کد خبر: 42082
تاریخ انتشار: شنبه, 11 مرداد 1399 - 12:19

داخلی

»

گفتگو

کاهش تعداد دانشجویان بین المللی فرانسه در سال جاری

منبع : لیزنا
تعداد دانشجویان بین المللی در فرانسه در دوره های دکتری طی پنج سال گذشته به میزان ۸ درصد کاهش یافته است.
کاهش تعداد دانشجویان بین المللی فرانسه در سال جاری

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: علیرغم رشد حاصل در تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل کشور فرانسه را انتخاب می کنند، بر اساس گزارش Campus France نسبت این دانشجویان در سال جاری رو به کاهش گذاشته است.

وی گفت: از نظر جذب تعداد بیشتر دانشجویان بین المللی، فرانسه در جدول کشورهای مقصد در سال ۲۰۱۱ در جایگاه سوم و در سال ۲۰۱۷ میلادی در جایگاه هفتم قرار داشت. با وجود این، فرانسه رودررو سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ میزبان ۳۵۸٫۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی بود که نسبت به پنج سال پیش ۲۱ درصد افزایش نشان می دهد. فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا ۵ درصد دانشجویان بین المللی را در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خود پذیرش کرده است. فرانسه برای دانشجویانی که به زبان فرانسه صحبت می کنند انتخاب اول و مقصد نهایی آنان به حساب می آید.

دکتر جعفر مهراد افزود: در این میان، مراکش و الجزایر همواره منبع اصلی دانشجویانی است که فرانسه را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند. سرعت رشد انتخاب فرانسه به عنوان مقصد نهایی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به ترتیب از ۲۳ درصد به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.افزایش قابل توجهی نیز در تعداد دانشجویان ساحل عاج (٪۷۷+)، ایتالیا (٪۵۸+) و هندوستان (٪۱۳۰+) مشاهده می شود.

موسس ISC  گفت: با این اوصاف، فرانسه از بازار متنوع بالایی سود می برد، سودی که بسیاری از کشورهای دیگر می کوشند بدان دسترسی پیدا کنند. ده کشور در اعزام دانشجو به فرانسه به ترتیب کشورهای مراکش، الجزایر، چین، ایتالیا، تونس، سنگال، ساحل عاج، اسپانیا، المان و کامرون سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند. در حالیکه در چند سال گذشته فرانسه شاهد افزایش دانشجویانی از آفریقا و خاورمیانه است، در مقابل از اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به این کشور کاسته شده است.

وی افزود: چین در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۳ به میزان ۶ درصد دانشجوی کمتری به فرانسه اعزام کرده است. این کاهش در مورد تعداد دانشجویان ویتنامی و آلمانی نیز درست است.

 دکتر مهراد تصریح کرد: در حال حاضر فرانسه به خاطر همه گیری ویروس کرونا  کمپین «خوش آمدید به فرانسه» را به منظور جذب دانشجویان بین المللی به طور موقت به خالت تعلیق در آورده است. با وجود این، موسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام دانشجویان را برای آغاز سال تحصیلی پیش رو، چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، با جدیت در دست برنامه ریزی دارند.

وی گفت: علاوه بر این که ویروس کرونا ممکن است در جذب دانشجویان بین المللی اثر منفی داشته باشد، افزایش شهریه های دانشگاهی برای دانشجویان غیر اروپایی نیز عاملی است که می تواند تصمیم دانشجویان را برای ادامه تحصیل و انتخاب فرانسه به عنوان کشور مقصد تغییر دهد.  هم اکنون دادخواستی به دادگاه های فرانسه تقدیم شده است که در صورت پذیرش، افزایش شهریه های دانشگاهی برای دانشجویان غیر اروپایی کان لم یکن تلقی خواهد شد.

استاد دانشگاه شیراز گفت: در ارتباط با دانشجویانی که در اروپا برای اخذ مدرک دانشگاهی پذیرش و تحصیل می کنند فرانسه در اوایل سال ۲۰۱۹ جایگاه دوم خود را به عنوان کشور مقصد از دست داده و در سال ۲۰۲۰ به جایگاه هفتم سقوط کرده است. افزایش شهریه های دانشگاهی، به طوری که اشاره شد، برای دانشجویان غیر اروپایی عامل عمده این سقوط بحساب می اید. آمارها نشان می دهد که میزان مشارکت دانشجویان اروپایی در دانشگاه های فرانسه حالتی پایدار دارد، در حالیکه سایر دانشجویان بین المللی به طور فزاینده کشورهای مقصد دیگری مانند آلمان و فنلاند را مد نظر قرار می دهند.

وی گفت: اکثر دانشجویان بین المللی در فرانسه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تنها ۲۳٫۴۷۴ دانشجوی دکتری در دانشگاه های فرانسه تحصیل می کرد. تعداد دانشجویان بین المللی در دوره های دکتری طی پنج سال گذشته به میزان ۸ درصد کاهش یافته است.

برچسب ها :