کد خبر: 46007
تاریخ انتشار: شنبه, 18 تیر 1401 - 06:17

داخلی

»

گفتگو

پارک علمی هنگ کنگ بزرگ‌ترین پایگاه تحقیق و مرکز رشد تجاری این سرزمین است

منبع : لیزنا
در پارک علمی هنگ کنگ که در سال ٢٠٠٢ تاسیس شده است ٢٨ آزمایشگاه تحقیق و توسعه وجود دارد که توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تراز اول هنگ کنگ اداره می شوند. این پارک دارای مساحتی برابر با ۴٠٠/٠٠٠ متر مربع و ٢٣ ساختمان است که با آخرین فناوری های روز جهان تجهیز شده است.
پارک علمی هنگ کنگ بزرگ‌ترین پایگاه تحقیق و مرکز رشد تجاری این سرزمین است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISCگفت: پارک علمی هنگ کنگ، به مناسبت بیست و پنجمین سال تحویل به چین، میزبان رییس جمهوری این کشور بود. پارک علمی هنگ کنگ کارکردهای متنوعی دارد. موفقیت کره جنوبی تا حدود زیادی به پیشرفت های مستمر آن در علم، فناوری و نوآوری بستگی دارد. نقش این پارک در توسعه فناوری های نوظهور اکنون بیش از پیش آشکار تر و نمایان تر شده است.

موسس  ISCگفت: پارک علمی هنگ کنگ بزرگ ترین پایگاه تحقیق و توسعه و مرکز رشد تجاری این سرزمین است که دارای بیش از ١،١٠٠ شرکت (شبکه سازمانی)، ١٧/٠٠٠ نوآور و آزمایشگاه های سطح بالا با تجهیزات پژوهش های علمی پیشرفته دارد. در این میان، SenseTime غول هوش مصنوعی و نوآوری های -Da Jiang پیشگام جهانی در ساخت پهبادهای تجاری تنها دو نمونه از شرکت‌هایی است که نام آن دو را می توان در بورس هنگ کنگ مشاهده کرد.

دکتر جعفر مهراد  افزود: در پارک علمی هنگ کنگ که در سال ٢٠٠٢ تاسیس شده است ٢٨ آزمایشگاه تحقیق و توسعه وجود دارد که توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تراز اول هنگ کنگ اداره می شوند. این پارک دارای مساحتی برابر با ۴٠٠/٠٠٠ متر مربع و ٢٣ ساختمان است که با آخرین فناوری های روز جهان تجهیز شده است. با وجود این ، پارک علمی هنوز برای رشد فضاهای تحقیق و توسعه در حال گسترش است.

وی گفت: بر اساس برنامه پنج‌ساله، اهمیت همکاری های گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکایو (ناحیه خلیج بزرگ) با شرکت ها و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و تبدیل این ناحیه به هاب جهانی نوآوری علمی و فناوری مورد تأکید قرار گرفته است.

استاد دانشگاه شیراز  تصریح کرد: ناحیه خلیج بزرگ شامل دو ناحیه اداری خاص (هنگ کنگ و ماکایو) و نه شهر در ایالت گوانگ دونگ با مساحتی برابر با ۵۶/٠٠٠ کیلومتر مربع است. این ناحیه با کمتر از یک درصد مساحت از کل سرزمین چین در حدود ۶٪‏ از جمعیت آن را در خود جای داده است. تولید ناخالص داخلی ناحیه خلیج بزرگ در سال گذشته ١٢/۶ تریلیون یوان (١/٩٧ تریلیون دلار) بود. این ناحیه ١١٪‏ به تولید ناخالص داخلی چین کمک می کند.

وی گفت: در سال ٢٠٢١، سهم این ناحیه در تحقیق و توسعه بیش از ٣۶٠ میلیارد یوان برابر با ٣/٧٪‏ از تولید ناخالص داخلی بود. سهم جمهوری خلق چین در این مورد، در مجموع، ٢/۴۴٪‏ از تولید ناخالص داخلی است.

دکتر مهراد افزود: تعداد شرکت های فناوری پیشرفته در ناحیه خلیج بزرگ به ۵٧/٠٠٠ شرکت می رسد. تعداد کل گواهی اعطای اختراع ٧٨٠/٠٠٠ مورد گزارش شده است که در این بین بیش از ١٠٠/٠٠٠ اختراع مربوط به اختراعات نوآورانه است. در فهرست ١٠٠ خوشه برتر نوآوری جهانی که سالانه توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی منتشر می شود خوشه شنژن-هنگ کنگ- گوانگ ژو طی دو سال گذشته جایگاه دوم جهان را بدست آورده است. جهشی که در این خوشه می بینم همراه با رشد قابل توجه در تعداد اختراعات و انتشارات علمی سیب شده است تا شکاف این خوشه با خوشه توکیو-یوکوهاما که رتبه اول جهان را در اختیار دارد کمتر شود.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت علوم و فناوری چین با تدوین موازین راهبردی از توسعه علمی و فناورانه هنگ کنگ و ماکایو برای هماهنگی و یکپارچه سازی بیشتر این نواحی با سیستم ملی نوآوری چین پشتیبانی می کند. پشتیبانی این وزارت از هنگ کنگ مشمول ساخت دسته ای از پلاتفرم های نوآوری از جمله ٢۶ آزمایشگاه کلیدی دولتی، شش شعبه از مراکز ملی پژوهشی مهندسی، سه پایگاه ملی برای صنایع های-تک و دو مرکز رشد برای شرکت های علم و فناوری است.