کد خبر: 42533
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 آبان 1399 - 12:28

داخلی

»

گفتگو

برگزاری دومین جشنواره ملی کاریکاتور، کتاب، مطالعه و خواندن

منبع : لیزنا
دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن با بخش ویژه دانشگاه (پژوهش)، صنعت و جامعه پذیرای آثار کاریکاتوریست های جوان است.
برگزاری دومین جشنواره ملی کاریکاتور، کتاب، مطالعه و خواندن

به گزارش لیزنا، دومین جشنواره ملی کاریکاتور، کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان در دیماه 1399 برگزار خواهد شد. نظر به اینکه دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان تجربه برگزاری اولین جشنواره ملی در حوزه کتاب، مطالعه و خواندن را در سوابق خود دارند، گفتگویی با دکتر رحمان معرفت  مشاور انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال هدف از برگزاری جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن چیست؟ گفت: درود بر شما. خیلی خوشحالم که دانشجویان علم اطلاعات دانشگاه سمنان پس از برگزاری موفق اولین جشنواره کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در تلاشند تا با برگزاری دومین جشنواره در این حوزه، رسالت اطلاع رسانی خود را به بهترین نحو انجام دهند. همانطور که می­دانید اطلاع رسانی، به عنوان یکی از رسالت های اصلی دانشجویان علم اطلاعات مطرح است و طبعا استفاده از انواع رسانه ها برای اطلاع رسانی می تواند آنان را در این حوزه موفق تر نماید. پیشنهاد پیگیری  دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن با این هدف مطرح شد که با استفاده از زبان کاریکاتور در اطلاع رسانی فرهنگ مطالعه و خواندن بتوان نقش موثری ایفا نمود.

وی در پاسخ به سوال چه تفاوتی بین جشنواره اول و دوم وجود دارد؟ گفت: مهمترین تفاوت این دو جشنواره از نظر محتوا، افزوده شدن بخشی بسیار مهم با عنوان بخش بخش ویژه کاریکاتور دانشگاه (پژوهش)، صنعت و جامعه است. به دنبال برگزاری موفق جشنواره اول، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه که یکی از سخنرانان جشنواره اول بودند، پیشنهاد کردند که چالشهای صنعت، جامعه و دانشگاه نیز مبانی مناسبی است که بتوان به استفاده از آن فرصتی فراهم کرد تا کاریکاتوریست های جوان بتوانند نگاه نقادانه خود نسبت به این موضوع را داشته باشند. کمیته جشنواره های انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات دانشگاه سمنان با توجه به دغدغه ای که در این حوزه بود، تصمیم گرفت بخش ويژه کاریکاتور دانشگاه (پژوهش)، صنعت و جامعه را به جشنواره دوم بیفزاید. دومین تفاوت جشنواره دوم با جشنواره او، در حوزه نیروی انسانی است. جا دارد اینجا از دانشجویان سابق عضو انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات که در برگزاری جشنواره اول تلاش بسیاری کردند تشکر کنم و اعلام کنم در جشنواره دوم پتانسیل بالای نیروی انسانی کمک شایانی به برگزاری جشنواره خواهد کرد. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان ورودیهای پایین در جشنواره اول حضور داشتند، شور و شوق فراوانی برای همکاری با جشنواره دوم دارند و از این نظر خوشبختانه انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان با دانشجویان پرنشاطی مواجهه است که تمایل دارند در فعالیت های مرتبط با جشنواره فعال باشند.

وی در پاسخ به سوال امکان دارد در خصوص جشنواره دوم و چگونگی دریافت آثار به علاقمندان توضیح دهید؟ گفت: بله. حتما. در دومین جشنواره ملی کاریکاتور، کتاب، مطالعه و خواندن که در دانشگاه سمنان در دی­ماه 1399 برگزار خواهد، تمام علاقمندان و کاریکاتوریست های جوان می توانند با ارسال اثر به وب سایت جشنواره در این جشنواره شرکت کنند. آدرس وب سایت جشنواره نیز bt2.semnan.ac.ir  است. هر فرد حداقل سه کاریکاتور در هر بخش از جشنواره می تواند ارسال کند. تکراری نبودن بودن موضوع و کپی نبودن از آثار دیگر مهمترین شاخص برای انتخاب اولیه کاریکاتورها خواهد بود. آثار در دو مرحله داوری خواهند شد. کمیته داوری در مرحله اول، آثاری که کپی نشده باشند و محتوای مرتبط داشته باشند انتخاب خواهند کرد و در مرحله دوم نیز داوری تخصصی روی آثار صورت خواهد گرفت.

دکتر رحمان معرفت  در پایان گفت: بنده هم تشکر می کنم که برای اطلاع رسانی به موضوع دومین جشنواره ملی کاریکاتور، کتاب، مطالعه و خواندن توجه کرده اید. به نظر می رسد اگر اطلاع رسانی گسترده صورت پذیرد و علاقمندان بتوانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند، فرصتی برای کاریکاتوریست های جوان پیش خواهد آمد تا بتوانند دیدگاه های خود را در قالب کاریکاتور مطرح کنند و هنر ارزشمند کاریکاتور دریچه ای برای نمایش این دیدگاه ها خواهد بود.

مصاحبه کننده: علیرضا زمانی؛ دانشجوی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان