کد خبر: 46678
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 آذر 1401 - 08:23

داخلی

»

گزارش

وبینار تجربه آموزش گروه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه مالایا مالزی برگزار شد

منبع : لیزنا
دکتر عبدالله به دستاوردهای علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا اشاره کرد و گفت: این گروه در رتبه‌بندی دانشگاهی کیو اس، به لحاظ موضوعی در زیر رده‌ی کتابداری و مدیریت اطلاعات، در سال 2018 رتبه‌ی 24 و در سال 2022 رتبه‌ی 28 را کسب کرده است.
وبینار تجربه آموزش گروه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه مالایا مالزی برگزار شد

به گزارش لیزنا، چهارمین وبینار از سلسله وبینار های الگوها و تجربه‌های آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی در آسیا با همکاری دانشگاه بیرجند و دانشگاه شهید بهشتی، با موضوع تجربه آموزش گروه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه مالایا مالزی در دوم آذرماه 1401، با سخنرانی دکتر نورحیداواتی عبدالله از دانشگاه مالایا و دبیری دکتر لیلی سیفی از دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر عبدالله به ارائه‌ی توضیح مختصری پیرامون تاریخچه‌ی تشکیل گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا پرداخت. وی گفت: این گروه از سال 1992 میلادی کار خود را آغاز نموده است و با اینکه در ابتدا زیر نظر دانشکده علوم کامپیوتر اداره می‌شد و پژوهش‌های بین‌رشته‌ای بسیاری هم در این زمینه صورت گرفته بود؛ اما در سال 2021 میلادی، به تشخیص وزارت علوم، تصمیم گرفته شد که این گروه زیر نظر دانشکده هنر و علوم اجتماعی اداره شود. این گروه در ابتدای تأسیس خود با تعدادی از اساتید مالایی و تنی چند از اساتید هندی آغاز به کار نمود. امروزه نیز، همچنان بر مشارکت‌های بین‌المللی خود استوار مانده است و اساتید مطرحی را در عضویت هیأت‌علمی خود دارد. علاوه بر این، سالانه اساتید مدعوی نیز از دانشگاه‌های سراسر دنیا به‌منظور گذراندن یک فرصت مطالعاتی و یا همکاری پژوهشی و آموزشی در ارتباط با ارزیابی و بازبینی سرفصل‌های آموزشی، به این گروه می‌پیوندند.

دکتر عبدالله در ادامه‌ی سخنان خود به دستاوردهای علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا اشاره کرد و گفت: این گروه در رتبه‌بندی دانشگاهی کیو اس، به لحاظ موضوعی در زیر رده‌ی کتابداری و مدیریت اطلاعات، در سال 2018 رتبه‌ی 24 و در سال 2022 رتبه‌ی 28 را از آن خود نموده است. علاوه بر این، رتبه‌ی نشریه‌ی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا در پایگاه استنادی وب آو ساینس،36 است و اچ ایندکس آن نیز 25 است. این مجله در پایگاه اسکوپوس نیز نمایه شده است.

وی همچنین به تشریح عملکرد این گروه در حوزه‌های تخصصی رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی پرداخت و گفت: این گروه در زمینه‌های نوآوری اجتماعی دیجیتال، مدیریت دانش، اطلاع‌سنجی، ارتباطات علمی، سواد دیجیتال، رفتار اطلاعاتی و هوش مصنوعی در ارتباط با صنعت و جامعه فعالیت می‌نماید و همگام با آن، کارگاه‌هایی را درزمینه‌ی علم‌سنجی، کتاب‌سنجی و مرور نظام‌مند، ویژه‌ی کتابدارانی که در این رشته تحصیل‌نکرده‌اند برگزار می‌کند.

دکتر عبدالله گفت: گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا، به موضوعاتی از قبیل دگر سنجه‌ها و ارتباطات علمی توجه بسیار دارد و همواره در پی آن است که ارتباطات علمی خود را در سطح ملی و بین‌المللی توسعه دهد. در همین راستا، علاوه بر برگزاری کنفرانس‌های آی کولیس (ICOLIS)، در کنگره‌های سالانه‌ی ایفلا نیز فعالانه مشارکت می‌کند. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که اغلب همکاری‌های بین‌المللی‌این گروه، با کشورهایی ازجمله ایران، انگلستان، چین، تایوان، فرانسه، نیجریه و اسپانیا شکل گرفته است.

دکتر عبدالله با اشاره به ساختار 7 نفره ی هیأت‌علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا گفت: اعضای هیأت‌علمی این گروه به مباحثی از قبیل کتاب‌سنجی، علم‌سنجی، تحلیل‌های استنادی، کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، در پژوهش‌های خود علاقه نشان می‌دهند.

وی در حوزه‌ی آموزش نیز به مدل تدریس و طراحی سرفصل دروس اشاره کرد و گفت: مباحث آموزشی این گروه به دو صورت فیزیکی و مجازی ارائه می‌شود. دوره‌های کارشناسی ارشد نیز به مباحث آموزشی و یا پژوهشی به‌طور مجزا می‌پردازد و یا ترکیبی از هر دو است؛ اما دوره‌ی دکتری کاملاً پژوهش محور است. همچنین، همواره در طراحی و بازنگری سرفصل دروس از نظرات و پیشنهادات اعضای هیأت‌علمی، اساتید مدعو، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، متخصصین این حوزه و افرادی که در صنعت فعالیت دارند بهره می‌برند؛ زیرا معتقدند که با این کار بهتر می‌توانند نیازهای صنعت و جامعه را بشناسند و دانشجویان خود را به‌سوی صنعت و بازار کار روانه کنند.

دکتر عبدالله در پایان سخنان خود به تشریح فعالیت‌های پژوهشی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه مالایا پرداخت و گفت: این گروه با تشکیل کارگروه پژوهشی، کتابداری و اطلاع‌رسانی آسیا، سالانه جلساتی را پیرامون بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه‌ی کتابداری برگزار می‌نماید و همچنین با انجمن کتابداران مالزی به‌منظور طراحی خدماتی ویژه‌ی نابینایان و بی‌خانمان‌ها مشارکت می‌کند. علاوه بر این، پروژه‌هایی را نیز در حوزه‌ی آموزش سواد اطلاعاتی انجام می‌دهد و برنامه‌های بین‌المللی‌ای را درزمینه‌ی دیجیتال‌سازی منابع دنبال می کند.

 در پایان این نشست دکتر عبدالله به سؤالات حاضرین پاسخ داد.