کد خبر: 44492
تاریخ انتشار: شنبه, 24 مهر 1400 - 10:54

داخلی

»

گفتگو

ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت روز عصای سفید گفت: این روز بهانه ای است تا افرادی را به یاد آوریم که  محروم از دیدن جهان با چشم ظاهری هستند و با چشم درون قادر به حس و لمس نعمتهای خداوند هستند.
ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی است

به گزارش لیزنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص را یکی از اولویت های کتابخانه های عمومی دانست و افزود: امروز رسالت کتابخانه ها  به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی ارائه خدمات کتابخانه ای و رفع نیازهای اطلاعاتی مردم در همه مناطق و برای همه اقشار جامعه است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای تحقق و دست یابی به این هدف مهم 5 باب کتابخانه در سطح استان شامل کتابخانه عمومی امام علی(ع) کاشمر، کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری شهرستان سبزوار، کتابخانه دکتر شریعتی نیشابور و کتابخانه عمومی دکتر شریعتی وکتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد دارای بخش نابینایان هستند.

وی با بیان اینکه در استان 3 کتابدار نابینا در این بخشها در حال فعالیت هستند، افزود: این کتابخانه ها در مجموع با 3135 نسخه کتاب بریل، 35352 نسخه کتاب گویا، 4 نسخه نشریه  و بالغ بر 800 عضو فعال مشغول فعالیت می باشند. تجهیزات بخش نابینایان در کتابخانه های عمومی شامل ابزار درشت نمای الکترونیکی، لوح و قلم بریل، هارد اسکترنال، ماشین تحریر و چاپگر بریل، تجهیزات رایانه ای و دستگاه ضبط صدا است.  مجهزترین بخش نابینان در کتابخانه های عمومی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) است که علاوه بر تجهیزات و منابع مرسوم با در اختیار داشتن چاپگر مخصوص کتابهای بریل از زمان افتتاح در سال بهمن ماه 1397  تا کنون بالغ بر 70 نسخه جزوه چاپ و در اختیار مراجعین قرار گرفته است.

علی اکبر سبزیان با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه افراد نابینا، گفت: نشستهای کتابخوانی و جمع خوانی و ویژه برنامه ها به مناسبتهای ملی و مذهبی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط  نیز برگزار شده ا

گفتنی است، کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس در بخش دیداری و شنیداری و با امکاناتی از قبیل لوح های فشرده آموزشی، فیلم، انیمیشن، تجهیزات کامپیوتری، کتابها و نشریاتی با زبان اشاره و ... در حال ارائه خدمات به مراجعین است.