کد خبر: 43440
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 اسفند 1399 - 16:46

داخلی

»

گفتگو

رتبه بندی دانشگاه‌های اقتصاد های نوظهور منتشر شد

منبع : لیزنا
تعداد دانشگاه های فدراسیون روسیه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های اقتصادهای نوظهور که روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه توسط تایمز منتشر شده است به ۴۸ دانشگاه رسیده است.
رتبه بندی دانشگاه‌های اقتصاد های نوظهور منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISCبا اعلام این خبر گفت: تعداد دانشگاه های رتبه بندی شده در سال جاری ۶۰۶ دانشگاه از ۴۸ کشور جهان است. نام جمهوری اسلامی ایران در جمع ۴۸ کشوری که از آن ها به عنوان اقتصاد های نوظهور نام برده شده است دیده نمی شود.

دکتر جعفر مهراد گفت: دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو برترین دانشگاه فدراسیون روسیه در جمع ۱۰ دانشگاه نخست برتر اقتصاد های نوظهور قرار دارد. رتبه این دانشگاه در این ویرایش ششم است که نسبت به سال گذشته یک پله تنزل پیدا کرده است.

وی گفت: بعد از دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو، بالا ترین مرتبه در این نظام رتبه بندی در اختیار موسسه فیزیک و فناوری مسکو است که نسبت به سال گذشته با یک پله ترقی در جایگاه ۱۱ دانشگاه های برتر رتبه بندی تایمز نشسته است. سایر دانشگاه های برتر فدراسیون روسیه در بین ۱۰۰ دانشگاه نخست عبارت است از دانشگاه تحقیقات ملی مدرسه عالی اقتصاد(۲۴)، دانشگاه تحقیقات ملی هسته‌ای(۲۸)، دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ (۳۵)، دانشگاه تحقیقات ملی فناوری های اطلاعاتی، مکانیک و اپتیک سنت پترزبورگ(۴۵)، دانشگاه ایالتی تومسک(۴۹)، دانشگاه ایالتی فناوری بومان مسکو(۶۳)، دانشگاه ایالتی معدن سنت پترزبورگ(۶۴)، دانشگاه تحقیقات ملی فناوری(۹۴)، دانشگاه ایالتی نووسیبرسک(۹۷) و دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه های تازه وارد روسیه به این سیستم رتبه بندی شامل دانشگاه تحقیقات ملی موسسه فناوری الکترونیک با رتبه ای بین ۲۵۰-۲۰۱، دانشگاه فنی تحقیقات ملی کازان۳۵۰-۳۰۱، دانشگاه ایالتی تومسک کنترل سیستم ها و رادیو الکترونیک ۴۰۰-۳۵۱ و دانشگاه ایالتی فنی تومسک و آکادمی ملی اقتصاد و خدمات عمومی روسیه هر دو با رتبه ای بین ۵۰۰-۴۰۱

دانشگاه های پیشگام جهان

وی گفت: برای نخستین بار، دانشگاه های چین پنج رتبه نخست و هفت رتبه از ۱۰ رتبه برتر دانشگاه های اقتصاد های نوظهور را به خود اختصاص داده اند. رتبه سه دانشگاه اول یعنی دانشگاه شینگهوا، دانشگاه پکن و دانشگاه زجیانگ ثابت و دست نخورده باقی مانده است. رتبه های چهارم تا دهم نیز به ترتیب به دانشگاه فودان، شانگهای ژیایوتونگ، دانشگاه ایالتی مسکو، دانشگاه علوم و فناوری چین، دانشگاه تایوان، دانشگاه نانجینگ و دانشگاه کیپ تاون(آفریقایجنوبی) تعلق دارد.بر اساس رتبه های موجود، دانشگاه های چین و فدراسیون روسیه بیشترین تعداد رتبه های برتر در بین ۱۰۰ دانشگاه نخست را به خود اختصاص داده اند.

دانشگاه های کشورهای اسلامی

دکتر جعفر مهراد  گفت: از مجموع ۴۸ اقتصاد نوظهور،  طبق این سیستم رتبه بندی، دانشگاه های ۱۷ کشور اسلامی شامل بنگلادش، مصر، غنا، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، مالزی، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، تونس، ترکیه و امارات متحده عربی در  ویرایش۲۰۲۱ تایمز  رتبه بندی شده است. در این میان، ترکیه با ۴۳، مصر با ۲۱، پاکستان با ۱۶، مالزی با ۱۵، عربستان سعودی با ۱۰، اندونزی با ۹، نیجریه با ۶ و امارات متحده با ۵ دانشگاه نسبت به سایر کشورهای اسلامی دانشگاه های برتر بیشتر دارند.

وی افزود: تایمز در رتبه بندی دانشگاه های اقتصاد های نوظهور از ۵ معیار اصلی استفاده می کند: اموزش(محیط یادگیری)، پژوهش(حجم، درآمد و شهرت)، استنادها(تاثیر پژوهش)، چشم انداز بین‌المللی(اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهش) و در آمد صنعتی(انتقال دانش).

وی در پایان تاکید کرد: لازم است وزارت امورخارجه نسبت به نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری نوظهور در عرصه اقتصاد از بانک جهانی استفسار کنند. این اصطلاح در سال ۱۹۸۱ توسط بانک جهانی در مورد  کشورهای در حال توسعه که اقتصادی نزدیک به اقتصاد کشورهای توسعه یافته دارند بکار رفت. فهرست تهیه شده در منابع مختلف متفاوت است اما در هیچ یک از این فهرست ها نام جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شود.