کد خبر: 47049
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 اسفند 1401 - 21:33

داخلی

»

گزارش

کارگاه آموزشی کار با ابزارهای گوگل برگزار شد

منبع : لیزنا
گوگل اسکالر رایج‌ترین موتور کاوش ویژه بسیاری از مدارک علمی مانند مقالات ژورنال‌ها و همایش‌ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها و منابع علمی دیگر است.
کارگاه آموزشی کار با ابزارهای گوگل برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با جشنواره حرکت دانشگاهی، انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم  کارگاه آموزشی کار با ابزارهای گوگل  را با تدریس محمدحسن سپاسی از فعالین حوزه فناوری و دانشجویان برتر رشته علم اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد به صورت آنلاین را در تاریخ 13 اسفندماه 1401  برگزارکرد.

محمدحسن سپاسی گفت:  امروزه تصور اینترنت بدون سرویس‌های گوگل دشوار است. البته بسیاری از سرویسهای گوگل شاید برای همه کاربران کاربردی نباشد. اما صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و پژوهشگران بر ارزش واقعی این ابزارهای گوگل واقف اند. این ابزارها به طور خاص میتوانند در بهینه‌سازی موتورهای جستجو در جهت ارتقای فعالیتها، بسیار سودمند باشند. همونطور که اشاره شد، گوگل در زندگی روزمره ما خیلی تاثیر گذاشته است. از موتور جستجوگرفته تا نقشه های مسیر یابی و اپ استور و درایو مجازی و کلی امکانات دیگر … در این کارگاه قصد داریم به معرفی ابزارهای مفید گوگل که به یادگیری کمک می نمایند ، بپردازیم.

در ادامه مدرس کارگاه به آموزش تصویری و برخط هر یک از ابزارهای کاربردی گوگل پرداخت و گفت: اولین ابزارکاربری، گوگل داکیومنت می باشد. یک جایگزین برای ابزار مایکروسافت ورد است ، و کاملاً رایگان و حرفه ای می باشد ، با استفاده از Google Docs ، می توانید یادداشت ها ، ویرایش ها و مقالات خود را تهیه یا ذخیره کنید. همچنین  این برنامه یک  ماژول چت داخلی دارد که میتوانید با هم دیگر به صورت انلاین برای کار گروهی در تماس باشید ، که در آن اعضای گروه می توانید نظرات  و دستاورد های خود را به اشتراک بگذارید.

وی گفت: دومین ابزار، گوگل فرم می باشد. با استفاده از گوگل فرم می توانید فرم های انلاین برای آزمون خود ایجاد کنید همچنین در این نوع فرم ها می توانید از عکس و فیلم کمکی استفاده کنید. کار کردن با این ابزار بسیار ساده و راحت می باشد این یک ابزار بسیار مفید برای دانشجویان در ایجاد ارزیابی های می باشد.در زمینه تهیه پرسشنامه در انجام فعالیت های پژوهشی این ابزار بسیار کمک کننده می باشد. گوگل با این ادعا که زندگی آینده بر بستر جلسات هوشمند است. ابزار کنفرانس آنلاین برای پخش مستقیم یک کنفرانس تصویری برای بینندگان از طریق اینترنت طراحی شده است را معرفی کرده است. این یک جایگزین عالی برای روش های منسوخ کنفرانس های راه دور می باشد. همچنین میتوانید با اساتید یا دوستان و همکلاسی های خود  در مورد هر موضوعی که می خواهید بحث و گفتگو کنید.

عضو انجمن علمی علم اطلاعات سپس به معرفی تقویم گوگل و ارائه راهکارهای ثبت وظایف و یادآوری از طریق این ابزار پرداخت و گفت: تقویم گوگل ابزاری عالی برای نظارت ، علامت گذاری و برنامه ریزی رویدادها درسی و …  می باشد . این ابزار میتواند  برای اطلاع همه در مورد برنامه های تکلیف ، آزمون ، جلسه گروهی و غیره بهترین کمک باشد و راه عالی برای سازماندهی وقت شما است. تقویم گوگل عمدتا برای ایجاد رویدادها ، برنامه ریزی روزانه ، یادآوری ها ، ایجاد لیست کارهای انجام شده استفاده می شود. نکته قابل توجه اینکه از تقویم فارسی هم پشتیبانی می کند.

سپس محمد حسن سپاسی به معرفی گوگل اسکالر بهترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی پرداخت و گفت: دانشجویان و پژوهشگران در بسیاری از مواقع برای یافتن مدارک علمی مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی خود به مشکل برمی‌خورند و سعی می‌کنند تا بهترین منابع را پیدا کنند. گوگل اسکولار یکی از ساده‌ترین راه‌های جستجو و دسترسی به مقالات علمی است. گوگل اسکالر رایج‌ترین موتور کاوش ویژه بسیاری از مدارک علمی مانند مقالات ژورنال‌ها و همایش‌ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها و منابع علمی دیگر است. از طریق ایجاد پروفایل عمومی امکان مشاهده مشخصات هر نویسنده در نتایج جستجوی گوگل اسکالر وجود دارد. رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده، همه به‌وسیله این صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده است. از همه مهم‌تر اینکه حتی اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، باز هم به‌آسانی می‌توان اثرش را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، می‌توان مقالات مرتبط با هم را نیز به مطلب افزود. هنگامی‌که یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به آن مقاله به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود.جالب است بدانید گوگل اسکولار مدارک علمی را بر اساس روشی که پژوهشگران جستجو می‌کنند، وزن علمی، مکان انتشار، نویسنده مدارک و همچنین میزان ارجاعات و استناداتی که به آن‌ها شده است رتبه‌بندی می‌کند.

ازدیگر ابزارهای تخصصی که در کارگاه معرفی شد، ابزارگوگل وبمستر تولز می باشد. در واقع این ابزار از ابزارهای ضروری برای بهبود سئو و سرچ سایت شماست.این ابزار به شما کمک می کند که مثل ربات گوگل به وبسایت خود نگاه کنید و با تحلیل سایت  نکاتی که باعث می شود در نتایج جست و جو دیده شوید را یادآوری می کند.مدرس کارگاه اضافه کرد این ابزار، امکان درآمدی زایی فراوان در عرصه کسب و کارهای مجازی دارد.

 پس از تدریس و ارائه  محمدحسن سپاسی درباره انواع ابزارهای کاربردی گوگل، پرسش و پاسخ شرکت کنندگان صورت گرفت و در پایان پیشنهاد شد این جلسات به صورت منظم و سلسله مند برگزار شود.

گزارش: محمدرضا آرانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم