کد خبر: 46231
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مرداد 1401 - 08:21

داخلی

»

گفتگو

ایران در ویرایش ٢٠٢٢ رتبه‌بندی شانگهای دارای ١١ دانشگاه برتر جهان است

منبع : لیزنا
در ویرایش 2022، رتبه بندی شانگهای با بررسی بیش از ٢۵٠٠ دانشگاه جهان بر اساس معیارهای بسیار محکم و استوار تعداد ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان را در جدول رتبه‌بندی معرفی کرده است.
ایران در ویرایش ٢٠٢٢ رتبه‌بندی شانگهای دارای ١١ دانشگاه برتر جهان است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت:  ویرایش ٢٠٢٢ رتبه‌بندی شانگهای که روز دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ منتشر شد نشان می دهد که دانشگاه های آمریکا در سال جاری نیز رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند. در این رتبه بندی آمریکا در بین ٢٠ دانشگاه نخست دارای ١۵ دانشگاه ممتاز است. طی پنج سال گذشته، دانشگاه های هاروارد  (رتبه اول) و استنفورد (رتبه دوم) جایگاه خود را حفظ کرده، در حالی‌که ام آی تی با سه پله صعود اکنون در جایگاه سوم این سیستم رتبه‌بندی نشسته است.

وی گفت: ‌در قاره اروپا، دانشگاه Paris-Saclay با رتبه ١۶ موقعیت ممتازی در بین دانشگاه های برتر جهان دارد, سپس، دانشگاه ETH زوریخ موفق به کسب رتبه ٢٠ دانشگاه های برتر جهان شده است. در بین دانشگاه های آسیایی، دانشگاه توکیو با رتبه ٢۴ و دانشگاه شینهوا در چین با پله صعود  با رتبه ٢۶ برترین دانشگاه های این قاره به حساب می آیند. دانشگاه ملبورن در استرالیا با رتبه ٣٢ از سال ٢٠١١ برترین دانشگاه قاره اقیانوسیه طی ١٢ سال متوالی است.

دکتر جعفر مهراد  گفت: در ویرایش ٢٠٢٢ چهار دانشگاه شامل ژجیانگ در چین رتبه ٣۶، دانشگاه کویینزلند از استرالیا رتبه ۴٧، دانشگاه های ایلینوی در Urbana-Champaign و مریلند در آمریکا به ترتیب با رتبه های ۴٩ و ۵٠ برای نخستین بار در بین ۵٠ دانشگاه نخست این رتبه بندی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: هشت دانشگاه دیگر نیز نخستین بار است که در میان ١٠٠ دانشگاه برتر این سیستم رتبه‌بندی مشاهده می شود: دانشگاه پیتسبورگ با رتبه ٨٢ و دانشگاه براون با رتبه ٩٩ در آمریکا، دانشگاه اراسموس با رتبه ٨٧ در هلند، دانشگاه آلبرتا با رتبه ٩٢ از کانادا، دانشگاه علم و فناوری هوواژونگ و دانشگاه هنگ کنگ هر کدام مشترکا با رتبه ٩۶ در چین، و دانشگاه ملی سئول با رتبه ٩٨ از کره جنوبی. هشت دانشگاه دیگر نیز در جمع ۵٠٠ دانشگاه نخست و ٢۵ دانشگاه دیگر هم در میان ١/٠٠٠ دانشگاه برتر به عنوان ورودی های جدید شال جاری معرفی شده اند. در آمریکای جنوبی، هیچ دانشگاهی در بین ١٠٠ دانشگاه نخست برتر قرار ندارد. بهترین دانشگاه این قاره دانشگاه سایوپولو در برزیل است که در گروه ١٠١ تا ١۵٠ دانشگاه های برتر جهان رتبه بندی شده است.

موسس ISC گفت:  جمهوری اسلامی ایران در ویرایش ٢٠٢٢ دارای ١١ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه تهران، نخستین دانشگاه کشور،  رتبه ای بین ٣٠١ تا ۴٠٠ دارد. ده دانشگاه برتر دیگر عبارتند از علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی شهید بهشتی، علم و صنعت ایران, علوم پزشکی مشهد، فردوسی مشهد، علوم پزشکی ایران و دانشگاه تبریز.

وی افزود: در جمع کشورهای اسلامی موقعیت دانشگاه های عربستان سعودی درخور توجه است. در این رتبه بندی عربستان دارای ٧ دانشگاه برتر ایت، اما این دانشگاه ها در مقایسه با جایگاه سایر دانشگاه های کشور های اسلامی قابل تامل است. رتبه دانشگاه های ملک عبدالعزیز و ملک فهد هر دو در دامنه ای بین١٠١ تا١۵٠ قرار دارد. سه دانشگاه دیگر نیز شامل عام و صنعت ملک عبدالله، نفت و معدن ملک فهد و دانشگاه طایف در جمع ۵٠٠ دانشگاه برتر جهان دیده می شود.

دکتر مهراد گفت: از سایر کشورهای اسلامی ترکیه با ١١، مصر با ٧، پاکستان با ۶، و اردن، لبنان، نیجریه، عمان، قطر و امارات متحده عربی هر کدام با یک دانشگاه در جمع کشورهای دارنده دانشگاه های برتر جهان مشاهده می شوند.

وی در پایان افزود: به همراه کیو اس و تایمز، رتبه‌بندی شانگهای یکی از سیستم های رتبه‌بندی بین اللمللی معتبر است که در آن سنجش کیفیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این رتبه بندی دارای شش معیار شاخص از جمله تعداد برندگان جایزه نوبل و فیلد مدال، تعداد پژوهشگران پراستناد و تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر است. در ویرایش حاضر، رتبه بندی شانگهای با بررسی بیش از ٢۵٠٠ دانشگاه جهان بر اساس معیارهای بسیار محکم و استوار تعداد ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان را در جدول رتبه بندی معرفی کرده است.