کد خبر: 45973
تاریخ انتشار: شنبه, 11 تیر 1401 - 07:44

داخلی

»

گفتگو

رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی منتشر شد

منبع : لیزنا
کیو اس ویرایش دهم (٢٠٢٣) رتبه بندی بهترین شهرهای دانشجویی را منتشر کرد.
رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISCگفت: بر اساس این رتبه بندی، دانشجویان می توانند ١۴٠ مقصد برتر آموزشی را با یکدیگر مقایسه و شهر و دانشگاه مورد علاقه خود را پیدا کنند. ویرایش حاضر دارای ٢٠ مدخل جدید است. برای چهارمین سال متوالی، لندن جایگاه خود را به عنوان بهترین شهر دانشگاهی حفظ کرده است. رتبه دوم به طور مشترک به مونیخ و سئول، رتبه چهارم به زوریخ و پنجم به ملبورن تعلق دارد،

 وی گفت: لندن شهری است که بیشترین دانشگاه های تراز اول جهان را در خود جای داده است. بازخورد دانشجویانی که در این شهر تحصیل کرده اند بسیار مثبت است. از مجموع امتیاز ١٠٠، لندن در این شاخص ٩٨/۵، در شاخص فرصت های شغلی برای فارغ‌التحصیلان ٩٢/٧ و در شاخص نبود محدودیت و خصوصیت بازبودن به مفهوم ترکیب دانشجویی امتیاز ٩۴/٩ را بدست آورده است.طبق بررسی بعمل آمده توسط کیو اس، دانشجویانی که در این شهر تحصیل کرده اند، روشن ساخته است که لندن فرصت های بی نظیر فرهنگی، اقتصادی و آموزشی به معرض نمایش می گذارد. لندن میزبان تعدادی از دانشگاه های پیشرو جهان است.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد:‌بر اساس رتبه های این ویرایش، انگلستان، آلمان و استرالیا هر کدام حداقل دارای دو شهر دانشجویی برتر جهان است. پاریس در جایگاه هشتم قرار دارد. بارسلون نیز برترین شهر دانشجویی اسپانیا است که در این رتبه بندی در جایگاه ٣١ قرار دارد. کانادا دارای سه شهر دانشجویی در میان ٢٠ شهر دانشجویی برتر جهان است. رتبه برترین شهر دانشجویی آمریکا بوستون ١١ و نیویورک ١٨ است. هر ١٨ شهر رتبه بندی شده آمریکا در این ویرایش از نظر شاخص توان مالی (مقرون به صرفه بودن) رو به افول گذاشته است. کوالالامپور و لس آنجلس به ترتیب با رتبه های ٢٨ و ٣٠ در میان ٣٠ شهر برتر دانشجویی قرار دارند.

موسس  ISCگفت: سئول در کره جنوبی که حایز رتبه دوم است برترین شهر دانشجویی آسیا است. برترین شهر دانشجویی جمهوری خلق چین، پکن دارای رتبه ٢٩ است. هندوستان برترین شهر های دانشجویی خود را دو برابر کرده است. بمبئی برترین شهر دانشجویی این کشور رتبه ١٠٣ را بدست آورده است.

وی گفت: در آمریکای جنوبی برترین مقصد دانشجویان شهر بئونوس آیرس با رتبه ٢٣ است. رتبه سائوپولو در برزیل٨۶ و ریودوژانیرو نیز ک برای اولین بار انتخاب شده است ١٢١ است. رتبه برترین شهر دانشجویی قاره آفریقا کیپ تاون در آفریقای جنوبی ٨٧ است. دوبی با رتبه ۵١ برترین شهر دانشجویی خاورمیانه است. از شهرهای رو به رشد سریع می توان از آلماتی ٧۵، ابوظبی ٧١ و آنکارا با رتبه ٧٧ نام برد.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه افزود: در ویرایش حاضر، در بین کشورهای اسلامی و منطقه اسامی شهرهایی از جمهوری آذربایجان، مصر، اندونزی، اردن، قزاقستان, لبنان، مالزی، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی دیده می شود.

دکتر مهراد در پایان گفت:‌ کیو اس شهرهایی را حداقل با ٢۵٠/٠٠٠نفر که در رتبه‌بندی جهانی کیو اس نیز حداقل دارای دو  دانشگاه برتر در این نظام رتبه بندی باشند در تعیین برترین شهرهای دانشجویی مورد بررسی قرار می‌دهد. این رتبه بندی در بررسی‌های خود هم دانشجویان موفق و هم دانشجویان سابق دانشگاه ها را مطالعه می کند. این نظام در رتبه بندی سال ٢٠٢٣، تعداد ٩٨/٠٠٠ پاسخ از دانشجویان واجد شرایط دریافت کرده است.