کد خبر: 46225
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 مرداد 1401 - 13:00

داخلی

»

گفتگو

هندوستان از نظر آکو سیستم استارتاپ و تعداد یونیکورن در رتبه سوم جهان قرار دارد

منبع : لیزنا
به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد گفت:  هندوستان از نظر آکو سیستم استارتاپ و تعداد کسب و کارهای استارتاپی (یونیکورن/تک شاخ) در رتبه سوم جهان رده‌بندی شده است. یونیکورن کسب و کاری است که ارزشی بالای یک میلیارد دلار یا بیشتر دارد.
هندوستان از نظر آکو سیستم استارتاپ و تعداد یونیکورن در رتبه سوم جهان قرار دارد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC با اعلام این خبر گفت:  بر اساس آخرین داده ها، اکنون تعداد ١٠۵ یونیکورن در هندوستان وجود دارد که ۴۴ مورد آن در سال ٢٠٢١ و ١٩ مورد دیگر در سال ٢٠٢٢ آغاز به فعالیت کرده است. پیش بینی می شود که تعداد یونیکورن ها در هندوستان تا سال ٢٠٢۵ به ٢۵٠ مورد افزایش یابد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد هندوستان از چین که دارای ١٧۴ یونیکورن است پیشی گرفته و در رتبه دوم جهان خواهد ایستاد. رتبه نخست با ۶١٨ یونیکورن در اختیار آمریکا است. تا ماه مارس ٢٠٢٢ تعداد یونیکورن ها در جهان ١/١٧٠ یونیکورن بود.

وی گفت:  سرمایه گذاری در علم و فناوری در هندوستان نسبت به سال های پیش رو به فزونی گذاشته و انتظار می رود که این کشور طی ده سال ٢٠٣٠-٢٠٢١ تغییرات تحول آفرین شگفت انگیزی در علم و فناوری و نوآوری تجربه کند. در سال های اخیر، هزینه کرد هندوستان در تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی سه برابر شده و تعداد پرسنل تحقیق و توسعه آن بالغ بر ۵ میلیون نفر است که نسبت به یک دهه قبل ۴٠ تا ۵٠ درصد افزایش نشان می دهد. در ١٠ سال گذشته، تعداد زنان شاغل در تحقیق و توسعه نیز دو برابر شده و اکنون هندوستان از نظر تعداد دارندگان مدرک دکتری (PhD) در علم و مهندسی بعد از آمریکا و چین رتبه سوم جهان را در اختیار دارد. طی ٧۵ سالی که از استقلال این کشور می گذرد، هندوستان اکنون بیش از ٧۵/٠٠٠ استارتاپ دارد.

دکتر جعفر مهراد  در ادامه افزود: سیاست های علمی هندوستان و توجه دولت های آن به علم و فناوری و نوآوری باعث شکوفایی فکر جوانان شده و استعدادهای با ابتکار و خلاق را با ایده های جدید برای حل مسایل به سوی جامعه نوآور رهنمون ساخته است. شرکت های استارتاپی هندوستان تنها محدود به شهر های بزرگ نبوده، بلکه ۴٩ درصد این استارتاپ ها در شهر های درجه ٢ و درجه ٣ فعالیت دارند (شهر هایی با جمعیت بین ٢٠/٠٠٠ تا ۵٠/٠٠٠ به عنوان شهر درجه ٣ و شهر هایی با جمعیت بین ۵٠/٠٠٠ تا ٩٩/٩٩٩ به عنوان شهر درجه ٢ شناخته می شود). بخش عمده استارتاپ ها در رشته هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، هوانوردی، آموزش، انرژی، بهداشت و بخش های فضایی مشغول به کار هستند.

موسس ISC گفت: هندوستان در بین مقصد های سرمایه گذاری پرطرفدار در عرصه های فناوری رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این کشور در تحقیقات علمی یکی از پنج کشور برتر جهان در اکتشافات فضایی است و فناوری های نوظهور مانند فناوری های کوانتومی و هوش مصنوعی به شدت فعالیت دارد.

وی افزود: وقتی که همه گیری کووید-١٩ شیوع پیدا کرد دولت هندوستان از استارتاپ هایی که در زمینه تولیدات و راه حل های کووید-١٩ فعالیت خود را شروع کرده بودند پشتیبانی موثر بعمل آورد. رویهم رفته، تاثیر و نتیجه این پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی بسیار چشمگیر بود: تشویق و ترغیب ١۶٠ مرکز رشد، پرورش و رشد بخشیدن به ١٢/٠٠٠ استارتاپ از جمله ١/۶٢٧ استارتاپ با مدیریت زنان و تولید ١/٣١٠/۶۴٨ شغل.

دکتر مهراد در ادامه گفت:  هندوستان در شاخص نوآوری جهانی نیز جایگاه خود را ارتقا داده است. در سال ٢٠١۵، رتبه این کشور ٨١ و در سال ٢٠٢١ در بین ١٣٠ اقتصاد جهان ۴۶ بود. هندوستان از نظر شاخص نوآوری جهانی در بین ٣۴ کشور با درآمد پایین تر دارای مقام دوم و در بین ١٠ کشور آسیای مرکزی و جنوبی دارای رتبه اول است. توسعه مداوم رتبه هندوستان در شاخص نوآوری جهانی مدیون سرمایه گذاری هنگفت در علم و فناوری، آکو سیستم سرزنده استارتاپی و بعضی از کارهای برجسته ای است که توسط سازمان های تحقیقاتی دولتی و خصوصی انجام می گیرد.

وی در پایان افزود: طی ١٠ سال گذشته، هندوستان پیشرفت کم نظیری در حوزه‌های علم و فناوری و نوآوری بدست آورده است. افزایش قابل توجه عملکرد این کشور در تعداد انتشارات علمی (رتبه سوم جهان براساس پایگاه بنیاد ملی علوم)، اختراعات (رتبه نهم جهان از نظر درخواست ثبت اختراع مقیم) و کیفیت انتشارات علمی (رتبه نهم جهان در حال حاضر) درخور توجه است.