کد خبر: 45971
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 تیر 1401 - 12:29

داخلی

»

گفتگو

چین دومین اقتصاد دیجیتال جهان است

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد: کانون نوآوری در جهان در حال تغییر به سوی آسیای جنوب شرقی است. در این میان، چین اکنون جایگاه خود را به عنوان رهبر نوآوری جهانی تثبیت کرده است.
چین دومین اقتصاد دیجیتال جهان است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISCگفت: بر اساس آمارهای منتشر شده سهم چین از تولید ناخالص داخلی که برای تحقیق و توسعه اختصاص می دهد از ١/۵٣ تریلیون یوان( ١۵٣/٧۶ میلیون دلار) در سال ٢٠١٢ به ٢/٧٩ تریلیون یوان در سال ٢٠٢١ رسیده است که از این نظر مقام دوم جهان را در اختیار دارد. در همین بازه زمانی، شدت تحقیق و توسعه از ١/٩١ درصد به ٢/۴۴ درصد افزایش یافته است.

دکتر جعفر مهراد گفت: چین تنها اقتصاد با درآمد متوسط جهان است که در رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی در میان ١۵ کشور نوآور جهان قرارداد. چین،  از سال ٢٠١٢ با ٣۴ رتبه صعود، موفق شده است که  در سال ٢٠٢١ رتبه ١٢ جهان را بدست آورد. در حال حاضر چین دومین اقتصاد دیجیتال جهان است. این کشور در رشته هایی مانند فوتوولتاییک (فناوری تبدیل انرژی نور به الکتریسیته)، انرژی باد، منابع نوری نیمه هادی و صنایع پیشرفته ذخیره انرژی پیشگام است.

وی افزود: موفقیت های کمپانی هوآوی مینیاتوری از این کشور قدرتمند نوآور است که در سال های اخیر به پیشرفت های فناورانه و نوآورانه شگفت انگیز ی دست یافته است. این کمپانی اخیرا دسته ای از جدیدترین فناوری های خود ساخته را در حوزه هایی مانند اتو پایلوت (سیستم کنترل خودکار پرواز)، اینترنت صنعتی، شبکه های ارتباطی و تلفن های هوشمند منتشر کرده است. این فناوری ها یه طور برجسته عملکرد های بالاتر و مصرف انرژی کمتری را نشان می دهند. بعضی از این فناوری ها تجاری سازی شده و بعضی دیگر نیز به زودی روانه بازار خواهد شد. کمپانی هواوی، به عنوان یکی از بازیگران نوآور جهان، عملکرد درخشانی از خود نشان داده است. سال گذشته، به این کمپانی بیش از هر کمپانی دیگر در چین گواهی اختراع اعطا شده است. بعلاوه، کمپانی هواوی بیشترین اختراعات را در اداره ثبت اختراعات اروپایی به ثبت رسانیده و از نظر اعطای گواهی اختراع جدید در ایالات متحده رتبه پنجم را کسب کرده است.

استاد دانشگاه شیراز  گفت:‌در سال ٢٠٢١، هواوی ۶/٩۵٢ درخواست در معاهده ثبت همکاری اختراع (PCT) منتشر کرده است که نسبت به سال پیش از آن تقریباً ١۵٠٠ اختراع بیشتر است. از این نظر، فناوری های هواوی طی پنج سال گذشته در رأس تمام کمپانی‌های بزرگ جهان قرارداد. تا پایان سال ٢٠٢١، این شرکت دارای ١١٠/٠٠٠ اختراع فعال در بیش از ۴۵/٠٠٠ اختراع با پیوندهای خویشاوندی بود.

وی گفت: جین در سال های اخیر در حفاظت از مالکیت معنوی اقدامات جسورانه ای به عمل آورده است. چین حفاظت از مالکیت معنوی را مهمترین مولفه در رقابتهای بین اللمللی می داند.

دکتر مهراد تصرح کرد: در سال ٢٠٢١، چین با تخلفات ۵٠/١٠٠ مورد که جزو اختراعات و نشان های تجاری اعلام شده بود به شدت برخورد کرده است. طبق گزارش های منتشر شده رضایت عمومی نسبت به حفاظت از حقوق مالکیت معنوی به بیش از ٨٠/۶١ درصد افزایش یافته است. به همین خاطر، سال گذشته تعداد اعطای گواهی ثبت اختراع از کشور های خارجی (با افزایشی برابر با ٢٣ درصد نسبت به سال پیش از آن) به ١١٠٠٠ اختراع، و نشان های تجاری (با افزایشی برابر با ۵/٢ درصد) ١٩۴/٠٠٠ نشان رسید. تعداد اعطای گواهی ثبت اختراع از ایالات متحده نیز با ٣٢/١ درصد و تعداد نشان های تجاری ثبت شده در آمریکا با ١٧/٣ درصد افزایش مواجه بود. طبق مطالعه ای که در سال ٢٠٢١ توسط اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین صورت گرفت، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان حاکمیت قانون حمایت از مالکیت معنوی را بسیار خوب ارزیابی کرده اند که نسبت به سال های گذشته بی سابقه است.

وی افزود: بر اساس طرح حفاظت و استفاده از حقوق مالکیت معنوی مندرج در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله چین (٢٠٢۵-٢٠٢١) چین می کوشد برای ارایه خدمات بهتر در یک اقتصاد باز همکاری های بین اللمللی خود را در باب مالکیت معنوی توسعه دهد. در این دوره، چین در قلمرو حاکمیت قانون حمایت از مالکیت معنوی فعالانه مشارکت دارد و با سایر کشورهای جهان نیز برای توسعه کیفیت همکاری های بین اللمللی کوشش خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: مالکیت معنوی پلی است برای مرتبط ساختن نوآوری با بازار ک در این حیطه فناوری را با اقتصاد ارتباط می دهد. چین در پرتو حفاظت از مالکیت معنوی طی ده سال گذشته بیش از ١٠٠ میلیون بازار جدید را عمدتاً در عرصه ساخت و تولید (تولیدات صنعتی) تجربه کرده است.