییس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور، علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ عبدالرحیم سعیدی راد، دبیر استانی کنگره شعر دفاع مقدس، اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه ها، دبیران محافل ادبی استان، جمعی از شاعران و کتابداران وعلاقمندان حوزه شعر دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

علیرضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ در ابتدای این نشست درباره نام گذاری هفته دفاع مقدس گفت: ما ملت جنگ افروزی نیستیم و به همین دلیل واژه جنگ تحمیلی تعبیر درستی برای دفاع مقدس است.

وی افزود: امیرالمومنین درخطبه ۲۷  نهج البلاغه می فرمایند: «جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند فقط برای اولیای خاص خود آن را باز می کند» پس به هر کسی نمی توانیم جهادگر بگوییم. در جایی دیگر در قرآن می‌خوانیم که شهدا نزد پروردگارشان روزی دارند که امام خمینی(ره) نیز از این آیه تعبیری داشتند مبنی بر اینکه شهدا در قهقهه مستانه اشان و در شادی وصولشان عند ربهم یرزقون هستند.

زند وکیلی ادامه داد: شهدا به مقام عند ربهم می رسند؛ عند یعنی نزدیکترین چیزی که در کنار انسان است؛ پس شهدا به مقام عند در نزد خدا می رسند. آیت الله بهاءالدینی فرموده بودند: شهدا ره صد ساله را یک ساله پیمودند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: اینکه انسان از عزیزترین مالش یعنی جانش برای خدا می گذرد بسیار مهم است. طبعا بسیاری در سلوکشان مسیری را می پیمایند و نمی رسند. اما شهدا این مسیر را می روند و به مقام عند می رسند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این سلسله جلسات در محافل ادبی که بسیار مهم وموثرند تداوم یابند و تقویت شوند؛ انشاءالله پیرو مسیر شهدا، ایثارگران و خانواده های آنها باشیم آن هم واقعی و نه لسانی و خداوند ما و کشورمان را از فتنه ها دور بدارد.

ما در جنگ انسان های خود باور تولید کردیم

سردار سرتیپ دوم عباس بایرامی، رییس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور، نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در همه کشورها پایان جنگ را جشن می گیرند اما در کشور ما شروع جنگ را جشن می گیرند و این به علت ماهیت دفاع مقدس است چون دفاع ما متفاوت تر بود.

وی افزود:در دوره جنگ سرد منازعات متعددی بین شرق و غرب وجود داشت و تنها جنگی که دیگر کشورها کنار هم ایستادند جنگ تحمیلی بود که نشان از قدرت و مظلومیت ایران بود. امروزه ما هر جایی مظلومی باشد پشتش هستیم و بنابراین پیروزی در این جنگ برای ما اقتدار آفرین بود.​

سردار بایرامی با اشاره به تعبیر دیگری از مقام معظم رهبری درباره دفاع مقدس عنوان کرد: ایشان فرمودند تلخی معاهده ترکمنچای را با پیروزی در جنگ تحمیلی به شیرینی تبدیل کردید. من البته در هیچ کجای دنیا موافق جنگ نیستم پس جنگ فی نفسه خوب نیست. اما ما در جنگ انسان های خود باور تولید کردیم و جنگ مردم ایران را منسجم کرد.

 رییس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: الان می خواهند انسجام بین مردم را از بین ببرند. از سوی دیگر این جنگ ما را به قدرت فرا منطقه ای رساند و به زعم همه قدرت های دنیا ما جز قدرت های منطقه هستیم. بنابراین ما به هر زبان خوب مثل شعر که جز بهترین هاست این مفاهیم را منتقل کنیم ارزشمند است.

وی درباره شاعران دفاع مقدس سخن گفت و یادآور شد: در جنگ هم شاعران خوبی وجود داشت که رزمندگان را به حرکت در آورد. مرحوم فخر موسوی در شمال ایران چنین کارکردی داشت. مرحوم رحم دل، حق طلب و ... این ها با زبان گیلکی اشعار حماسی می سرودند و رزمندگان را به حرکت وا می داشتند. حتی گاهی این شاعران به زبان طنز بین رزمندگان نشاط ایجاد می کردند.

سردار بایرامی با ذکر خاطراتی از جنگ تحمیلی سخنان خود را پایان داد.

عبدالرحیم سعیدی راد نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در جنگ هر فردی به نوعی به جبهه اعزام می شد اما همیشه اولین اعزام سخت بود چون خانواده ها به راحتی اجازه نمی دادند. من یکی از کسانی بودم که پدرم اجازه نمی داد و بار اول را فرار کردم.

