کد خبر: 44895
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1400 - 10:05

داخلی

»

گفتگو

کیو اس نتایج رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد

منبع : لیزنا
در رتبه بندی ۲۰۲۲ میلادی، ۱۳۴ دانشگاه از فدراسیون روسیه (تقریبا 30 درصد از کل دانشگاه ها) به عنوان دانشگاه های برتر این کشور گزارش شده است.
کیو اس نتایج رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را اعلام کرد

 دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس  ISC در گفتگو با خبرنگار لیزنا با اعلام این خبر گفت:  دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه نخست این رتبه بندی را کسب کرده است. تعداد ۱۶ دانشگاه روسیه برای نخستین بار در رتبه بندی کیواس عنوان دانشگاه های برتر را بدست آورده اند. در مقابل، تعداد ۱۴ دانشگاه این کشور نیز موقعیت خود را در مقایسه با رتبه های سال قبل ارتقا بخشیده اند.

وی گفت: رتبه بندی حاضر شامل ۴۵۰ دانشگاه برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است.ده دانشگاه برتر این رتبه بندی به ترتیب عبارتند از دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو، دانشگاه چارلز در جمهوری چک، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، دانشگاه تارتو در استونی، دانشگاه یاگیلونیان در لهستان، دانشگاه ورشو، دانشگاه ماساریک در جمهوری چک، دانشگاه دولتی نووسیبرسک و دانشگاه تومسک در روسیه و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو.

دکتر جعفر مهراد  افزود: کشور ترکیه در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ کیو اس دارای ۶۷ دانشگاه برتر است.  پنج دانشگاه نخست این کشور شامل دانشگاه های فنی خاورمیانه رتبه ۱۱، بوغازچی رتبه ۱۳، کوچ رتبه ۱۵، فنی استانبول رتبه ۱۷ و بیلکنت که دارای رتبه ۲۰ است در فاصله رتبه های ۱۱ تا ۲۰ دیده می‌شوند. سپس، دو دانشگاه سابانچی در رتبه ۲۱ و استانبول در رتبه ۲۳ و آنگاه دانشگاه های حاجت تپه، آنکارا و قاضی به ترتیب در جایگاه ۳۱، ۶۶ و ۷۱ دانشگاه های برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی قرار دارند. سایر دانشگاه های ترکیه رتبه ای بالاتر از ۱۰۰ بدست آورده اند. اوکراین سومین کشور این منطقه است که دارای بیشترین دانشگاه های برتر است. اوکراین دارای ۴۷ دانشگاه ممتاز در جمع ۴۵۰ دانشگاه برتر اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است. نخستین دانشگاه این کشور تاراس شوچنکو   دارای رتبه ۳۷ این نظام رتبه بندی است.

موسس  ISCدر ادامه گفت: در آسیای مرکزی برترین دانشگاه های این منطقه در کشور قزاقستان قرار دارند.  تعداد دانشگاه های برتر قزاقستان در رتبه بندی حاضر ۳۴ دانشگاه است. دانشگاه ملی الفارابی قزاق با کسب امتیار ۸۱/۸ از ۱۰۰ رتبه ۱۶ را از آن خود کرده است. جمهوری لهستان با ۲۷ دانشگاه برتر در اروپای شرقی پنجمین کشوری است که دارای بیشترین دانشگاه های برتر در رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی است. دانشگاه های جگی لونیان، ورشو و فنی ورشو حایز رتبه های ۵، ۶ و ۱۴ می باشند.

وی افزود: تعداد دانشگاه های برتر سایر کشورهای این منطقه به این ترتیب است: رومانی ۲۰، مجارستان ۱۶، بلاروس ۱۱، اسلواکی، لیتوانی، کرواسی و جمهوری آذربایجان هر کدام ۷ دانشگاه، لتونی ۶ دانشگاه و کشور های ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، صربستان، مقدونیه، ازبکستان، قبرس، آلبانی، استونی، اسلوونی، گرجستان، قرقیزستان، کوزوو و تاجیکستان هر کدام بین ۵ تا یک دانشگاه برتر دارند.

دکتر مهراد گفت:  رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی که از سال ۲۰۱۴ شروع شده است از معیارهای زیر استفاده می کند: شهرت دانشگاه ها ۳۰ درصد، شهرت استخدام کننده فارغ التحصیلان دانشگاهی  ۲۰ درصد، نسبت استاد به دانشجو ۱۰ درصد، نسبت مقالات به هر عضو هیات علمی ۱۰ درصد، شبکه بین‌المللی پژوهش ۱۰ درصد، تاثیر وب ۵ درصد و اعضای هیات علمی با مدرک دکتری ۵ درصد.   تاثیر وب مبتنی است بر رتبه بندی وبومتریکش. این شاخص بازتابی از حضور آنلاین هر یک از موسسات آموزش عالی تحت پوشش این رتبه بندی است. شاخص بین‌المللی پژوهش میزان همکاری تحقیقاتی هر یک از دانشگاه های ذیل این رتبه بندی را اندازه‌گیری می کند. داده های این شاخص از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج می شود.