کد خبر: 47905
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 آبان 1402 - 11:40

داخلی

»

گزارش

اولین نشست تخصصی شبكه كتابخانه‌‌های دانشگاهی با حضور بيش از 460 نفر برگزار شد

منبع : لیزنا
كتابداران كتابخانه‌های دانشگاهی در اولین نشست تخصصی شبكه كتابخانه‌های دانشگاهی ايران حضور چشمگیری داشتند.
اولین نشست تخصصی شبكه كتابخانه‌‌های دانشگاهی با حضور بيش از 460 نفر برگزار شد

به گزارش لیزنا، اولین نشست شبكه كتابخانه‌های دانشگاهی ايران، روز ۱۳آبان ۱۴۰۲ با حضور بيش از 460 نفر در نشست مجازی اخلاق حرفه‌ای كتابداران برگزار شد.

این شبکه در پاسخ به يكي از مهم‌ترين نيازهای كتابخانه‌های دانشگاهی، برگزاري سلسله نشست‌های آموزشی ويژه مديران و كتابداران كتابخانه‌های دانشگاهی را با بهره‌گيري از خرد جمعي و بررسي‌یهای گسترده‌ دنبال کرده و طرح اجرای  جلسات آموزشهای تخصصی را از آبان‌ تا اسفندماه سال جاری، برنامه‌ريزی و به اجرا گذاشته است.

در اولین مرحله، نشست تخصصی با عنوان «اخلاق حرفه‌اي كتابداران» به صورت برخط با تدریس  دكتر رحمت‌الله فتاحي، استاد پيشكسوت دانشگاه فردوسي مشهد در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسي برگزار شد.

در این نشست، دکتر فتاحی به مباحث اخلاق، حرفه و اخلاق حرفه‌ای و  مولفه‌های آن پرداخت و در تبیین و کارکردهای منشور اخلاق حرفه‌ای، نکات جامعی را برشمرد.

وی در ادامه بر شرح قواعد، ویژگی‌ها و الگوهای اخلاق حرفه‌ای کتابداران و تأثیر آن بر موفقیت فرد، سازمان و جامعه تاکید کرد.

در پایان نشست نیز، بررسی مسئولیت‌های کتابداران، مزایای رعایت  اخلاق حرفه‌ای و راهکارها و رویکردهای ترویج آن  مورد بحث قرار گرفت  و تلاش خردمندانه برای توسعه‌ حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی و ارتقای شأن و منزلت اجتماعی آن بین سایر مشاغل، تبیین شد.

این نشست، با حضور بيش از ۴۶۰ كتابدار از كتابخانه‌های دانشگاهی سراسر كشور و طرح پرسش و پاسخ‌های تخصصی در اين حوزه موضوعی بزگزار شد. حضور این تعداد افراد علاقمند خلأ يا كمبود مجامع مرتبط برای تبادل اطلاعات و تجربه‌های متخصصان و كارشناسان اين حوزه را به خوبي نشان داد.

برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی در هر ماه، حاصل همكاری كميته راهبري و كارگروه آموزش شبكه كتابخانه‌هاي دانشگاهی كشور است كه با تأييد دفتر حمايت و پشتيبانی امور پژوهشی وزرات عتف و صدور گواهی مشترك از سوي اين دفتر و كميته راهبري ادامه خواهد يافت.