وی ادامه داد: من دوستی به نام شهید کاظم خانی داشتم. می گفت برای عملیات طریق القدس مدام دنبال راهی می گشتم که چطور به مادرم بگویم جبهه می خواهم بروم. چون پدر نداشتم. تا این که مادرم گفت حمیدرضا بیا با هم حرف بزنیم و بعد گفت تو دوست نداری مانند سربازان امام کاری کنی؟ واقعا شگفت انگیز بود که چنین مادری وجود داشت.

سعیدی راد با اشاره به خاطره دیگری از دفاع مقدس اظهار داشت: فردی به نام سیف الله بود. وقتی پدر و مادرش فهمیدند جبهه می خواهد برود او را تحت نظر گرفته بودند. او یک روز لباس های خواهرش را می پوشد و از جلوی پدرش رد می شود و بعد که پدرش فهمیده بود اسمش را بنی صدر گذاشته بود و می گفت مگر دستم به تو نرسد!

در جنگ گروه های مختلفی حضور داشتند که دفاع مقدس روی همه آنها تاثیر داشته است.​

برگزاری شب شعر عطش عشق در ۳۱ استان

نغمه مستشار نظامی، دبیرمحافل ادبی کشور نیز در ادامه این نشست درباره کنگره عطش عشق توضیح داد و گفت: ما شب شعر عطش عشق را به کمک کنگره دفاع مقدس در ۳۱ استان برگزار کردیم و از آغاز هفته گذشته تا کنون در برخی از استان ها بیش از ده محفل شب شعر برگزار شد.

وی افزود: ما وظیفه انتقال مفاهیم و تبیین اهداف به نسل جدید را بر عهده داریم. بعد از چند سال وقفه در جشنواره شعر دفاع مقدس دوباره جشنواره رنگ وبوی خود را به دست آورده و در ۳۱ استان با رهبری سرآمدان شعر عطش عشق  برگزار می شود. پس در هر استان کنگره استانی و در نهایت جشنواره پایانی برگزار می شود.

وی با تقدیر از مادران شهیدان دو بند از ترکیب بند بانوی حماسه را قرائت کرد.​

سینا علیمحمدی مولف کتاب «جهانی ترین تیتر دنیا» نیز در ادامه این مراسم دو شعر درباره دفاع مقدس خواند.

برتری شعرای دفاع مقدس در مقایسه با شعرای جنگ ایران و روس

داوود رضا کاظمی، از دیگر شاعران و اساتید حاضر در نشست با اشاره به فعالیت های خود در حوزه ادبیات دفاع مقدس و پایداری گفت: من به تازگی کاری انجام دادم که به سرانجام نرسیده است. ما در ایران در حوزه شعر و ادبیات هر چه نوشتیم و تحلیل کردیم شعر جنگ تحمیلی را با خودش سنجیدیم یعنی با آموزه های تحلیلی خودمان این شعر را سنجیدیم و هیچ شاخص دیگری نداشتیم. من به عنوان اولین کسی که قدم در این وادی گذاشتم شعر جنگ را از زمان آغاز تا امروز با شعر بر آمده از جنگ های ایران و روس مقایسه کردم و استاد  سنگری هم پسندیدند و دستاوردهای جالبی داشت.

وی افزود: بزرگترین شاعران دفاع مقدس در زمان جنگ در آغاز کار و دوران شاعرانگی خود بودند.  جنگ ما هشت سال طول کشید اما جنگ ایران و روس ۱۲ سال.  شاعران آن دوره همه ملک الشعرا و ... بودند و در اوج کمال ادبی؛ با این وجود با مقایسه این دو دوره در می یابیم اگر نمره ۱۰۰ به ادبیات دفاع مقدس بدهیم شعرای جنگ ایران و روس زیر ۱۰ می مانند. چرا فتحعلی خان صبا یا حتی قاآنی نتوانستند یک جنگ سروده خوب بسرایند! در حالیکه شاعران دفاع مقدس  ما که اولین کتابهایشان را در جنگ چاپ کردند توانستند مانند قیصر امین پور یا میرشکاک چنین آثار برجسته ای بیافرینند.

وی گفت: در این کتاب بحث شده که دوگونه از ادبیات چگونه پدید می آید و در چه فضایی شکل می گیرد که بیرون رفتش این چنین باشد. بنابراین از نظر بلاغی و زیبایی شناسی این موضوع بحث شده است.​

سید حبیب حبیب پور دیگر سخنران این نشست بو د که به روایت گری جنگ پرداخت و در  پایان اشعاری درباره شهدا قرائت کرد. در ادامه این مراسم فاطمه نانی زاده، سمانه رحیمی، داووی  و فریبا یوسفی درباره دفاع مقدس به خوانش شعرهای خود با موضوع دفاع مقدس پرداختند.