کد خبر: 48175
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 آذر 1402 - 11:06

داخلی

»

گزارش

منابع دیجیتالی یکی از پایه های اصلی هر کشور است

منبع : لیزنا
معاونت پژوهشی کتابخانه ملی: حوزه پژوهش ناظر به گذشته نیست و بیشتر ناظر به آینده است و اگر از منابع گذشته استفاده شود به درخواست پژوهش هایی برای آینده است، همچنین منابع دیجیتالی امر جدا نشدنی این روزهای کاربران است و امروزه بسیار در رسانه ها در ارتباط با ان صحبت می‌شود. منابع دیجیتالی یکی از پایه های اصلی هر کشور محسوب شده است.به همین دلیل معاونت پژوهشی به برسی هر دو حوزه می‌پردازد.
منابع دیجیتالی یکی از پایه های اصلی هر کشور است

به گزارش لیزنا، نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش با حضور ریاست کتابخانه ملی، معاونت پژوهشی کتابخانه ملی ایران و دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش، در تاریخ 28 آذر ماه 1402 در تالار اندیشگاه کتابخانه ملی برگزارشد.

در ابتدای نشست علیرضا مختار پور، به حملات هولناک رژیم صهیونیستی و تخریب کتابخانه های عمومی فلسطین اشاره کرد.

در ادامه وی به اهمیت هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: تحقیق و پژوهش در تمامی دوران حائز اهمیت بوده است اما با توجه به گسترش و پیشرفت امروزه جهانی، کاربرد هوش مصنوعی و گسترش استفاده ان در میان کاربران، باید برای اثر بخشی بیشتر تلاش کرد.

مختار پور گفت: کتابخانه و مرکز اسناد ملی ایران، مرکزی است که توانایی نقش افرینی در سیاست گذاری، فعال کردن و ارتقای کمی و کیفی تمام کتابخانه های تخصصی و عمومی کشور را دارد.

وی افزود: سازمان اسناد ملی کشور در راستای بهره گیری از علوم پژوهشی جدید فعالیت های نظیر تشکیل کارگروه تخصصی در مورد تحولات حوزه دیجیتال، افزایش ارتباطات بین المللی با گروه های صاحب نظر و منتقدان با مراکز کتابخانه ای و آرشیوی، ایجاد تغییرات در تمامی بخش های جشنواره چهاردهم، ارتقای سطح کیفی کتابخانه ملی و سازمان اسناد و .. را انجام داده است.

در ادامه نشست، فاطمه صدر، معاونت پژوهشی کتابخانه ملی ایران، به بیان توضیحاتی از تاریخچه این جشنواره ها و فعالیت معاوت پژوهشی کتابخانه ملی پرداخت.

صدر گفت: حوزه پژوهش ناظر به گذشته نیست و بیشتر ناظر به آینده است و اگر از منابع گذشته استفاده شود به درخواست پژوهش هایی برای آینده است، همچنین منابع دیجیتالی امر جدا نشدنی این روزهای کاربران است و امروزه بسیار در رسانه ها در ارتباط با ان صحبت می‌شود. منابع دیجیتالی یکی از پایه های اصلی هر کشور محسوب شده است.به همین دلیل معاونت پژوهشی به برسی هر دو حوزه می‌پردازد.

وی افزود: 27 نفر از اعضای هیأت علمی در شش گروه تخصصی با همکاری معاونت پژوهشی، مشغول به فعالیت های پژوهشی هستند. این شش گروه شامل: گروه اسلام شناسی و ایران شناسی و نسخه پژوهی، مطالعات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی و سند پژوهی، علوم آرشیو و استاندارد، گروه مدیریت اطلاعات سازماندهی دانشی، گروه علوم داده و هوش مصنوعی و گروه حفاظت و نگهداری می‌شود.

صدرهمچنین به پروژه OCR اسناد که آخرین پروژه فناورانه سازمان اسناد ملی کشور که به برسی هشت میلیون سند می‌پرداخت نیز اشاره کرد و گفت:  طی این پروژه امکان جستجوی کلید واژه ای در اسناد دست نویس و یا چاپی قدیمی که تبدیل به اسناد دیجیتالی شده اند فراهم گشته‌است تا پژوهشگران بتوانن در بطن اسناد به تحقیق و پژوهش بپردازند.

صدر به طرح های پژوهشی در سازمان کتابخانه های  اسناد ملی کشور که در سال گذشته انجام شده اشاره کرد و اعلام کرد:  به کمک هیأت های علمی فعال در سازمان 50 طرح به انجام رسیده که 22 عدد از این طرح ها خاتمه یافته و باقی انها درحال انجام است.

صدر درمورد چهاردهمین جشنواره فناوری و پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت : اختتامیه این جشنواره در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد. آثار دریافتی در قالب کتاب، طرح پژوهشی، رساله دکتری بودند و ایده های پژوهشی بودند که در این جشنواره قالب پیشنهاده پژوهشی نیز اضافه شده است.

وی در پایان سخنان خود به نظام نامه جشنواره پرداخت و گفت: درحال تدوین است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در روز اختتامیه به تصویب خواهد رسید.

سعیده اکبری، دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش به روند برگزاری جشنواره پرداخت و توضیحاتی درارتباط با تعداد اثار دریافتی ارائه کرد

اکبری گفت: اثار دریافتی 45 درصد بیشتر از سال گذشته است که میتوان گفت ناشی از تغییرات پروتوکل های اطلاع رسانی است.

اکبری افزود:  بیشترین اثار دریافتی از حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و کمترین اثار دریافتی از حوزه حفاظت و نگهداری بوده‌است.

دبیر علمی جشنواره در ارتباط با اعضای کمیته علمی گفت: در انتخاب اعضای کمیته علمی به توضیع بین دانشگاهاه ها و مراکز بیشتر، بیش از سال گذشته توجه شده است. تمامی اثار نیز در کمیته علمی برسی شده است.

اکبری تاکید کرد:  داوری دو سو ناشناس در پایان نامه های ارشد و دکتری ایجاد شده و انتخاب داوران در شرایط جدید باهدف عدم سوگیر در داوری ها و با توجه به شروط نظامه نامه تنظیم شده انجام شده است.

به گفته او، مضمون اصلی جشنواره چهاردهم، هوش مصنوعی و اینده پژوهش است.

 گزارش: مهسا حاجی علی، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی