کد خبر: 46052
تاریخ انتشار: شنبه, 25 تیر 1401 - 19:06

داخلی

»

گفتگو

فارغ التحصیل علم سنجی باید کارشناس حوزه های علم و فناوری و نوآوری و کارآفرینی باشد

منبع : لیزنا
موسس  ISC: فارغ التحصیلان رشته علم سنجی باید کارشناس در حوزه های علم و فناوری و نوآوری و کارآفرینی باشند و باید مراکز رشد را بشناسند و با پارک های علم و فناوری مانوس باشند.
فارغ التحصیل علم سنجی باید کارشناس حوزه های علم و فناوری و نوآوری و کارآفرینی باشد

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: نکته ای را دوست دارم اطلاع دهم و آن این که این همه مطالبی که از جانب من منتشر میکنید و عموما در حوزه های علم سنجی قابل بحث است، متاسفانه گروه ها و فارغ التحصیلان علم سنجی و استادان شان التفاتی به این مطالب نمی کنند. از دید آن ها علم سنجی یعنی شمارش تعداد مقالات، تعیین تعداد استناد ها و مشارکت ها که بیشتر گزارش است تا یک مقاله تحقیقی. این کارها را  نرم افزار مربوطه به راحتی انجام می دهد.

وی افرود: این مطالب در وب او ساینس و اسکو پوس وجود دارد و نیازی به اخذ مدرک علم سنجی ندارد. تازه با این شرایط که بیکاری هم می کشند نسبت به رشته خوشبین نیستند. فارغ التحصیل این رشته باید کارشناس کشورهای جهان در حوزه های علم و فناوری و نوآوری و کارآفرینی باشند. باید مراکز رشد را بشناسند و با پارک های علم و فناوری مانوس باشند.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: اینان باید با جزییات تحقیق و توسعه، زیر ساخت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و آموزش عالی مثل فارغ التحصیلان دانشکده مطالعات جهان که هر کدام کارشناس یک یا چند کشور جهان اند آشنا باشند و متخصصان حوزه قلمداد شوند. یا مانند فارغ التحصیلان دانشکده وزارت امور خارجه که بعد از فراغت در پست های مختلف که در آن باره درس خوانده اند گماشته می شوند.

موسس  ISC تاکید کرد: باید آنقدر بنویسیم و منتشر کنیم که شاید چشم بینایی وجود داشته باشد. سهم لیزنا در انتشار این مطالب فوق العاده است، کار استادان و دانشجویان و معاونت های پژوهشی و فناوری دانشگاه ها را راحت کرده اید. اینهمه خبرهای علم سنجی مثل دروس آماده ای است که تنها کافی است توجه کنند.


وی درپایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم استادان، دانشجویان و معاونت های پژوهشی و فناوری دانشگاه ها به این مهم توجه کنند.